
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی
تحلیلگران پیشبینی میکنند که هوش مصنوعی تا آخر دهه جاری میلادی ۱۲ میلیون نیروی کار را ناچار به تحول شغل خواهد کرد. کارشناسان میگویند اگر افراد تواناییهای خود را مطابق با تغییرات آینده تنظیم نکنند، امکان پذیر برای کسب یک شغل تازه دچار مشکل شوند.
بر پایه گزارش اینسایدر، مدیرعامل مؤسسه مکنزی (McKinsey) تخمین میزند که تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به ۱۲ میلیون نفر نیروی کار به کسب تواناییهای تازه و یافتن شغل تازه نیاز اشکار خواهند کرد؛ این رقم تقریباً به همان اندازه تحول شغلی است که در طول همهگیری کرونا رقم خورد.
مؤسسه مکنزی تخمین میزند تا آخر این دهه میلادی، امکان پذیر ۶۳۰ هزار صندوقدار، ۷۱۰ هزار دستیار اداری و ۸۳۰ هزار فروشنده شغل خود را از دست بدهند. در سال ۲۰۲۳ این شرکت در یک تحقیق خبرداد که ۱.۶ میلیون نفر از کارمندان همه صنایع اخراج خواهند شد.
تأثیر هوش مصنوعی بر تحول شغل کارکنان
«جورجیوس پتروپولوس» (Georgios Petropoulos)، محقق حوزه بازار کار و فناوری دیجیتال دانشگاه MIT میگوید که هوش مصنوعی بیشترین تأثیر را بر کارکنان «با توانایی متوسط» خواهد گذاشت و آنها در آینده ناچار خواهند شد شغل خود را تحول دهند.
به گمان زیاد، کارکنان با توانایی بالا هوش مصنوعی را در مشاغل جاری خود منفعت گیری خواهند کرد، این چنین کارکنان مشاغل خدماتی همانند لولهکشی و برقکاری باتوجه به تقاضای دائمی با مشکل چندانی روبه رو نمیشوند. اما پتروپولوس پیشبینی میکند که کارکنان با توانایی متوسط در چند دهه آینده با افزایش منفعت گیری از هوش مصنوعی در یک بلاتکلیفی قرار خواهند گرفت.
این چنین بر پایه نظرسنجی اردیبهشتماه مایکروسافت و لینکدین، ۶۶ درصد از مدیران ارشد کسبوکارها میگویند در فرایند استخدام افرادی را که نحوه منفعت گیری از هوش مصنوعی را نمیدانند، در نظر نمیگیرند. ۷۱ درصد این مدیران یک جویای کار با توانایی کمتر و دانش هوش مصنوعی زیاد تر را ترجیح خواهند داد.
به همین علت اکنون اکثر افراد و کارجویان بهجستوجو افزایش تواناییهای هوش مصنوعی خود می باشند. در سال ۲۰۲۴ تقاضا برای دورههای آموزشی هوش مصنوعی مولد در پلتفرم آموزش آنلاین Coursera نزدیک به ۱۰۶۰ درصد افزایش یافته است.
دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار