نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی
پیشرفت شغلی یکی از با اهمیت ترین مسائلی است که همه ما در طول مسیر شغلی خود به دنبالش هستیم. سوال اینجاست که چطور میتوانیم شغل و مسیر شغلی بسازیم که نه تنها از نظر مالی، بلکه از نظر روحی و شخصی نیز ما را راضی کنند؟
این مقاله، که چکیده یکی از پادکستهای هاروارد بیزینس ریویو (HBR) است، به ۱۰ مسئله مهم میپردازد که نه تنها شما را در اتخاذ تصمیمات حرفهای بهتر پشتیبانی میکنند، بلکه به جستوجو شکل دادن به شغلی می باشند که همسو با قیمتهای شخصی و مسیر رشدتان باشد و پیروزی شغلی شما را تسهیل کند.
با چطور همراه باشید.
۱. یک شغل موثر داشته باشید
یک شغل میتواند فقطً برای دریافت حقوق باشد، اما وقتی که کار شما با قیمتهای شخصیتان هماهنگ باشد، موفقتر و شادتر خواهید می بود. همانطور که نیکلاس پیرس، استاد مدرسه کسبوکار کلوگ در سال ۲۰۱۹ گفت، کار موثر علتزیاد تر شدن خوشحالی و منفعتوری میبشود. شغل شما باید آن چیزی باشد که حس میکنید برای آن خلق شدهاید.
عمل عملی: به شغل جاریتان فکر کنید. چه جنبههایی از کار شما با قیمتهای شخصیتان همراستا می باشند؟ اگر اینطور نیست، فکر کنید چطور میتوانید نقش خود را در این راستا منقلب کنید.
۲. از مکالمات سخت محل کار فرار نکنید
مکالمات سخت و گاه تنشزا بخشی از هر شغل می باشند، اما شیوه مدیریت صحیح آنها زیاد مهم است. هالی ویکس، مشاور ارتباطات، پافشاری میکند که تلاش برای کماهمیت نمود دادن خبرهای بد تنها علتگیج شدن و شایعه ها میبشود. با صراحت، دقت و احترام سخن بگویید کنید تا مطمعن تیم و مدیران خود را جلب کنید.
۳. خودتان باشید، اما حواستان به مرزها باشد
نشان دادن صدمهپذیری و صداقت میتواند مطمعن تیم و همکاران شما را جلب کند، اما زیادهگویی میتواند اقتدار شما را تضعیف کند. در مصاحبهای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، لیزا روش، استاد مدرسه Sy Syms، به رهبران و مدیران پیشنهاد کرد که اصالت داشته باشند، اما فقط در زمان الزام اطلاعات شخصی را به اشتراک بگذارند. کلید کار این است که بین شفافیت و حرفهای بودن اعتدال برقرار کنید.
عمل عملی: به مقدار اطلاعات شخصی که اخیراً با تیم خود به اشتراک گذاشتهاید فکر کنید. از خودتان سوال کنید: آیا این اطلاعات به او گفت و گو پشتیبانی میکند یا علتحواسپرتی میبشود و اقتدار شما را خدشهدار میکند؟
۴. تصمیمات خود را مرور کنید تا تصمیمات بهتری بگیرید
گرفتن تصمیمات مؤثر یک توانایی است که میتوان آن را به مرور زمان تحکیم کرد. هازارد لی، خلبان نیروی هوایی آمریکا، نظر کرد که سپس از هر پروژه، زمان بگذارید و تصمیمات خود را بازبینی کنید. این فرآیند «بازدید بعد از عمل» به شما پشتیبانی میکند تا ببینید چه کارهایی درست بوده، چه کارهایی نه، و چطور میتوانید در آینده بهتر عمل کنید.
عمل عملی: سپس از هر پروژه بزرگ، وقتی را برای بازبینی فرآیند تصمیمگیری خود تعلق دهید. چه کارهایی را میتوانستید به شکل بهتری انجام دهید؟ حداقل سه مسئله یادداشت کنید که در تصمیمات بعدی به شما پشتیبانی کند.
۵. میانه مسیر شغلی شما فرصتی است برای رشد
تعداد بسیاری از حرفهایها دلواپس این می باشند که در میانه شغلشان به مرحلهای برسند که پیشرفتی نداشته باشند، اما چیپ کانلی، مدیرعامل قبل چند شرکت برجسته، میگوید که این زمان فرصتی برای رشد است. او در مصاحبهاش در سال ۲۰۲۴، به توانایی شخصیاش اشاره کرد که در پنجاهسالگیاش توانست مسیر شغلی خود را بازآفرینی کند و بر کارهای معنادار تمرکز کند.
عمل عملی: اگر در میانه مسیر شغلی خود هستید، لحظهای به حالت جاری خود فکر کنید. دوست دارید چه چیزی در مسیر شغلیتان تحول کند؟ یک برنامه برای تشکیل تغییرات مثبت در مسیر شغلیتان طراحی کنید.
۶. با شکاکها همکاری کنید تا آنها را به طرف خود جذب کنید
در طول حرفه خود، با افراد بسیاری با دیدگاهها و ازمایش ها گوناگون مواجه خواهید شد. به جای مقابله مستقیم با شکاکها و بدگمانها، بهتر است که با آنها همکاری کنید. ران هاوارد، کارگردان برنده اسکار، میگوید که او در اغاز کار خود، برای جلب احترام بت دیویس از راه حلهای خاصی منفعت گیری کرده است.
عمل عملی: همکارانی که امکان پذیر نسبت به ایدههای شما شک داشته باشند را شناسایی کنید. آنها را دعوت کنید تا با هم روی یک راهحل کار کنید و نشان دهید که به دیدگاه آنها احترام میگذارید و به جستوجو اشکار کردن نقطه مشترک هستید.
۷. زمانهای شغلی را از نظر زمان یادگیری هم برسی کنید
رشد شغلی تنها مربوط به بالا رفتن از نردبان ارتقا شغلی نیست، بلکه زیاد تر به مسیر یادگیری بستگی دارد. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، پافشاری کرد که او در انتخاب نقشهای تازه زیاد تر به این فکر میکرد که از آن نقش چه چیزی یاد خواهد گرفت. او میگوید که پیشرفت شغلی تنها عامل انتخابش نبوده است.
۸. هنگامی گزینههای همیشگی جواب نمیدهند، گزینههای تازه بسازید
بعضی اوقات با انتخابی مواجه میشوید که هیچکدام از آنها مناسب نیستند. جنیفر رییل، استاد مدرسه کسبوکار روتمن، استراتژی نوآورانهای به نام «تفکر یکپارچه» معارفه کرد که در آن به جای انتخاب بین دو گزینه، به جستوجو تشکیل یک انتخاب تازه و بهتر میروید.
عمل عملی: هنگامی با انتخابی سخت و محدود روبه رو شدید، لحظهای توقف کنید و سوال کنید: آیا گزینه سومی وجود دارد که به آن فکر نکردهام؟ خود را به چالش بکشید تا به راهحلهای خلاقانه فکر کنید.
۹. برای افت فرسودگی شغلی، ریشههای آن را شناسایی کنید
فرسودگی شغلی یک مشکل فردی نیست، بلکه یک مشکل گروهی است. کریستینا ماشلاخ، استاد دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، توضیح میدهد که مدیران طبق معمولً خستگی و فرسودگی را به نادرست به فرد نسبت خواهند داد، در حالی که علت مهم آن میتواند مسائل سیستمی باشد.
عمل عملی: اگر خودتان یا اعضای تیمتان حس فرسودگی شغلی میکنید، گامی به عقب بردارید و مشکل را از دیدگاه گستردهتری ببینید. مسائل سیستمی که امکان پذیر به افت استرس پشتیبانی کنند را شناسایی کنید.
۱۰. همه سودها یکسان خلق نمیشوند
با تحول دیدگاههای اجتماعی نسبت به کسبوکار، الزامی است که نحوه تعریف پیروزی را مجدداً بازدید کنیم. مایکل پورتر، استاد مدرسه کسبوکار هاروارد، ایده «قیمت مشترک» را معارفه کرد که در آن شرکتها به جای تمرکز صرف بر سود، به جستوجو تشکیل قیمت اقتصادی می باشند که هم به شرکت و هم به جامعه پشتیبانی کند.
عمل عملی: تأثیر سازمان خود را بر جامعه بازبینی کنید. چطور میتوانید کاری انجام دهید که به یک مقصد اجتماعی بزرگتر پشتیبانی کند؟ به جستوجو راههایی برای تشکیل «قیمت مشترک» در کار خود باشید.
شما چه خواهید کرد؟
کدام یک از این نکات تحکیمکننده شغلی را اولین بار به کار خواهید گرفت؟ دیدگاهها و ازمایش ها خود را در قسمت نظرات با ما در بین بگذارید. ما در چطور، دوست داریم بدانیم که چطور این نکات را در عمل پیادهسازی میکنید یا چه نظر جدیدی دارید؟
منبع: HBR
دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار