دانشمندان نمی‌دانند چه‌چیزی در گودال‌های مریخ وجود دارد


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی

بازدیدکنندگان انسان از مریخ به جایی نیاز دارند تا در برابر تشعشعات، نوسانات دما و طوفان‌های گرد و غباری که این سیاره را آزار خواهند داد، پناه بگیرند.

اگر این سیاره چیزی همانند زمین یا ماه باشد، امکان پذیر لوله‌های گدازه‌ای و زیرسطحی بزرگی داشته باشد که می‌توانند پناهگاه‌ها را در خود جای دهند. قسمت‌های فروریخته لوله‌های گدازه‌ای که دریچه نور نامیده خواهد شد، می‌توانند دسترسی به این پناهگاه‌های زیرزمینی را فراهم کنند.

آیا این سوراخ در مریخ به یک غار زیرزمینی بزرگتر منتهی می‌بشود؟

این عکس توسط دوربین آزمایش علمی تصویربرداری با وضوح بالا (HiRISE) در مدارگرد شناسایی مریخ ناسا (MRO) گرفته شده است.گودال تنها چند متر عرض دارد و در منطقه «ارسیا مونز» مریخ قرار دارد.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
تیم امنیت سایبری اسنپ از هکرهای کلاه‌سفید دعوت به همکاری می‌کند
این تصاویر از گودالی در نزدیکی ارسیا مونز چندین سال پیش گرفته‌ شده ‌است. عکس سمت چپ ابتدا ثبت شد و دانشمندان فکر کردند که احتمالا به یک لوله گدازه یا غار منتهی بشود. سپس، عکس سمت راست، که یک دیوار جانبی را نشان می دهد، گرفته‌ شد. دیوار کناری می‌تواند نشان دهد که لوله یا غاری وجود ندارد.

آرسیا مونز یکی از سه آتشفشان خاموش گروه سه آتشفشانی «کوه تارسیس» است.منطقه تارسیس یک دشت آتشفشانی گسترده است که هزاران کیلومتر عرض دارد. این قسمت در قیاس با بقیه سطح مریخ، مرتفع است و به‌طور متوسط نزدیک به ۱۰ کیلومتر از ارتفاع متوسط سیاره فاصله دارد.

1717092800 109 دانشمندان نمی‌دانند چه‌چیزی در گودال‌های مریخ وجود دارد دریای تکنولوژی.webp
این عکس رنگی از سطح مریخ با داده‌های مدارگرد شناسایی مریخ تشکیل شده است و خط سه آتشفشان تارسیس است.

بدیهی است که این منطقه در قبل از نظر آتشفشانی فعال بوده است و ویژگی‌هایی همانند گودال، نتیجه مستقیم فعالیت‌های آتشفشانی باستانی است.

چندین گودال در منطقه ارسیا مونز امکان پذیر دریچه‌های نوری فروریخته یا منافذی به داخل لوله‌های گدازه زیرزمینی باشند. با این‌حال، عدم مطمعن بسیاری وجود دارد.

عکس یکی از آنها، دیواره جانبی روشنی را مشخص می کند که می‌تواند فقط یک گودال استوانه‌ای باشد. به این علت سوراخ در عکس نشان داده‌ شده‌، می‌تواند تنها یک گودال یا شفت باشد و نه ورودی غار یا لوله گدازه‌.

مریخ
این چهار عکس متوالی نحوه شکل‌گیری دهانه‌های گودال را مشخص می کند. با فوران و ته‌نشین شدن‌ آتشفشان‌ها، شکاف‌هایی تشکیل می‌بشود. آنها به آرامی به سمت بالا می‌روال و سنگ‌های سطح اغاز به ریزش در آنها می‌کنند. در نهایت، شکاف مهاجرت به سمت بالا به سطح می‌رسد و سقف غار را تشکیل می‌کند. روی زمین، گیاهان در نهایت دهانه را تصاحب می‌کنند. اما در مریخ، تقریباً همانند قبل، باقی می‌همانند.

در زمین، این سوراخ‌ها در آتشفشان‌های هاوایی یافت خواهد شد، و ما آنها را دهانه گودال می‌نامیم. آنها به غارهای طویل یا لوله‌های گدازه متصل نمی شوند. بلکه نتیجه یک فروپاشی می باشند که زیاد عمیق‌تر در زیر زمین اتفاق افتاده‌ است.

ادامه مطلب
دومین دوره مسابقات جایزه بزرگ اسنوبرد کاپ MVM برگزار شد

درمورد چگونگی کاوش در این غارهای قمری و لوله‌های گدازه، ایده‌های بسیاری وجود دارد. از جمله؛ مطرح‌های مفهومی برای روبات‌های قادر به کاوش در این مناطق.

احتمالا در ماه، فضانوردان بتوانند در زیستگاه‌های بادی داخل این لوله‌ها پناه بگیرند، جایی که از نوسانات دما، تشعشعات و ریزشهاب‌سنگ‌ها محافظت خواهد شد.

اما چگونگی آن در مریخ یک سوال دیگر است. دلیلی وجود ندارد که لوله‌های گدازه در مریخ وجود نداشته باشند. درواقع، گرانش مریخ زیاد ضعیف‌تر از گرانش زمین است و این ویژگی باید لوله‌های زیاد بزرگ‌تری را در سطح تشکیل کند.

مریخ
منظره فوق العاده خورشید از دهانه چاله Mare Tranquillitatis که صخره‌ها را در کفی صاف مشخص می کند.

یک گودال در آتشفشان مریخ، «کوه طاووس»، به‌طور اختصاصی دلنشین است. اشکار است که نوعی فضای خالی در زیر گودال وجود دارد، اما تعیین ماهیت گودال دشوار است.

آیا این گودال یک لوله گدازه است؟ اگر اینطور باشد، زیاد تر لوله‌های روی زمین در روبه رو آن مختصر‌ترند.

لوله‌های گدازه مریخ تا این مدت راز باقی مانده‌اند. دانشمندان شواهد مورفولوژیکی بسیاری اشکار کرده‌اند که مشخص می کند آنها زیاد می باشند.

ادامه مطلب
10 استودیو فیلمسازی که بهترین لوگوها را دارند

اما در علم، شما نمی‌توانید فکر کنید که آنها وجود دارند، حتی اگر به‌نظر برسد که وجود دارند. به این علت ما به یک مأموریت روباتیک نیاز داریم تا ابتدا آنها را کشف کنیم.

دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی