نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی
خودروسازان از نزدیک به یک سال و نیم قبل، چندین دفعه خواهان اعطای مجوز افزایش قیمت بودهاند. یقیناً این شرکتها موفق شدند با استناد به اضافه شدن آپشنهای تازه و استانداردهای ۸۵ گانه، قیمت برخی محصولات خود را افزایش دهند. اما مدام خودروسازان از ضرردهی خود سخن میگویند و خواهان افزایش زیاد تر قیمتها یا آزادسازی نرخها می باشند. وزارت صنعت دولت چهاردهم ابتدای کار خود تصمیم گرفته مجوز واردات ماشین را جانشین افزایش قیمت کند.
او گفت و گو آزادسازی قیمتها طی سال قبل و سال جاری چند بار نقل شد اما با تحول دولت، سیاستهای حوزه ماشین نیز تحول کرده است. خودروسازان در گزارش رسمی خود به بورس، اظهار کردند زیان انباشته آنها از مرز ۲۷۰ هزار میلیارد تومان (۲۷۰ همت) قبل است. خودروسازان بزرگ خواهان افزایش قیمتها برای بهبود حالت مالی خود می باشند. مقدار اختلاف قیمت برخی خودروها در بازار و کارخانه، نشاندهنده مقدار سودی است که خودروسازان بهجستوجو آن می باشند.
برای مثال خودروساز قیمت دنا پلاس ششسرعته را نزدیک به ۵۶۲ میلیون تومان اظهار کرده است اما برای خرید این ماشین از بازار آزاد باید ۸۱۰ میلیون تومان بپردازید. سود تقریبی ۲۵۰ میلیون تومانی ایرانماشین را مجاب میکند مدام خواست افزایش قیمت داشته باشد. این حالت برای برخی محصولات سایپا نیز وجود دارد.
اعطای مجوز واردات ماشین راهی برای درآمدزایی خودروسازان
در این بین، دولت تصمیم گرفته با اعطای مجوز واردات به خودروسازان، راه فرد دیگر برای جبران زیان آنها اراعه کند. سایپا از اغاز واردات ماشین پیشقدم بوده است. نخستین محصولات وارداتی بازار ایران چانگان CS35 پلاس می بود که ۳ محصول چانگان CS35 پلاس، چانگان CS55 پلاس و چانگان Uni-T در سبد واردات این شرکت قرار دارند. یقیناً برنامههایی برای داخلیسازی چانگان CS35 پلاس و چانگان CS55 پلاس در نظر گرفته شده است که سودآوری این خودروها را برای خودروساز افزایش میدهد.
در روبه رو، ایرانماشین تمرکز بیشتری روی اراعه خودروهای برقی دارد. ۲ محصول لونا GRE و فاو بستیون NAT که این شرکت آنها را داخل کرده است، در شرایط فروش گوناگون این شرکت وجود دارند. تعداد محدودی دانگفنگ شاین مکس را نیز ایرانماشین در کشورمان اراعه کرده است. به حرف های مدیران ایرانماشین، این شرکت درصورت تخصیص ارز وجود قدرتمندتری در حوزه واردات خواهد داشت. ایرانماشین در دورههای قبلی نیز محصولاتی همانند سوزوکی کیزاشی و رنو کپچر را بهصورت وارداتی در بازار ایران اراعه کرده می بود. واردات ایرانماشین از طریق شرکت ایساکو کیش انجام میبشود. این شرکت در ششماهه اول سال جاری، ۵۵۰ ماشین به ارز ۹ میلیون دلار داخل سرزمین کرده است.
دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار