اولین تصویر تولد کهکشان ها

نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی

پژوهشگران دانشگاه کپنهاگن توانستند با منفعت گیری از داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب برای اولین بار تولد سه تا از اولین کهکشان‌های کیهان را در ۱۳.۳ تا ۱۳.۴ میلیارد سال قبل ببینند. این اولین «رصد زنده» از تکوین کهکشان‌ها روی زمین است.

پژوهشگران توانستند در تصاویر تلسکوپ سیگنال‌هایی از مقادیر عظیم گاز ببینند که درحال تجمع و راه اندازی کهکشان‌های کوچک بودند. با وجود این که این فرایند در نظریه‌ها و همانند‌سازی‌های کامپیوتری پیش‌بینی شده، تا به حال این چنین چیزی واقعاً مشاهده نشده می بود. می‌توان او گفت این‌ها اولین تصاویر «مستقیم» از تولد کهکشان‌ها می باشند.

تولد کهکشان‌ها اندکی بعد از بیگ‌بنگ

پژوهشگران تخمین می‌زنند که این سه کهکشان تقریباً ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون سال بعد از بیگ‌بنگ متولد شدند. با این که این عدد بزرگ به‌نظر می‌رسد، این کهکشان‌ها تنها در سه یا چهار صدم آغازین عمر ۱۳.۸ میلیارد ساله کیهان شکل گرفتند.

ادامه مطلب
سری گلکسی S25 با مدل هوش مصنوعی جمینای نانو 2 گوگل اراعه می‌شود_دریای تکنولوژی

کیهان در ابتدا یک توده بزرگ گاز می بود. اولین ستاره‌ها در چند صد میلیون سال آغازین کیهان شکل گرفتند. بعد از آن، گازها و ستاره‌ها اغاز کردند به جمع‌شدن در توده‌های کهکشانی. پژوهشگران می‌گویند این فرایندی است که توانسته‌اند آغازش را رصد کنند.

تولد کهکشان‌ها اولین بار در دورانی از تاریخ کیهان رقم خورد که اخترشناسان آن را «دوران بازیونیزه‌شدن». در این دوران، انرژی و نور اولین کهکشان‌ها از بین گازهای هیدروژن اغاز به تابیدن کرد.

پژوهشگران دقیقاً این توده‌های بزرگ هیدروژن را در میدان فروسرخ تلسکوپ فضایی جیمز وب ثبت کرده‌اند. این دورترین توده گاز هیدروژن سرد و خنثی است که دانشمندان تا به امروز یافته‌اند.

عکس یکی از سه کهکشان با فیلترهای گوناگون.

فهمیدن منشأ خودمان

یکی از بنیادی‌ترین سوال‌های انسان‌ها این است: «ما از کجا آمده‌ایم؟» با آشکار شدن بخشی از لحظه شکل‌گیری اولین ساختارهای کیهان، دانشمندان یک قدم کوچک به جواب نزدیک شده‌اند. آن‌ها تصمیم دارند که رصدهای خود را در این عرصه گسترش بدهند و از همین اکنون برای نوبت‌های زیاد تر رصد با تلسکوپ جیمز وب خواست داده‌اند.

ادامه مطلب
اولین کهکشان مارپیچی کشف شد

مقصد آن‌ها اکنون این است که یک نقشه جامع‌تر از کهکشان‌های درحال شکل‌گیری در کیهان آغازین تهیه کنند. تهیه این چنین نقشه‌ای فعلاً تنها با منفعت گیری از قابلیت‌های طیف‌نگاری فروسرخ زیاد حساس تلسکوپ جیمز وب امکان پذیر.

این تلسکوپ به اخترشناسان اجازه می‌دهد تا گاز کهکشان‌های درحال تولد را از گازهای دیگر تفکیک کنند. آن‌ها این چنین کاری را با منفعت گیری از روش «انتقال لیمن-آلفا» (Lyman-alpha transition) انجام خواهند داد. در این تکنیک، نور تابیده‌شده از کهکشان‌های موردنظر که داخل گازهای خنثی درون و اطراف‌شان جذب می‌بشود، آشکار می‌گردد.

دسته بندی مطالب