مقایسه جنگنده های اف-35 و کاآن


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی

در نیروهای مسلح ایالات متحده، رقابت‌ بین شاخه های ارتش این کشو زیاد است، همانطور که این رقابت در بازی سنتی بین نیروی زمینی و نیروی دریایی در فوتبال دانشگاهی تجسم یافته است. آنچه در محافل غیرنظامی چندان شناخته شده نیست، ترویج رقابت‌های درون سرویسی است: برای مثال، در نیروی هوایی ایالات متحده (USAF)، شما خلبانان جنگنده در روبه رو خلبانان بمب‌افکن را دارید. سپس از آن، در جامعه خلبانان جنگنده نیروی هوایی، شما خلبانان F-15 Eagle را در روبه رو خلبانان F-16 “Viper” دارید.

اما اکنون ما تصمیم داریم در رابطه نوع فرد دیگر از رقابت او گفت و گو کنیم، این بار یک رقابت بین المللی و بین اتحادی که به تازگی اظهار شده است، بین جوامع جنگنده ایالات متحده و یکی از متحدان دیرینه آن در ناتو: ترکیه. ترکیه علیرغم این که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این سرزمین، روابط خوبی با روسیه دارد، متحد ناتو باقی مانده است. این اتحاد ترکیه-آمریکایی با این حقیقت که ترکیه در داشتن بزرگترین ناوگان F-16 در جهان بعد از ایالات متحده در رتبه دوم قرار دارد، بیشتر از پیش برجسته می بشود.

ادامه مطلب
گزارش ویدیویی دیجیاتو از غرفه شرکت ابرا در نمایشگاه بین‌المللی الکامپ_دریای تکنولوژی
قیاس جنگنده های اف-۳۵ و کاآن_دریای تکنولوژی ۳۰

با این حال، تا جایی که به انتخاب جت جنگنده نسل پنجمی برای جایگزینی F-16 در بین باشد، ترکیه اکنون به جای F-35 Lighting ساخت لاکهید مارتین ایالات متحده، به یک پرنده جنگی بومی روی آورده است. اینجاست که باید به جنگنده کاآن (Turkish Aerospace Industries (TAI) KAAN) یا TF-X (جنگنده ترکیه ای) و MMU (هواپیمای رزمی ملی) سلام کنید.

مقایسه جنگنده های اف-35 و کاآن
قیاس جنگنده های اف-۳۵ و کاآن_دریای تکنولوژی ۳۱

چرایی ساخت KAAN

دولت ترکیه در واقع خواستار خرید F-35 می بود، درست همانند تعداد بسیاری از متحدان ایالات متحده در داخل و خارج از ناتو. با این حال، آنچه را که در رابطه رابطه صمیمی اردوغان با روسیه گفتیم، برای دارید؟ در این مورد باید او گفت که از یک طرف، رییس جمهور اقتدارگرای ترکیه هواپیماهای بدون سرنشین Bayraktar را به اوکراین می‌فروشد. اما از نظر دیگر اردوغان با خرید سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ روسی، در هر دو طرف حصار بازی می کند! در واقع، ترکیه بخشی از شراکت کنندگان در برنامه هواپیماهای F-35 به رهبری لاکهید مارتین می بود و شرکت های ترکیه ای قطعاتی از این هواپیما را تشکیل می کردند، اما در سال ۲۰۱۹ آمریکا شراکت ترکیه در این پروژه را بر سر خرید سامانه های پدافند هوایی اس-۴۰۰ روسیه توسط آنکارا به حالت تعلیق درآورد که خشم تعداد بسیاری را از طرف دولت اردوغان برانگیخت.

ادامه مطلب
شرایط فروش وانت پراید با قیمت غیرقطعی اعلام شد + جدول شهریورماه 1402
مقایسه جنگنده های اف-35 و کاآن
قیاس جنگنده های اف-۳۵ و کاآن_دریای تکنولوژی ۳۲

اخراج از پروژه F-35 تبدیل اصرار زیاد تر توکیه بر گسترش و تشکیل مطرح KAAN شده است که اولین پرواز خود را در فوریه ۲۰۲۴ با پیروزی انجام داد. اولین پرواز KAAN کارکرد نسبتاً معتدلی داشت و تنها ۱۳ دقیقه طول کشید و مطابق گزارش ها، هواپیما به ارتفاع ۸,۰۰۰ فوت (۲,۴۳۸.۴ متر) و شدت ۴۲۵.۹ کیلومتر در ساعت رسید. جنگنده ترکیه ای KAAN دومین پرواز را در ماه قبل انجام داد، که در آن خلبان آزمایشی TAI یک نمونه اولیه KAAN را تا ارتفاع ۱۰,۰۰۰ فوتی (۳,۰۴۸ متر) به زمان بیشتر از ۱۴ دقیقه به پرواز درآورد.

تکمیل پیروزی آمیز دومین تست، ادعای نسبتاً جسورانه ای را از جانب تمل کوتیل، مدیر کل TAI برانگیخت. کوتیل به یک روزنام ترکیه ای او گفت: «این هواپیما از F-35 بهتر است. F-35 شش تن حمل می کند، [KAAN] 10 تن مهمات حمل می کند… داشتن دو موتور به معنی انرژی زیاد تر است و رادارها مسافت بیشتری را روشن می کنند.»

ادامه مطلب
نقد فیلم Blue Beetle | ابرقهرمان مکزیکی
مقایسه جنگنده های اف-35 و کاآن
قیاس جنگنده های اف-۳۵ و کاآن_دریای تکنولوژی ۳۳

F-35 در روبه رو KAAN

اما ادعای متهورانه آقای کوتیل یک سوال جدی را نقل می کند: KAAN و F-35 واقعاً چطور با هم قیاس می شوند؟ آیا ویژگی ها و آمار و رقم های مربوط به KAAN واقعاً ادعاهای کوتیل را قبول می کند؟ چالشی که در مسیر قیاس مناسب دو پرنده جنگی رقیب وجود دارد، این حقیقت است، که در رابطه مشخصات کاآن اطلاعات بسیاری وجود ندارد. کاری که ما می‌توانیم اینجا و اکنون انجام دهیم این است که مشخصات این دو جنگنده نسل پنجمی را کنار هم قرار دهیم.

پارامتر KAAN F-35
حداکثر شدت ۱.۸ ماخ (۲,۲۲۲ کیلومتر بر ساعت) ۱.۶ ماخ (۱,۹۷۵ کیلومتر بر ساعت)
سقف پروازی ۵۵,۰۰۰ فوت (۱۶,۷۴۶ متر) بیشتر از ۵۰,۰۰۰ فوت (۱۵,۰۰۰ متر)
موتور ۲ موتور F110-GE129 با پیشرانه ۲۶,۳۰۸ کیلوگرم ۱ موتور توربوفن Pratt & Whitney F135-PW-100 با پیشرانه ۱۹,۵۰۴ کیلوگرم

به این علت، بر پایه این آمار زیاد محدود، به نظر می رسد که KAAN دستکم روی کاغذ برتری نسبی به Lightning II دارد. این برتری های روی کاغذ وقتی در حقیقت و در عمل خود را نشان خواهند داد که جنگنده کاآن از مرحله فاز نمونه اولیه خارج شده و داخل تشکیل زیاد بشود.

ادامه مطلب
Brave چت‌بات هوش مصنوعی Leo را عرضه کرد
مقایسه جنگنده های اف-35 و کاآن
قیاس جنگنده های اف-۳۵ و کاآن_دریای تکنولوژی ۳۴

مسیر پیش روی KAAN

در رابطه آینده تشکیل زیاد این جنگنده بومی ترکیه ای، کوتیل بار دیگر با مطمعن به نفس و افتخار سخن بگویید می کند. او و شرکت متبوعش تصمیم دارند تا سال ۲۰۲۸ دستکم ۲۰ فروند از این هواپیما را به نیروی هوایی ترکیه تحویل دهند، در حالی که امیدوارند در همین سال موتور بومی ترکیه را روی آن سوار کنند و یقیناً بین سال های ۲۰۳۰ و ۲۰۳۳ اتفاقات بیشتری در رابطه این هواپیما رخ دهد.

زمان خواهد او گفت که آیا TAI می تواند پیش بینی های خوشبینانه و رویاگونه کوتیل را محقق کند یا این که نتیجه آن چیزی نیست که ترک ها امیدوار بودند.

دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی