امروز در فضا: NICMOS دوباره فعال شد


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی

۵ ژوئن ۲۰۰۲، بعد از بیشتر از سه سال عدم فعالیت، دوربین مادون قرمز نزدیک و طیف‌سنج چند شیء (NICMOS) تلسکوپ فضایی هابل مجدد فعال شد. طیف‌سنج NICMOS باید زیاد سرد نگه داشته بشود و مایع خنک‌کننده آن همه نشود.

هابل از تعداد بسیاری جهات انقلابی در نجوم مدرن به وجود اورده است؛ نه تنها به‌گفتن ابزاری کارآمد برای انجام اکتشافات تازه، بلکه به‌طور کلی با هدایت تحقیقات نجومی.

این اولین تلسکوپ فضایی بشر نبوده است، اما یکی از بزرگ‌ترین و همه‌کاره‌ترین تلسکوپ‌ها می بود که به‌گفتن یک ابزار تحقیقاتی حیاتی برای نجوم شهرت دارد.

ابزار NICMOS تلسکوپ هابل را قادر می‌سازد تا طول موج‌های نور نزدیک به فروسرخ را ببیند، به‌طوری‌که بتواند به غباری که نواحی داخلی که سحابی را نهان می‌کند نفوذ کند.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
هابل تصویری با رنگ واقعی از سحابی N11A گرفت_دریای تکنولوژی

طیف‌سنج برای سرد نگه‌داشتن‌ آشکارسازهایش، در یک ظرف قمقمه‌همانند پر از یخ نیتروژن جامد قرار داده‌ شده‌ می بود. انتظار می‌رفت که یخ نیتروژن جامد تقریباً چهار سال دوام بیاورد.

بااین‌حال یخ تقریباً دو برابر سریع تر از آنچه تخمین زده‌ می‌شد تبخیر شد و تنها بعد از ۲۳ ماه عملیات علمی آن همه شد.

طیف‌سنج NICMOS نهایتاً در سال ۲۰۰۱ و در طول مأموریت خدمات هابل به یک یخچال تازه تجهیزشد. تصاویر آزمایشی آن در ۵ ژوئن ۲۰۰۲ انتشار شد تا نشان دهد که یک‌بار دیگر به خوبی کار می‌کند.

دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی