نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی
ژانر وسترن همیشه مترادف با روایت های وسیعی بوده که مخاطب را ساعت ها مجذوب خود می کنند. برخی از بهترین فیلمهای وسترن دارای فیلمبرداری فوق العاده، تنش آرام سوز، و داستانگویی ماندگار می باشند که نمیتوان آنها را در یک زمان معمولی ۹۰ دقیقهای خلاصه کرد. چه یک شاهکار تامل برانگیز باشد یا یک نبرد انفجاری و حماسی، وسترن های بیشتر از سه ساعت به طور کلی به این معنی می باشند که باید همه انها به آن ها دقت کنند. در ادامه این نوشته شما را با ۱۰ مورد از بهترین فیلم های وسترن آشنا می کنیم که بیشتر از سه ساعت طول دارند.
بهترین فیلم های وسترن با طول بیشتر از ۳ ساعت
- ۱۰- Heaven’s Gate (۱۹۸۰)
- ۹- Wyatt Earp (۱۹۹۴)
- ۸- Giant (۱۹۵۴)
- ۷- Horizon: An American Saga (۲۰۲۴)
- ۶- Oklahoma! (۱۹۹۹)
- ۵- The Hateful Eight (۲۰۱۵)
- ۴- The New Land (۱۹۷۲)
- ۳- Dances With Wolves (۱۹۹۰)
- ۲- Lonesome Dove (۱۹۸۹)
- ۱- The Good, The Bad, And The Ugly (۱۹۶۶)
۱۰- Heaven’s Gate (۱۹۸۰)
۲۱۹ دقیقه
دروازه بهشت ساخته کارگردان مشهور مایکل چیمینو، یکی از جنجالیترین و بدنامترین فیلمهای دوران حرفهای اوست. داستان فیلم تا حدودی بر پایه جنگ جانسون کانتی است که در دهه ۱۸۹۰ در وایومینگ اتفاق می افتد و مناقشه بین نخبگان ملاک ثروتمند و مهاجران اروپایی را در داستانی حماسی از درگیری های طبقاتی، انعطاف پذیری و مقاومت شدید در برابر استبداد روایت می کند. کریس کریستوفرسون در نقش یک مارشال ثروتمند بازی می کند که به مهاجران در نبرد حماسی شان پشتیبانی می کند، جنگی که از ابتدا تا انتها مملو از بی رحمی و خونریزی است.
فرایند تشکیل دروازه بهشت، به شکلی مشهور، با فاجعهها و جنجالهایی همراه می بود، با اتفاقات ناخوشایند متعدد، افزایش هزینه های هنگفت، صحنههایی که نیاز به فیلمبرداری مجدد داشتند، و شایعاتی درمورد فرآیند فیلمبرداری ضعیف و همراه با نارضایتی. این فیلم تقریباً چهار برابر بودجه اولیه خود هزینه داشت که توضیحی برای فیلمبرداری های زیاد تر و طول بی سابقه فیلم و ۲۱۹ دقیقه ای آن است. اگرچه در زمان اکران، این فیلم به طور گسترده مورد انتقاد منتقدان قرار گرفت، اما در سالهای تازه مقبولیت بیشتری از نظر منتقدان اشکار کرده است.
۹- Wyatt Earp (1994)
۱۹۱ دقیقه
در یکی از بهترین کارگردانی های لارنس کاسدان، وایت ایرپ، کوین کاستنر به نحوه ماهرانهای نقش شخصیت مهم داستان، یکی از بدنامترین و افسانهایترین چهرههای تاریخ وسترن آمریکا را به عکس میکشد. این فیلم داستان سالهای اولیه زندگی او به گفتن یک کشاورز جوان آیوایی تا تبدیل شدن به یک مرد قانون ترسناک و مورد احترام را تا زمان حضورش در تومستون، آریزونا، و درگیریهایی که تبدیل درگیری مسلحانه در اوکی کورال شد، جستوجو می کند. در این فیلم گروه بزرگی از بازیگران وجود دارند که ستارگانی همانند جین هکمن، مارک هارمون، و بیل پولمن در کنار کاستنر در نقش مهم، را شامل می بشود.
در حالی که هیچ کمبودی از وسترن های قوی و درخشان در رابطه وایت ایرپ و داک هالیدی وجود ندارد، این فیلم نیز از این قاعده مستثنی نیست. در یک زمان ۱۹۱ دقیقه ای، شدت فیلم در یک سوم اول مقداری کند به نظر می رسد در حالی عمیقاً به داستان قبل و تاریخچه زندگی ایرپ می پردازد. این رویه روایت خالی از لطف نیست، چون دیدگاهی منحصر به فرد از این چهره افسانه ای غرب وحشی اراعه می کند، دیدگاهی که دیگر فیلم های مرتبط با این نوشته در کشف آن ناکام مانده اند. بازی بی عیب و نقص کاستنر دلنشین و واقع گرایانه است، که آن را به فیلمی طویل تر با پایانی انفجاری تبدیل می کند که هم چنان می تواند تماشاگران را از ابتدا تا آخر مجذوب خود نگه دارد.
۸- Giant (1956)
۲۰۱ دقیقه
در فیلمی که گفتن آن نمادی از مقیاسی بزرگ و حماسی از ابتدا تا آخر است که داستان از طریق آن روایت میبشود، فیلم غول داستان یک خانواده ثروتمند تگزاسی و آزمایشها و مصیبتهای آنها را در چندین نسل جستوجو میکند. در این فیلم بازیگران اسطوره ای همانند الیزابت تیلور، راک هادسون و جیمز دین، در آخرین فیلم خود به گفتن بازیگر نقش اول قبل از مرگ نابهنگامش در یک تصادف رانندگی، بازی میکنند. این فیلم داستان ماجراها و مشکلات این خانواده را در طول رونق اکتشاف نفت در تگزاس نشان می دهد و موضوعات تعداد بسیاری از جمله نژاد، ثروت و مناسبات اجتماعی خانوادگی را پوشش می دهد.
با زمان زمان دیدنی ۲۰۱ دقیقه، روایت فیلم طوری است که هیچ زمان حس نمیکنید بیشتر از حد کشیده شده یا راکد است، چون بازیگران ستاره فیلم از همان دقیقه اول صفحه نمایش را در اختیار خود می گیرند. داستان با سرعتی عالی پیش میرود و جذابیت متقابل اعضای خانواده نسبت به هم، و این چنین درگیری های آنها با افراد خارجی، تعادلی عالی تشکیل میکند که بهترین و بدترین حالت این شخصیت ها را مشخص می کند. با فیلمبرداری قشنگ، نقد اجتماعی، و بازیهای دلنشین، همه چیز در این فیلم طوری با هم ترکیب خواهد شد تا فیلمی را بیشتر از سه ساعت طول دارد را طوری روایت کنند که اصلا خسته کننده نیست و انگار زیاد مختصر تر است.
۷- Horizon: An American Saga (۲۰۲۴)
۱۸۱ دقیقه
به کارگردانی و بازی کوین کاستنر، توانایی های این بازیگر و کارگردان در پشت و جلوی دوربین در این تاثییر حماسی در طول سرحدات آمریکا به نمایش گذاشته شده است. کاستنر به ژانر وسترن عشق و ارادت خاصی دارد و این مجموعه حماسی چهار قسمتی را خلق می کند که در تکه اول آن خانواده ای از مهاجران در حال حرکت به سمت غرب در طول سرزمین را نشان می دهد که در بعد عرصه قبل و سپس از جنگ داخلی رخ می دهد. همانند دیگر شاهکار حماسی وسترن مشهور، او با گرگ ها می رقصد، افق: حماسه آمریکایی نیز مضامین جنگ، درگیری فرهنگی، و مهاجرانی که به مردم بومی و آداب و رسوم آنها دعوا میکنند را مشخص می کند.
زمان روایت سه ساعته این فیلم تنها اولین تکه از چهار تکه برنامه ریزی برای این روایت است، به این علت مقیاس و عظمتی که برای کل مجموعه مورد انتظار است واقعاً در سطحی حماسی است. روایت آرام و سکانسهای فراگیر و قشنگ از منظره های خشن به شکلی بی نقص مکمل اکشن و خطراتی است که مهاجران و شخصیتهای مهم هر روز با آنها دست و پنجه نرم میکنند. داستان سرایی فیلم نیز حسی واقعی و کامل دارد، نه فقطً همانند یک قطعه پازل که تا این مدت همه نشده است، که برای گسترش شخصیت ها و داستان در قسمت اول یه چهارگانه، تلاش خارق العاده ای است.
۶- Oklahoma! (۱۹۹۹)
۱۸۰ دقیقه
دومین و مدرن ترین اقتباس سینمایی از موزیکال فوق العاده ای به همین نام ساخته ریچارد راجرز و اسکار همرستین، اوکلاهما! هیو جکمن را در یکی از اولین نقش های مهم او دارد. در این فیلم وسترن حماسی، جکمن در نقش گاوچرانی مرموز به نام کرلی مکلین بازی میکند که تلاش دارد محبت دختر یک کشاورز را جلب کند در حالی که تلاش میکند یک خواستگار رقیب را از عشق خود دور کند. اگرچه اوکلاهما! یک وسترن معمول تاریک و همراه با هفت تیرکشی زیاد نیست، تا این مدت هم تعداد بسیاری از دوست داشتنی ترین مضامین همانند خانواده، عشق، خیانت و درگیری ها بر سر زمین های کشاورزی را نگه داری کرده است.
این فیلم بی همتا است و موتیفها و عناصر وسترن را به قالبی موزیکال میآورد و به شکلی این کار را انجام می دهد که تعداد بسیاری از فیلمهای دیگر نتوانستهاند به آن دست یابند. جکمن زیاد دوست داشتنی ظاهر می بشود، روایت قانع کننده و دائما در حال تکامل است و سکانس های موزیکال فیلم همه انها به نحوه ماهرانه ای طراحی شده اند. عناصر موزیکال همه انها طوری می باشند که انگار دارند داستان را به پیش میبرند و نه فقطً صحنههای مستقلی که ماهیت موزیکال فیلم را نگه داری می کند، و به همین علت است که زمان زمان سه ساعته فیلم زیاد مختصرتر به نظر میرسد، اما در عرصه به عکس کشیدن روایت های پرتنش و پیچیده تر دیگر فیلم ها مقداری دچار ضعف است.
۵- The Hateful Eight (۲۰۱۵)
۱۸۷ دقیقه
در فیلمی که مطلقاً کوئنتین تارانتینویی است، هشت نفرتانگیز داستان گروهی پیچیده متشکل از هشت شخصیت متفاوت را روایت می کند که برای فرار از یک کولاک بزرگ در خانهای در دوران بعد از جنگ داخلی پناه می گیرند. همانند تقریباً همه فیلمهای تارانتینو، بازیگران این فیلم مملو از توانایی های طراز اول هالیوود می باشند، از جمله ساموئل ال جکسون، کرت راسل، جنیفر جیسون لی و والتون گوگینز. در شرایطی که خشونت بالا گرفته و غریبه های دمدمی مزاج با هم سخن بگویید کرده و دچار می شوند، داستان در جنون فرو می رود و رفته رفته درگیری در داخل کلبه به حدی باورنکردنی می رسد.
برای این که مقداری از زمان زمان و کیفیت این فیلم ایده بگیرید، در سال ۲۰۱۹، نتفلیکس یک مینی سریال گسترش یافته از فیلم را در چهار تکه خواست داد. با همه سبک های فیلمسازی معمول تارانتینو، دیالوگ ها تند و تیز و هوشمندانه می باشند، همه بازیگران بازی هایی خارق العاده دارند، اکشن داستان انفجاری و به شدت خشن است، و روایت دارای پیچش ها و چرخش های داستانی بسیاری است که تماشاگر را دائماً در حال گمان زدن نگه می دارد. اگرچه این فیلم زمان پخش طویل اش را مخفی نمی کند، اما مقدار طنز، اکشن و خشونتی که تارانتینو توانسته در این داستان ترکیب کند، قیمت تماشا دارد.
۴- The New Land (۱۹۷۲)
۲۰۴ دقیقه
فیلم حماسی سوئدی یان ترول به نام سرزمین تازه، داستان خانوادهای از مهاجران سوئدی را جستوجو میکند که به ایالات متحده سفر میکنند و تلاش دارند در سرحدات خشن آمریکا زنده مانده و پیشرفت کنند. این فیلم بر پایه دو رمان پایانی، مهاجران (۱۹۵۶) و آخرین نامه به خانه (۱۹۵۹) در مجموعه ای چهار قسمتی درمورد این مهاجران فقیر سوئدی ساخته شده است. این فیلم یک بازگویی همراه با احترام و مناسب از رویدادهایی است که به منبع های مهم ادای احترام کرده و کیفیت آن ها را بهبود می بخشد.
همانند تعداد بسیاری از فیلمهای مبتنی بر کتاب، شدت روایت طبیعی اما کندتر و متفکرانهتر که به خوبی از صفحه کتاب به صفحه نمایش ترجمه میبشود، در زمان پخش ۲۰۴ دقیقهای فیلم مشهود است. این فیلم بر روی مطالعه عمیق شخصیت اعضای خانواده و مناسبات آنها در کنار هم تمرکز می کند، در شرایطی که آنها در یک فضای شاعرانه و گسترده و در داستانی که تعداد بسیاری با آن همزاد پنداری می کنند، با سرزمین جدیدشان سازگار می شوند. سرزمین تازه با ظرافت سرخپوستان بومی آمریکا و روابط و پیوندهای تجربی که تلاش می بشود بین آنها و مهاجران تشکیل بشود را به عکس می کشد.
۳- Dances With Wolves (۱۹۹۰)
۱۸۱ دقیقه
با گرگها میرقصد، فیلمی که کوین کاستنر هم کارگردانی و هم در آن بازی کرد، یکی از بهترین فیلمهای دوران حرفهای طویل این بازیگر سرشناس است و فیلمی است که نگاه بینندگان به فیلمهای بلندتر را تحول داد. این فیلم به شکلی عمیق رابطه بین یک سرباز دچار بحران شده نیروهای اتحادیه (کاستنر) و رابطه او با یک قبیله محلی از سرخپوستان سیو را بازدید می کند. شخصیت سروان دانبار با بازی کاستنر، به طور کامل دچار ایدهآلها و شیوه زندگی بومیان آمریکا میبشود که جهانبینی تنگ نظرانهاش را تحول میدهد و او را ناچار به درگیری با همکاران قدیمی اش در ارتش و تضاد فرهنگها بین زندگی قدیمی و دیدگاههای جدیدش می کند.
در حالی که فیلمهای بیشتر از سه ساعت امکان پذیر در عصر مدرن عادیتر شده باشند، در سال ۱۹۹۰، تا این مدت برای فیلمهای ژانر نسبتاً نادر می بود، و Dance with Wolves به خوبی نشان داد که چطور می توان از این زمان طویل به شکلی موثر و کارآمد منفعت گیری کرد. این فیلم در آن سال، با ۱۲ نامزدی اسکار و هفت جایزه ای که به خانه برد، در مراسم اسکار ستاره مهم می بود و نه تنها در بین تماشاگران، بلکه از نظر منتقدان، نیز به گفتن یک شاهکار مورد استقبال قرار گرفت. عکس پیچیده و حساس سربازی که آداب و رسوم و فلسفه های قدیمی و مورد قیمت را یاد می گیرد به نحوه ماهرانه ای ساخته شده می بود و شدت روایت فیلم علتمی شد هر صحنه ای مورد قیمت و مهم به نظر برسد.
۲- Lonesome Dove (۱۹۸۹)
۳۸۴ دقیقه (۴ تکه)
اگرچه از نظر تکنیکی Lonesome Dove به گفتن یک مینی سریال معارفه شده است، اما بر پایه اتفاق نظر در دنیای سینما، این فیلم به درستی به گفتن یک فیلم حماسی با بیشتر از ۳۸۰ دقیقه روایت شناخته می بشود. اپیزودها به شکلی بی نقص با هم ترکیب می شوند و یک داستان منسجم را روایت می کنند که واقعاً به گفتن یک فیلم بهتر از یک سریال اپیزودیک تماشا می بشود. این فیلم داستان رابرت دووال و تامی لی جونز را در نقش دو رنجرز تگزاسی جستوجو میکند که زمانها است بازنشسته شدهاند و ماموریت هدایت یک گله گاو در طول مرزهای وحشی را بر مسئولیت دارند.
این فیلم با زمان روایتی طویل و داستان حماسی خود، تعداد بسیاری از خرده روایت ها، جزئیات و شخصیتهایی را پوشش میدهد که کلیت داستان را راه اندازی خواهند داد. این فیلم حاوی تعداد بسیاری صحنه های فراگیر از مناظر حیرت انگیز و لحظات دلخراش و صمیمی که در رابطه حس برادری و رفاقت این دو شخصیت است را به نمایش می گذارد. دووال و جونز هر دو در یکی از موفقترین وسترنهایی که تا به حال در تلویزیون به نمایش درآمده، بازی های جاودانهای را اراعه میکنند، در حالی که تخمین زده میبشود که ۲۶ میلیون خانوار به تماشای این فیلم نشستند، عدد کمتر دیده شده ای برای ژانر وسترن در تاریخ سینما و تلویزیون.
۱- The Good, The Bad, And The Ugly (۱۹۶۶)
۱۸۰ دقیقه
خوب، بد، و زشت ساخته سرجیو لئونه با القاب زیاد بسیاری، از جمله یکی از بهترین وسترنهای همه دوران شناخته میبشود، فیلمی که به نظر میرسید سرنوشتش همان چیزی می بود که شد، چه ۵۰ دقیقه چه ۵۰۰ دقیقه. از تعداد بسیاری جهات، شاهکار ماندگار این کارگردان مشهور، داستان سه قانون شکن به یک اندازه کاریزماتیک و دلنشین را جستوجو می کند که به شکل بی عیب و نقصی نقش آن ها را کلینت ایستوود، الی والاش و لی ون کلیف به عکس کشیده اند. این سه نفر در ماجراجویی های خشونت آمیز و پرفراز و نشب در بیابان، شراکتی آزار دهنده را راه اندازی می دهند.
چه برای کارگردانی بی همتا لئونه، چه بازی های سه بازیگر نقش های مهم، چه موسیقی متن متن شوقانگیز انیو موریکونه یا ترکیبی از هر سه، فیلم حتی یک بار هم این حس را تشکیل نمیکند که متوقف شده یا کند و بی رمق پیش می رود. اکشن و داستان فیلم طلسم کننده می باشند، و اگرچه به اندازه برخی فیلم های وسترن دیگر طویل نیست، نسخه گسترش یافته آن ۱۸۰ دقیقه طول دارد و تدوین آن چنان بی نقص است که یکی از بهترین وسترنهای تاریخ شکل می گیرد. بهترین فیلمها علتخواهد شد تماشاگر هیچزمان تمایلی به چک کردن گذشت زمان نداشته باشد، و این فیلمی است که مخاطب را از ابتدا تا یکی از حماسیترین تیراندازی های پایانی یک فیلم، در خود غرق می کند.
دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار