هوش مصنوعی اپل


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی

در طول ۱۳ سال رهبری «تیم کوک» در اپل، کوپرتینویی‌ها به پیروزی‌های بزرگی دست اشکار کردند و تحت مدیریت او و دیگر مدیران، قیمت اپل از نزدیک به ۴۰۰ میلیارد دلار فراتر رفت و اکنون برچسب قیمتی ۳ تریلیون دلاری را در اختیار دارد. باوجوداین، تیم کوک و دستیارانش به حذف تدریجی خلاقیت و استراتژی از شیوه کاری اپل متهم‌اند؛ چون انگارً میدان رقابت هوش مصنوعی را به رقیب خود، مایکروسافت، واگذار کرده‌اند و به همین علت گفتن باارزش‌ترین شرکت دنیا را از دست دادند. این آخر کار نبوده است و طی چند روز تازه، انویدیا نیز برای زمان کوتاهی اپل را به جایگاه سوم این لیست فرستاد تا اکنون از «جنسن هوانگ»، مدیرعامل این شرکت، به‌گفتن استیو جابز تازه در دنیای هوش مصنوعی یاد بشود. 

پیش از برگزاری کنفرانس WWDC 2024 نیز دو سوال ذهن اپل و دیگر کارشناسان را به خود مشغول کرده می بود؛‌ این که آیا استراتژی آن‌ها در به‌کارگیری هوش مصنوعی اپل، دقت کاربران را به خود جلب خواهد کرد؟ و آیا این شیوه به فروش زیاد تر آیفون‌ها منجر خواهد شد؟ اگرچه احتمالا به این سؤالات با شک‌وتردید جواب داده بشود، اما با دقت به رشد صعودی قیمت اپل طی سالیان تازه، به گمان زیادً ناظر وجود آیفون‌ها و پیشرفت‌ آن‌ها در عصر هوش مصنوعی خواهیم می بود. 

ادامه مطلب
بزرگ‌ترین قمر نپتون، تریتون، کشف شد

وجود هوش مصنوعی در سیری

یکی از چالش‌های اپل در میانه آموزش مدل‌های هوش مصنوعی، نگه داری حریم خصوصی کاربران بوده است. درنتیجه اپل با رونمایی از Apple Intelligence تلاش کرد هوش مصنوعی شخصی‌سازی‌شده و کاربرپسند را در اختیار کاربران آیفون‌ها و دیگر دستگاه‌های اپل قرار دهد. 

آیا هوش مصنوعی اپل می‌تواند ورق را به سود این شرکت برگرداند؟_دریای تکنولوژی ۱۴

سیری، دستیار صوتی اپل، با وجود انتقادهای قبل درحال به‌روزرسانی است و با اراعه احتمالی نسخه تازه، می‌تواند همانند دستیار شخصی کاربران، کارهای گوناگون را انجام دهد و در نقش یک راهنمای آگاه، در دسترس آن‌ها باشد. این چنین سیری قادر خواهد می بود تا به برنامه‌هایتان (در صورت قبول شما)، عکس‌ها، تقویم و دیگر داده‌هایتان دسترسی داشته باشد تا اطلاعات منحصربه‌فردی را برایتان فراهم کند. این چنین مطابق حرف های کوپرتینویی‌ها، این اطلاعات در اکوسیستم خود اپل باقی خواهد ماند. 

آخرین مطالب
ادامه مطلب
با تعامل زیاد تر با راوی فیدیبو می‌توانید با لحن و صدای محبوب خود کتاب بشنوید

مدیران اپل به‌جای صرف هزینه‌های گزاف برای ساخت مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) و زیرساخت‌های گسترده، رویکرد مناسب‌تری را در پیش گرفته‌اند. اکنون مدل‌های زبانی به‌صورت on-device در دسترس‌ قرار دارند و درصورت نیاز به قوت محاسباتی زیاد تر، در دیتاسنترها و با منفعت گیری از قطعات نیمه‌هادی طراحی‌شده توسط اپل اجرا خواهد شد. این کار به اپل اجازه می‌دهد تا کنترل بیشتری روی کیفیت و ایمنی مدل‌ها داشته باشد، چون طبق معمولً گمان ابراز اشتباهات فاحش در مدل‌‌های بزرگ‌تر زیاد تر است. 

هوش مصنوعی اپل
آیا هوش مصنوعی اپل می‌تواند ورق را به سود این شرکت برگرداند؟_دریای تکنولوژی ۱۵

اپل به موارد اشاره‌شده اکتفا نکرده و برای کاربرانی که خواهان قابلیت‌های گسترش یافتهتر می باشند، دسترسی رایگان به آخرین نسخه ChatGPT را فراهم کرده است. از طرفی اپل قبول کرده که دیگر مدل‌های هوش مصنوعی همانند جمینای گوگل در آینده به iOS می‌آیند و سران شرکت امیدوارند که کاربران برای از بین بردن نیازهای روزمره‌شان از این ابزارها پشتیبانی بگیرند؛ چون به گمان زیادً با این کار اطلاعات در اکوسیستم اپل ثبت خواهد شد و داده‌ها با شخصی‌سازی بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. 

ادامه مطلب
بررسی خودروهای وارداتی بهمن موتور در نمایشگاه اصفهان + عکس

عکس العمل کاربران 

در شرایط جاری به گمان زیادً درصد مقداری از کاربران درمورد وجود AI در اکوسیستم اپل شوق‌ زده‌اند. طی کنفرانس WWDC 2024، بیشترین‌ عکس العمل‌ها به یکی از ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل می بود؛ قابلیتی که به کاربران اجازه می‌دهد از مادران خود ایموجی‌های ابرقهرمانی بسازند. اما وجود ماشین‌حساب آن‌هم برای اولین‌بار در آیپدها، نمی‌تواند اتفاق شوق‌انگیزی برای عموم کاربران باشد؛ هرچند امکان محاسبه خودکار فرمول‌ها و اعدادهای نوشته‌شده توسط دستگاه اتفاق جالبی است. 

هوش مصنوعی اپل
آیا هوش مصنوعی اپل می‌تواند ورق را به سود این شرکت برگرداند؟_دریای تکنولوژی ۱۶

اکنون با گسترش و بهبود قابلیت‌های مبتنی بر AI، امکان پذیر کاربران بیشتری جذب این سرویس‌ها شوند. پیش‌ازاین، سامسونگ، بزرگ‌ترین رقیب اپل در دنیای تلفنهای هوشمند، اراعه گلکسی S24 اولترا را دروازه‌ای برای وجود هوش مصنوعی موبایل در بازار معارفه کرده می بود و در بازار PC و لپ‌تاپ‌ نیز مایکروسافت و دیگر سازندگان، گسترش هرچه زیاد تر AI را در سر دارند. 

ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل به‌راحتی در تازه ترین نسخه‌های آیفون و مک (با وجود تراشه‌های تازه سری M) اجرا خواهد شد، اما مدل‌های قبلی با وجود پشتیبانی، به‌ قدر کافی قوی نیستند. این نوشته می‌تواند کاربران نسل‌های قبل را ترغیب به خرید مدل‌های جدیدتر کند و رشد فروش را افزایش دهد. 

ادامه مطلب
آیا دیگر استارتاپ‌‌ها می‌توانند جایگاه انویدیا را تهدید کنند؟ _دریای تکنولوژی

احتمالا وقتی که سیری ارتقایافته اراعه بشود، جمینای، ChatGPT و دیگر مدل‌های زبانی آنقدر قوی‌ ظاهر شوند که دستیار صوتی اپل نتواند به جایگاه مدنظرش دست یابد. بااین‌حال تیم کوک انگارً همان سیاست معروف اپل را تکرار کرده است؛ آن‌ها مخترع فناوری‌های تازه نیستند، بلکه اولین افرادی می باشند که این فناوری‌ها را در راستای جلب تخیل و علاقه‌های کاربران به‌کار می‌گیرند. حال باید چشم به راه ماند و دید که رویکرد جاری اپل در دنیای هوش مصنوعی به چه نتیجه‌ای ختم خواهد شد.

دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی