نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی
از وقتی که خودروهای برقی به گفتن یک مطرح تجاری زیاد پذیرفته شدند، ایده شارژ بیسیم خودروهای برقی نیز نقل بوده است. این ایده گفتن میکند که خودروهای الکتریکی زمان حرکت روی جادهها، شارژ الکتریکی دریافت کنند و از این طریق انرژی مصرف شده، بازیابی بشود. خوشبختانه با مطرح تازه هیوندای، امکان شارژ بیسیم خودروهای برقی فراهم شده است. یقیناً اجرای این مطرح نیاز به اعتبار مالی بسیاری دارد و به گمان زیاد تا چند دهه آینده این چنین طرحی را در عمل نخواهیم دید.
مطرح تازه هیوندای بر پایه اظهار این شرکت میتواند امکان شارژ بیسیم خودروهای برقی را حتی در جادههای ناهموار و پر از چاله فراهم کند. شارژ بیسیم از مدتی پیش در دنیای تجهیزات الکترونیکی مرسوم شده است اما در قسمت خودروهای الکتریکی، تا این مدت این چنین امکانی برای رانندگان فراهم نیست. تنها چند منطقه در کل جهان، ایده شارژ بیسیم خودروها را به طور آزمایشی عملی کردهاند که از جمله آنها میتوان به خیابان شماره ۱۴ دیترویت در ایالاتمتحده اشاره کرد. فرانسه، نروژ و سوئد نیز مطرحهای شبیهی را به اجرا در آوردهاند.
راه حل هیوندای برای شارژ بیسیم خودروهای برقی در جادهها
با این حال مطرح هیوندای، راهحل عملیتری را اراعه میدهد. این راهحل هماکنون به گفتن یک اختراع در ایالاتمتحده به ثبت رسیده است. در این روش گیرنده شارژ زیر ماشین برقی قرار میگیرد. این گیرنده به یک اتصالدهنده مکانیکی تجهیزاست که قابلیت انتقال قوت از طریق القای الکتریکی را دارد. این اتصال دهنده با دقت به مسیری که ماشین در آن حرکت میکند، به طور خودکار بالا و پایین میرود تا ارتفاع ثابت خود از سطح زمین را نگه داری کند.
در حالت گسترش یافتهتر، هیوندای از سیستم تعلیق کنترل بدنه جادویی مرسدس بنز منفعت گیری خواهد کرد. این سیستم با تکیه بر دوربینها، سطح جاده را به طور لحظهای اسکن میکند و هرگونه نقص را شناسایی خواهد کرد. با شناسایی ناهمواریهای جاده، گیرنده شارژ در ارتفاع مناسبی قرار میگیرد و قادر به جذب دائمی انرژی از سطح جاده خواهد می بود.
در نهایت همه آنچه سیستم تعلیق هوشمند هیوندای جمعآوری میکند، در قالب دادهها مورد پردازش قرار میگیرند و سپس به سیستم ناوبری هیوندای داخل خواهد شد. در نتیجه خودروهای هیوندای، مسیرهای صاف و کارآمدی را برای شارژ بیسیم خودروهای برقی به رانندگان نظر خواهند کرد.
با وجود نوآوری هیوندای، مانع هزینه برای پیادهسازی این چنین سیستمی تا این مدت پابرجا است. ساخت جادههای تازه با سیم پیچهای شارژ بیسیم زیاد گران است. این عمل تنها در صورتی منطقی خواهد می بود که اکثریت مطلق خودروهای حاضر در جادهها، از نوع برقی باشند. به این علت تا عملی شدن مطرح هیوندای، حداقل چند دهه فاصله باقی مانده است.
دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار