روشنایی نور موبایل و لامپ در شب می‌تواند خطر ابتلا به دیابت 2 را افزایش دهد


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی

مطالعه‌ محققان بریتانیایی مشخص می کند روشنایی نور مربوط به موبایل و لامپ در شب، می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

نور لامپ یا گوشی موبایل در شب می‌تواند ریتم شبانه‌روزی بدن را مختل کند. یک مطالعه تازه مشخص می کند که قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی سپس از نیمه‌شب امکان پذیر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

این تحقیق روی نزدیک به ۸۵ هزار نفر بین سنین ۴۰ تا ۶۹ سال انجام شد. این افراد به‌زمان یک هفته دستگاه‌هایی را روی مچ دست خود داشتند تا مقدار قرار گرفتن در معرض نور را اندازه‌گیری کنند.

روشنایی نور موبایل و لامپ در شب می‌تواند خطر ابتلا به دیابت ۲ را افزایش دهد_دریای تکنولوژی ۴

تاثییر منفی نور مصنوعی شبانه بر سلامت: افزایش ریسک دیابت نوع ۲

به گفتن بخشی از آزمایش بیوبانک در انگلستان، سلامت این گروه تا نزدیک به ۹ سال پیگیری شد. داوطلبانی که بعدها به دیابت نوع ۲ مبتلا شدند، زیاد تر گمان داشت که در بازه وقتی ۱۲:۳۰ بامداد تا ۶ صبح در معرض نور قرار گرفته باشند.

ادامه مطلب
کم‌‌خوابی اثرات منفی تعداد بسیاری در ما تشکیل می‌کند
آخرین مطالب

این نتایج علت و معلول این نوشته را اثبات نمی‌کند، اما رابطه‌ای وابسته به مقدار نور در نیمه‌شب و خطر اختلال متابولیک را مشخص می کند.

شرکت‌کنندگانی که در ۱۰ درصد بالایی برای قرار گرفتن در معرض نور شبانه بودند، تا ۶۷ درصد زیاد تر از افرادی که در ۵۰ درصد پایین‌تر بودند، در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار داشتند.

تحقیقات مشخص می کند که قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب، چه نور زرد از چراغ مطالعه یا نور آبی از تلفن هوشمند یا تلویزیون، می‌تواند به خواب رفتن را سخت‌تر کند. اما حتی وقتی که محققان الگوهای خواب و زمان زمان خواب را در مطالعه حاضر در نظر گرفتند، نتایج هم چنان همین نوشته را نشان می‌داد.

ادامه مطلب
تعبیر خواب سیل در موقعیت‌های گوناگون چیست؟

عوامل مؤثر دیگر همانند جنسیت فرد، خطر ژنتیکی برای دیابت، رژیم غذایی، فعالیت بدنی، قرار گرفتن در معرض نور روز، سیگار کشیدن یا مصرف الکل نیز تأثیری بر نتایج نداشتند.

یکی از محققان این مطالعه می‌گوید اجتناب از نور شبانه، ساده و کم‌هزینه است. در قبل، برخی دیگر از مطالعات مشاهده‌ای نیز، تأثیر نور مصنوعی در شب را با مقاومت به انسولین مرتبط نشان داده بودند.

این مطالعه در مجله The Lancet Regional Health اروپا انتشار شده است.

دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی