شبیه‌سازی پروتئین


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی

هوش مصنوعی DeepMind گوگل به‌تازگی توانسته پیشرفتی در عرصه همانند‌سازی مولکول‌های زیستی از جمله DNA و RNA داشته‌باشد که می‌تواند نویدبخش داروها و واکسن‌های تازه باشد.

هیاهوی شکل گرفته حوالی هوش مصنوعی در ماه‌های تازه زیاد تر مربوط به تشکیل محتوای دیجیتال و دریافت خروجی با منفعت گیری از دستورات کاربران بوده است؛ قضیه‌ای که نگرانی تعداد بسیاری از کارشناسان را نسبت به افزایش بیکاری و منفعت گیری‌های نادرست در پی داشته است.

همانند‌سازی‌های هوش مصنوعی DeepMind چه اهمیتی دارد؟

داشتن اطلاعات درمورد نحوه اتصال و چین خوردن آمینواسیدهای به کار رفته در پروتئین‌ها از اهمیت بالایی در علوم زیستی و پزشکی برخوردار است؛ چون می‌تواند نحوه تعامل آنها با دیگر ساختارهای زیستی را اشکار نماید و در نهایت به کشف یا تشکیل داروها و راه حلهای درمانی برای بیماری‌ها منتهی بشود. اکنون گوگل تلاش داشته است تا با هوش مصنوعی DeepMind خود یک قدم فراتر از قبل برود و نه‌تنها ساختار پروتئین‌ها را همانند‌سازی کند، بلکه به سراغ همانند‌سازی ساختار همه مولکول‌های زیستی برود. مدل تازه این شرکت با گفتن AlphaFold 3 می‌تواند به پژوهشگران حوزه‌های متنوع از جمله پزشکی، کشاورزی و داروسازی پشتیبانی شایانی کند.

ادامه مطلب
برنده جایزه بیت‌کوین صرافی بیت‌پین اشکار شد_دریای تکنولوژی

نرم‌افزار آلفافولد بخشی از پروژه هوش مصنوعی DeepMind گوگل به‌شمار می‌رود که پیش از این قادر می بود ساختار بیشتر از ۲۰۰ میلیون پروتئین را با دقت زیاد بالایی همانند‌سازی کند. گوگل ادعا دارد که میلیون‌ها محقق از نسخه قبلی برای دستیابی به یافته‌های تازه در حوزه‌های گوناگون از جمله واکسن مالاریا، طراحی آنزیم و درمان سرطان پشتیبانی گرفته‌اند. اکنون سومین نسخه از مدل AlphaFold قادر به همانند‌سازی ساختارهای دیگر زیستی از جمله DNA و RNA نیز هست که طیف کاربرد آن را می‌تواند زیاد زیاد تر از قبل، گسترش دهد. این چنین نسخه تازه در قیاس با قبل ناظر بهبود ۵۰ درصدی در دقت همانند‌سازی‌ها هم بوده است و می‌تواند دقیق‌تر و بهینه‌تر از قبل عمل کند.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
گوگل قابلیت بستن خودکار تب‌های بلااستفاده در کروم را آزمایش می‌کند_دریای تکنولوژی
هوش مصنوعی DeepMind گوگل اکنون می‌تواند DNA را همانند‌سازی کند_دریای تکنولوژی ۴

مدل آلفافولد ۳ دارای کتابخانه‌ای عظیم از ساختارهای مولکولی است که پیش از این کشف‌شده‌اند. پژوهشگران می‌توانند با داخل کردن داده‌های مربوط به ترکیبات تازه در این روش، یک همانند‌سازی سه‌بعدی از طریق مدل انتشاری، انجام می‌گیرد و شبیه با آنچه است که در سرویس‌های تبدیل متن به عکس همانند Stable Diffusion و Dall-E ناظر هستیم.

گوگل اظهار کرده است که به‌زودی امکان دسترسی برخی محققان به سرویس AlphaFold Server به‌شکل رایگان را فراهم می‌سازد تا پژوهشگران از سراسر جهان بدون دسترسی به سخت‌افزار و قوت پردازشی بالا، بتوانند ساختار مولکولی ترکیبات مورد مطالعه خود را همانند‌سازی کنند. این سرویس برای مصارف آکادمیک و غیرتجاری در دسترس قرار خواهد گرفت؛ اما برخی شرکای تجاری فعال در عرصه گسترش دارو هم می‌توانند از آن منفعت گیری نمایند.

دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی



منبع