اولین دوره‌ی بوت‌کمپ مدیریت محصول کوئرا


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی

سلب مسئولیت: دیجیاتو فقط نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درمورد محتوای آن ندارد.

قصه‌مون از یک روز سرد زمستونی (نیمه بهمن ۱۴۰۲) اغاز شد که تصمیم گرفتیم برای اولین بار، بوت‌کمپی رو برگزار کنیم که اگرچه برای برنامه‌نویس‌ها نبوده است، اما میتونست در آینده به بهبود جامعه‌ی آن‌ها پشتیبانی کند.

اولین بوت‌کمپ غیر برنامه‌نویسی، برامون چالش‌های بسیاری رو به وجود می‌آورد ولی قبولشون کردیم و داخل بازی شدیم.

در اولین قدم به کاربرهای کوئرا ایمیل فرستادیم و ازشون در رابطه ایده‌امون پرسیدیم. نزدیک به ۲ هزار نفر ایمیل رو دیدند و ۳۳۴ نفرشون جواب دادند.

نتایج نظرسنجی دلنشین می بود، ۴۵ درصد از برنامه‌نویس‌های کوئرا دوست داشتند که مدیر محصول بشن! و حوزه‌ی عمومی رو انتخاب کرده بودند.

بعد دست به کار شدیم و داخل دوی ماراتن استقامت شدیم! از بازدید ایده با استراتژی سازمان و نوشتن سناریو اعتبارسنجی گرفته تا قانع کردن ذی‌نفعان، برنامه‌ریزی و هماهنگی با اساتید و راه اندازی جامعه علمی! مسیر سختی می بود اما برامون پر از درس، یادگیری و رشد می بود. یه چیزی که از همون اول برامون مهم می بود، کاربردی بودن و عملی بودن دوره می بود. برای همین پروژه رو با تعامل با تیم محصول کوئرا، روی یکی از محصولات قدیمیش تعریف کردیم و با تعاملی که با تیم محصول و مدیر عامل داشتیم، قول دعوت به مصاحبه رو برای پروژه‌های برتر ازشون گرفتیم. 

ادامه مطلب
در مریخ سنگ‌هایی همانند به «پاپ‌کورن» کشف شد! + عکس_دریای تکنولوژی

در نهایت ۱۰ تیر ۱۴۰۳ دوره رو انتشار کردیم و ثبت‌نام‌ها اغاز شد، با دقت به این که این بوت‌کمپ برای اولین بار در کوئرا برگزار می‌شد، استقبال متقاضی‌ها بی‌نظیر می بود! ۲۴۲ نفر برای ما رزومه فرستادند! این نوشته بار مسئولیت ما رو سنگین‌تر کرد!
سپس از بازدید همه‌ی رزومه‌ها از ۱۵۸ نفرشون دعوت کردیم که یک فرم رغبت‌سنجی رو پر کنند تا زیاد تر باهاشون آشنا بشیم، از دغدغه‌ها، نیازها و انتظاراتشون باخبر بشیم و فهمید شیم که آیا دوره‌ی ما براشون سودمند خواهد می بود یا نه. انتخاب زیاد سختی می بود چون دوست داشتیم که بتونیم به همه زمان بدیم، اما برای نگه داری کیفیت دوره به ناچار تصمیم گرفتیم که ۶۳ نفر رو انتخاب کنیم.

مصاحبه‌ها اغاز شد و ما ناظر تلاش متقاضی‌ها برای گرفتن این زمان طلایی بودیم. رقابت تنگاتنگ می بود. ما کوششمون رو کردیم که در کنار گوش دادن به انتظاراتشون، شرایط رو براشون شفاف کنیم تا در آینده شرمنده‌ی اونا نشیم و در نهایت ۳۲ نفر رو انتخاب کردیم و اونا هم ما رو!

ادامه مطلب
راهنمای بازدید از موزه های آستان قدس رضوی

سپس از جمع‌بندی سخن بگویید‌های دانشجوهای انتخاب شده، اغاز به بهبود دوره کردیم و تغییراتی رو تشکیل کردیم، به گفتن مثال ابتدا قرار می بود که دوره فقط به طور نیمه‌حضوری باشه ولی مقداری سپس تصمیم گرفتیم به کلاس‌های حضوری، تور بازدید شرکت‌ها رو هم اضافه کنیم. چون معتقد بودیم یک مدیر محصول نیاز به تشکیل تعامل با دیگران و توانایی نزدیک به صنعت داره. بعد تلاشمون رو کردیم تا این فضا رو براشون تشکیل کنیم.

بالاخره در یک روز گرم تابستونی ( ۱۸ مرداد ۱۴۰۳) سپس از نزدیک به ۵ ماه برنامه‌ریزی و تلاش بی‌وقفه، دوره به طور رسمی در سالن امیدینو اغاز شد. در این روز به‌یاد‌ماندنی، اول قصه‌مون رو تعریف کردیم و سپس برای شرکت کننده‌ها توضیح دادیم که قراره در طول دوره چیکار کنیم.

سپس از ما، خانم صفری دنیای مدیریت محصول و آقای شکری داستان ایده‌شون و نقطه اغاز کوئرا  رو برامون تعریف کردند. سپس به حیاط رفتیم و شبکه‌سازی رو اغاز کردیم، با توانایی‌جوها زیاد تر آشنا شدیم و با هم بازی‌های گروهی رو انجام دادیم و شور و شوق آن‌ها به ما هم سرایت کرد و امیدوار شدیم که میتونیم با همدیگه اولین دوره‌ی بوت‌کمپ مدیریت محصول رو به خوبی جلو ببریم و با پیروزی تمومش کنیم.

ادامه مطلب
تبدیل سیم کارت اعتباری به دائمی ایرانسل

در نهایت ۱۲ هفته‌ی آموزشی و ۱۱۰ ساعت آموزشی (حضوری و آموزشی) رو با وجود چالش‌های گوناگون با همراهی و همدلی توانایی‌جوها پشت سر گذاشتیم و قدم به دنیای گسترده و پر از ابهام مدیریت محصول گذاشتیم و با ۹ شرکت فعال در حوزه‌ی محصول از نزدیک آشنا شدیم که به ما پشتیبانی کرد تا از زاویه‌های مختلفی با مدیریت محصول آشنا بشیم، فرهنگ شرکت‌ها رو بشناسیم و داستان چالش‌های واقعیشون در محیط کار و مدیریت محصول رو بشنویم و فهمید شدیم که در دنیای واقعی مدیریت محصول چه میگذرد.

خوشبختانه ما شانس این رو داشتیم که با منفعت گیری از شبکه‌ی ارتباطی‌مون، زمان وجود در شرکت‌هایی همانند کوئرا، علی بابا، کافه بازار، پارادایس هاب، دیجی کالا، سرآمد، همراه اول، ایزایران و ایرانسل رو داشته باشیم و چند نفر به نمایندگی از شرکت‌ها، برای ما از روایت‌هاشون انها گفتند:

  • کوئرا: آقای مهدی شکری از تیم محصول کوئرا و محصولاتی که در این شرکت ساخته شدند و اکنون وجود دارند، سخن بگویید کرد و از خاطرات ایده‌های ال‌ام‌اس، نقطه اغاز کوئرا، ایده‌های کالج و مسابقه تعریف کرد. این چنین از مسیری که با اعضای تیم خود اغاز کردند و چطور تا الان پیش رفتند هم تعریف کرد.
  • علی بابا: اچ‌آر شرکت علی‌ بابا، آقای علی یوسفی‌فر فرهنگ سازمانی علی بابا را گفت و سپس آقای یوسف محمدجانی، دایرکتور پروداکت علی بابا، درمورد‌ی چالش‌ها و موارد مهمی که یک مدیر محصول نیاز دارد، سخن بگویید کرد.
  • کافه بازار: آقای سجاد حیات‌قسمت اچ‌آر بازارپی در رابطه لیدرشیپ و آقای تکللو هد پروداکت بازار هم در رابطه جلسات تیمی و ساختار تیم محصول در کافه بازار سخن بگویید کردند.
  • پارادایس هاب: تیم دنج در رابطه محصولش و چالش‌های آن سخن بگویید کرد و کارگاهی را به طور مسابقه برگزار کرد و در نهایت یک تیم برنده شد و جایزه گرفتند.
  • دیجی کالا: آقای عرفان گیتی‌پسند در رابطه نقشه راه شغلی و تیم پروداکت دیجی کالا در رابطه محصول ایکامرس و چالش‌های پیش رو سخن بگویید کردند.
  • سرآمد: آقای عابدی از رسیدن ایده به محصول و نقش شتاب‌دهنده‌ها در این فرایند سخن بگویید کرد.
  • همراه اول: آقای افضل‌القوم درمورد‌ی محصول اوانو توضیح دادند و در رابطه چالش‌های این محصول سخن بگویید کردند.
  • ایزایران: آقای پرهام‌نیا درمورد‌ی ذی‌نفعان و راه‌های قانع کردنشون سخن بگویید کردند. 
ادامه مطلب
هایک ویژن یا داهوا ؟ پاسخ به یک سوال تکراری
1730706027 778 اولین دوره‌ی بوت‌کمپ مدیریت محصول کوئرا دریای تکنولوژی

با وجود طویل بودن هفته‌های آموزشی و سخت بودن مفاهیم مدیریت محصول، توانایی‌جوها هم چنان پا به پای ما جلو آمدند، از او گفت و گو‌ها و چالش‌ها استقبال کردند، به ما فیدبک‌های موثری دادند، از دغدغه‌هاشون انها گفتند و ما تلاش کردیم که دغدغه‌هاشون رو حل کنیم، فیدبک‌هاشون رو گوش بدیم و روندمون رو بهبود بدیم.

و اکنون با کوله باری از خاطره‌ها و توانایی‌ها، آماده‌ی اغاز دوره بعدی هستیم و باور داریم که می‌تونیم توانایی‌ی بی‌نظیری رو با تمرکز بر نیازهای توانایی‌جوها، محتوای به روز شده و برنامه‌های متنوع فراهم کنیم.

الان آبان‌ماهه، ثبت‌نام دوره‌های بعدی ما اغاز شده و کلاس‌های مدیریت محصول و طراحی محصول کوئرا، از نیمه آذر برگزار می‌شن. به راهمون ایمان داریم و از ته دلمون کار می‌کنیم. چون می‌دونیم کاری که از دل بیاد، به دل هم می‌شینه!

دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی