اشعه ایکس


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی

بر پایه یک مطالعه تازه، منفعت گیری از اشعه ایکس با دوز زیاد کم ترکیباتی را فعال می‌کند که با رادیکال‌های آزاد، سرطان را از بین می‌برند، رشد تومور مغزی را متوقف و زمان بقا را دو برابر می‌کند. مهم‌تر از همه این که، سلول‌های سالم بدون تاثییر باقی ماندند.

درمان‌های متداول سرطان با اشعه ایکس

می‌دانیم که اشعه ایکس به بافت‌های عمیق بدن نفوذ می‌کند، به همین علت است که برای اراعه رادیوتراپی سرطان منفعت گیری می‌بشود. درحالی‌که رادیوتراپی از پرتوهای اشعه ایکس برای صدمه رساندن به DNA سلول‌های تومور و کشتن آنها منفعت گیری می‌کند، درمان فوتودینامیک از روش متغیری برای رسیدن به نتیجه شبیه منفعت گیری می‌کند.

فوتون‌های حاضر در پرتوهای لیزر برای برانگیختن مولکول‌های عکس العمل‌پذیر به نور به‌نام «حساس کننده‌های نوری» که در تومورها قرار داده شده‌اند، منفعت گیری می‌بشود و علتتولید رادیکال‌های آزاد کشنده سرطان می‌بشود.

ادامه مطلب
درمان تازه سرطان، تومور مغزی کشنده را در عرض چند روز کوچک می‌کند

هر دو روش درمانی دارای معایبی می باشند. رادیوتراپی می‌تواند به سلول‌های سالم نزدیک تومور صدمه رساند و تبدیل عوارض جانبی همانند حالت تهوع و ریزش مو بشود. درمان فتودینامیک هم نمی‌تواند به تومورهای عمیق برسد.

در یک مطالعه تازه که توسط دانشگاه فناوری نانیانگ، سنگاپور رهبری شد، محققان از ترکیبی از درمان‌های رادیویی و فتودینامیک، معروف به درمان رادیودینامیک، برای مقصد قرار دادن و تخریب سلول‌های تومور مغزی منفعت گیری کردند.

این درمان متکی بر ترکیب جدیدی به‌نام MRAP است که از مواد بیوشیمیایی و ید راه اندازی شده است. ترکیباتی که طبق معمولً در درمان رادیودینامیک منفعت گیری خواهد شد حاوی فلزات سنگین می باشند که می‌توانند علتصدمه سلولی شوند. اما MRAPها حاوی فلزات سنگین نیستند.

ادامه مطلب
کشف مهم دانشمندان؛ پروتئینی که در گسترش 75 درصد سرطان‌ها نقش دارد

آنها مستقیماً به داخل تومور تزریق خواهد شد و توسط اشعه ایکس با دوز زیاد کمتر از مقدار مورد منفعت گیری در رادیوتراپی حاضر، فعال خواهد شد. مسئله مهم این است که آنها فقط در وجود آنزیم CatB فعال خواهد شد. این آنزیم در سلول‌های سرطانی تنظیم می‌بشود و در رشد و پیشرفت تومور نقش دارد.

هنگامی که MRAPها فعال خواهد شد، یک «درخشش بعد از مادون قرمز» روشن و رادیکال‌های آزاد نابودکننده سرطان را تشکیل می‌کنند.

آزمایش بر روی نمونه حیوانی

محققان این درمان را بر روی مدل‌های موش مبتلا به سرطان مغز، به‌اختصاصی گلیوبلاستوما، آزمایش کردند. گلیوبلاستوما توموری با رشد سریع است که در انسان یکی از پایین‌ترین نرخ‌های بقا را در بین سرطان‌ها دارد.

تومورهای تزریق شده‌ با MRAP، با دوز اشعه ایکس معادل بیشتر از شش برابر کمتر از مقدار معمول مورد منفعت گیری‌ قرار گرفتند.

1718357039 921 اشعه ایکس با دوز کم می‌تواند سلول‌های تومور مغزی را

بعد از درمان، رشد تومورها متوقف شد و موش‌های تحت درمان دو برابر موش‌های درمان‌نشده زنده ماندند. علاوه‌بر این، محققان دریافتند که MRAPها رادیکال‌های آزاد را در سلول‌های سالم تشکیل نمی‌کنند، به این علت هیچ عارضه جانبی ندارند. این چنین هیچ نشانه‌ای از صدمه بافتی یا افت وزن وجود نداشت. ترکیبات MRAP در نهایت از طریق ادرار و مدفوع حیوانات دفع شد.

ادامه مطلب
سامسونگ انگارً روی گوشی تاشو گلکسی زد فولد 6 اولترا کار می‌کند_دریای تکنولوژی

پروفسور Pu Kanyi نویسنده ارشد و همکار این مطالعه او گفت: «ما از دوزهای زیاد پایین اشعه ایکس و MRAPهای کشنده سرطان منفعت گیری کردیم. ترکیبات ضد سرطان فقط در تومور مغزی فعال بودند و نه سلول‌های سالم. به این علت، ما انتظار داریم روش درمانی ما ایمن‌تر و عوارض جانبی کمتری نسبت به راه حلهای حاضر داشته باشد.»

محققان قبل از اغاز آزمایشات انسانی به برسی ایمنی و کارایی MRAPها در مدل‌های بالینی بزرگ‌تر ادامه خواهند داد. آنها این چنین درحال کار بر روی بهبود توانایی MRAP برای مقصد قرار دادن‌ سلول‌های سرطانی و افزودن توانمندیهای تحکیم‌کننده‌ سیستم ایمنی برای پشتیبانی به بدن در مقابله با عود سرطان می باشند.

دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی