اسنپدراگون ایکس الیت در بنچمارک NPU تراشه M3 اپل را شکست داد


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی

کوالکام نتایج بنچمارک واحد پردازش عصبی (NPU) تراشه اسنپدراگون ایکس الیت خود را خبرداد. NPU تراشه ایکس الیت X1E-80-100 در تست هوش مصنوعی UL Procyon توانست امتیاز ۱۷۸۷ را کسب کند. امتیازهای تراشه‌ M3 اپل ۸۹۸ و Core Ultra 7 155H اینتل ۴۸۰ است که قوت زیاد تر NPU کوالکام را مشخص می کند.

بر پایه گزارش گیزموچاینا، کوالکام ادعا می‌کند که پردازشگر NPU Hexagon آن با مصرف انرژی کمتری نسبت به رقبای خود کار می‌کند. به‌عبارتی مصرف انرژی این پردازشگر نسبت به M3 اپل ۲۲ درصد و نسبت به Ultra 7 155H اینتل ۳۱ درصد افت یافته است.

نتایج بنچمارک‌ NPU اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام

امتیاز NPU تراشه ایکس الیت X1E-80-100 در قیاس با M3 مک‌بوک پرو و Core Ultra 7 155H

باتوجه به نتایج بنچمارک‌ها، کوالکام به اسنپدراگون ایکس الیت گفتن «بیشترین کارکرد NPU به‌ازای هر وات» را داده است. این کار به معنی منفعت‌وری انرژی ۲.۶ برابری نسبت به M3 و ۵.۴ برابری نسبت به پردازنده Ultra 7 است. یقیناً ذکر این مسئله مهم است که این آزمایش‌ها روی معیارهای خاص کوالکام و لپ‌تاپ‌های به‌خصوصی انجام شده و تمرکز آن روی پتانسیل تراشه ایکس الیت برای پردازش ویژگی‌های هوش مصنوعی بوده است.

ادامه مطلب
گوگل و کوالکام روی تراشه‌های RISC-V برای ساعت‌های هوشمند کار می‌کنند

این چنین پیش‌ازاین اشکار شده می بود که تراشه تازه کوالکام در کارکرد چندهسته‌ای نزدیک به ۱۶ درصد سریع تر از مک‌بوک ایر M3 است، یقیناً تراشه کوالکام هسته‌های بیشتری نسبت به تراشه اپل دارد. این چنین باتوجه به این که سیستم خنک‌کننده مک‌بوک ایر اپل از طراحی خنک‌کننده بدون فن منفعت می‌برد، توان تراشه M3 محدود می‌بشود و به گمان زیادً به‌همین علت است که در کارکرد چندهسته‌ای، عملکردی ضعیف‌تر از تراشه کوالکام دارد.

مایکروسافت نیز در معارفه سرفیس لپ‌تاپ تازه تجهیزبه تراشه اسنپدراگون ایکس الیت ادعا کرد این لپ‌تاپ تا ۵۸ درصد سریع تر از مک‌بوک ایر M3 اپل است. بنچمارک‌ها نیز این ادعای مایکروسافت را قبول کرده‌اند.

ادامه مطلب
شرایط فروش فیدلیتی پرایم ویژه سامانه یکپارچه اعلام شد + جدول شهریورماه 1402

دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی