اولین کابل تاندربولت 5 جهان با پهنای باند 120 گیگابیت‌برثانیه عرضه شد


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی

نزدیک به یک سال قبل اینتل رسماً از فناوری تاندربولت ۵ (Thunderbolt) رونمایی کرد، اما اکنون کم‌کم ناظر اراعه محصولات گوناگون با حمایتاز آن هستیم. به‌تازگی شرکت Cable Matters از اولین کابل تاندربولت ۵ جهان پرده برداشت که پهنای باند ۱۲۰ گیگابیت‌برثانیه را اراعه می‌دهد.

بر پایه گزارش ورج، کابل Cable Matters اکنون در سه اندازه ۳۰ سانتی‌متری، ۵۰ سانتی‌متری و ۱ متری به ترتیب با قیمت‌های ۲۳، ۲۷ و ۳۳ دلار در دسترس است. کابل تازه از همه قابلیت‌های فناوری تاندربولت ۵ همانند حداکثر ۲۴۰ وات برای شارژ سریع، سازگاری با درگاه‌های تاندربولت ۴ و تاندربولت ۳ تایپ‌-C، حداکثر پهنای باند ویدیویی تا ۱۲۰ گیگابیت‌برثانیه در حال بوست و تا ۸۰ گیگابیت‌برثانیه پهنای باند دوجهته حمایتمی‌کند.

اولین کابل تاندربولت ۵ جهان با پهنای باند ۱۲۰ گیگابیت‌برثانیه اراعه شد_دریای تکنولوژی ۴

آیا کابل تاندربولت ۵ اکنون کاربردی است؟

اگرچه Cable Matters اولین کابل تاندربولت ۵ را معارفه کرده، اما متأسفانه نمی‌توانید کار بسیاری با آن انجام دهید چون تقریباً هیچ محصولی در بازار امروز از این استاندارد اتصال تازه منفعت گیری نمی‌کند. برای مثال تنها لپ‌تاپ‌های حاضر در بازار که دارای پورت تاندربولت ۵ می باشند، مدل Razer Blade 18 است و یقیناً برای دریافت آن پورت، باید نسخه ۴۸۰۰ دلاری این لپ‌تاپ را بخرید.

ادامه مطلب
آخرین فعالیت قبل از پرتاب فضاپیمای روزتا انجام شد

یقیناً از نظر دیگر، داک‌ها و گجت‌های مختلفی که از این استاندارد حمایتمی‌کنند و عمدتاً در نمایشگاه CES 2024 نیز ناظر آن‌ها بودیم، تا این مدت رسماً داخل بازار نشده‌اند و به همین علت حتی داشتن لپ‌تاپ ریزر بلید ۱۸ نیز قابلیت‌های عمده تاندربولت ۵ را قابل‌منفعت گیری نمی‌کند. بعد اکنون اگر کابل تازه Cable Matters را داشته باشید، فقطً در حد تاندربولت ۴ برای شما کاربرد خواهد داشت.

این چنین در نمایشگاه Computex 2024 محصول خاصی ندیدیم که از پورت تاندربولت ۵ تایپ‌-C منفعت گیری کند، به این علت به گمان زیاد برای منفعت گیری از این کابل باید تا اواخر سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ چشم به راه باشیم تا کارت‌های Thunderbolt 5 PCIe، داک‌ها و دیگر دستگاه‌های تجهیزبه این فناوری از راه برسند.

ادامه مطلب
نیکون از دوربین ZF با طراحی کلاسیک و مشخصات قدرتمند رونمایی کرد

دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی