چرا گوگل نام Gemini را برای هوش مصنوعی خود انتخاب کرد؟


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی

چت‌بات گوگل در ابتدا با نام Bard در اختیار عموم قرار گرفت؛ اما بعد از چندی تحول نام داد و اکنون تحت گفتن Gemini در دسترس قرار دارد. یقیناً به نظر می‌رسد که گوگل در ابتدا تصمیم داشته است نامی کاملاً متفاوت را برای هوش مصنوعی خود انتخاب کند. اما علت این نام‌گذاری چیست؟ در ادامه به جواب به این سوال خواهیم پرداخت.

از تایتان تا جمینای؛ داستان نام‌گذاری هوش مصنوعی گوگل

گوگل برای اولین‌بار در کنفرانس گسترش‌دهندگان (I/O) سال قبل عمل به معارفه چت‌بات جمینای کرد؛ اما گزارش‌ها نشان خواهند داد که زمان گسترش این محصول، نام تایتان برای آن در نظر گرفته شده می بود که بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل به‌شمار می‌رود. مطابق حرف های‌های جف دین، دبیر ارشد گسترش جمینای، وی به‌جستوجو نامی مرتبط با فضا بوده که جانشین تایتان کند؛ چون چندان از این انتخاب راضی نبوده است. در نهایت آنها به نام Gemini رسیدند که معانی مختلفی دارد و از جمله آنها می‌توان به معادل کلمه «دوقلو» در لاتین اشاره کرد؛ اسمی که می‌تواند به ادغام دو قسمت DeepMind و Google Brain در سال ۲۰۲۳ اشاره کند.

ادامه مطلب
عکس روز ناسا: ابرنواختر باقی‌مانده ذات‌الکرسی

کلمه جمینای می‌تواند به‌صورت فلکی دو پیکر نیز اشاره کند. جف دین در پست خود داخل وبلاگ گوگل، اشاره می‌کند که تکیه‌بر مفهوم حرف های شده از این کلمه، مقصد مهم آنها از نام‌گذاری بوده است. در آن زمان دو تیم قسمت‌های دیپ‌ماند و گوگل برین همکاری نزدیکی با هم داشتند تا مدل زبانی جامع‌تری را پدید آورند. از نظر دیگر ماهیت دوگانه جمینای هم با نام آن همخوانی دارد؛ چون از نظر گوگل این هوش مصنوعی قادر به انطباق سریع با کاربران و پردازش انواع گوناگون داده‌ها است که جهت برازنده شدن نام مذکور برای آن می‌بشود.

چرا گوگل نام Gemini را برای هوش مصنوعی خود انتخاب کرد؟_دریای تکنولوژی ۴

شایان‌ذکر است که ناسا هم در قبل پروژه‌ای تحت گفتن جمینای داشته است و گوگل اولین مؤسسه‌ای نیست که به سراغ این نام مرتبط با فضا می‌رود. ناسا در قالب پروژه جمینای عمل به تست تجهیزات و تکنیک‌های ارسال فضانوردان به سطح ماه کرد و این پروژه امروزه مختومه محسوب‌می‌بشود. در ادامه پروژه آپولو از داده‌های جمینای منفعت گیری نمود و فضانوردان را با پیروزی به ماه ارسال نمود.

ادامه مطلب
iOS 18 بازار 400 میلیون دلاری برخی اپ‌های شخص ثالث را تهدید می‌کند_دریای تکنولوژی
آخرین مطالب

انگارً بعد از نظر دادن نام جمینای توسط جیف دین به اریول وینالیس، دیگر دبیر ارشد فنی این قسمت، فرایند انتخاب نام به آخر رسیده است. یقیناً تیم گسترش تصمیم داشته است که انواع مدل‌های گوناگون هوش مصنوعی گوگل را با نام‌های مرتبط با ستارگان انتخاب کند؛ اما در نهایت نام‌های پرو، نانو و اولترا به این منظور مورد منفعت گیری قرار گرفتند. اکنون گمان دارد که گوگل در آینده عمل به معارفه نسل جدیدی از هوش مصنوعی خود با نام آپولو کند؛ اگرچه این نوشته توسط هیچ‌کدام از اعضای تیم گسترش تایید نشده است.

ادامه مطلب
کشف سیاره‌ای تازه که به گمان زیادً دارای یک اقیانوس درحال جوشیدن است_دریای تکنولوژی

گوگل به‌تازگی در کنفرانس گسترش‌دهندگان خود از نسخه‌های جمینای ۱.۵ پرو و ۱.۵ فلش رونمایی کرد. نسخه فلش هوش مصنوعی گوگل، سبک‌تر از نسخه پرو است؛ اما قوت شبیه را اراعه می‌کند و می‌تواند ۱ میلیون توکن را مورد پردازش قرار دهد. از دیگر قابلیت‌های آن می‌توان به حداکثر پردازش ۱۵۰۰ صفحه فایل PDF یا نوشتن کدهای‌ی با بیشتر از ۳۰ هزار خط اشاره نمود.

دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی



منبع