بررسی گوشی A55؛ تکامل‌یافته‌ترین میان‌رده برند سامسونگ


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی

سامسونگ در سال قبل با اراعه گوشی A54 توانست در بازار تلفنهای بین‌رده دقت تعداد بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد. اکنون بعد از گذشت یک سال، ناظر اراعه نسل بعدی این گوشی هستیم که نسخه‌ای تکمیل‌شده از مدل قبلی محسوب می‌بشود. در این نوشته تصمیم داریم به بازدید گوشی A55 سامسونگ بپردازیم و ببینیم گوشی بین‌رده و تازه سامسونگ از سری A با نمایشگر سوپر امولد ۱۲۰ هرتزی، چیپ اگزینوس ۱۴۸۰، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی و دوربین مهم سه‌گانه ۵۰ مگاپیکسلی، چه سخن‌هایی برای گفتن دارد و کارکرد آن در قسمت‌های گوناگون چطور است.

سری A از سامسونگ جزو محبوب‌ترین تلفنهای این برند کره‌ای محسوب می‌بشود که در بازار جهانی و بازار موبایل ایران هم با استقبال زیاد خوبی مواجه شد. بدون‌شک پیروزی گوشی A54 در بازار جهانی، کار را برای ورود بازیگر تازه سامسونگ هموار می‌سازد.

بازدید گوشی A55؛ تکامل‌یافته‌ترین بین‌رده برند سامسونگ_دریای تکنولوژی ۳۱

فهرست مشخصات فنی گلکسی A55

نام گوشی گلکسی A55 سامسونگ
نمایشگر نمایشگر ۶.۶ اینچی سوپر امولد با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل و نرخ به‌روزسانی ۱۲۰ هرتزی
چیپست اگزینوس ۱۴۸۰
حافظه رم ۸ / ۱۲ گیگابایت
حافظه داخلی ۱۲۸-۲۵۶ گیگابایت
سیستم‌عامل اندروید ۱۴ با پوسته اختصاصی One UI 6.1
دوربین مهم دوربین مهم سه‌گانه شامل دوربین عریض ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین فوق‌عریض ۱۲ مگاپیکسلی و ماکرو ۵ مگاپیکسلی
دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی
باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
فناوری شارژ سیمی ۲۵ وات / عدم حمایتاز شارژ بی‌سیم
وزن ۲۰۹ گرم
بدنه قاب پشتی شیشه‌‌‌ای و فریم آلومینیومی/ شیشه محافظ گوریلا گلس ویکتوس + / استاندارد IP67 برای مقاومت در برابر گردوغبار و آب تا عمق ۱ متر به‌زمان نیم ساعت
قابلیت‌‌های جانبی تجهیزبه اسپیکر استریو، حسگر تاثییر انگشت زیر نمایشگر و حمایتاز شبکه ۵G
قیمت در زمان نگارش نوشته: مدل ۸/۲۵۶ گیگابایتی نزدیک به ۲۱ میلیون تومان

ویدیو بازدید گوشی سامسونگ گلکسی A55

تماشای ویدیو از یوتوب

گوشی بین‌رده سامسونگ گلکسی A55 از سوی فروشگاه اینترنتی «تکنولایف» در دسترس دیجیاتو قرار گرفته است. تکنولایف یکی از مجموعه‌های بزرگ فروش انواع تلفنهای هوشمند، گجت‌های پوشیدنی و دیگر لوازم الکترونیکی محسوب می‌بشود. برای کسب اطلاعات زیاد تر از سبد محصولات تکنولایف، داخل سایت این فروشگاه اینترنتی شوید.

ادامه مطلب
سازش در ازدواج؛ کجا و چطور باید کوتاه بیاییم؟

تماشای ویدیو از آپارات

طراحی و کیفیت ساخت

در قسمت اول بازدید گوشی A55 از سامسونگ به طراحی و کیفیت ساخت آن می‌پردازیم. این گوشی از طراحی آشنای ساسمونگ منفعت می‌برد. در دو سال قبل، تلفنهای سامسونگ همه انها از یک زبان طراحی مشترک منفعت می‌‌بردند و گلکسی A55 نیز از این قاعده مستثنا نیست. اکنون با دقت به این نوشته، تشخیص تلفنهای بین‌رده و پرچمدار سامسونگ (به‌جز نسخه اولترا) در یک نگاه و فقط از طریق قاب شیشه‌ای پشتی، چندان راحت نیست.

طراحی و کیفیت ساخت در گوشی A55

باید اشاره کنیم که با اهمیت ترین تفاوت A55 و A54 در قسمت طراحی مربوط به فریم و اندازه صفحه‌نمایش آن‌ها است. فریم A55 برخلاف A54، از آلومینیوم ساخته شده است. این آلومینیوم تا حد مقداری حالت برس‌خورده دارد و ظاهر بهتری به این گوشی بخشیده است. این چنین وزن نسخه جدیدتر به اندازه ۱۱ گرم زیاد تر است.
قاب پشتی این گوشی تماماً از شیشه ساخته شده و توسط گوریلا گلس محافظت می‌بشود. همین انتخاب یکی از عواملی می بود که به پیروزی نسخه قبلی این سری، یعنی A54 اضافه کرد. اکنون سامسونگ تصمیم گرفته است با قراردادن یک فریم آلومینیومی برای بین‌رده تازه خود، یک قدم فراتر برود و یک فاصله محسوس بین این مدل و باقی مدل‌های بین‌رده تشکیل کند.
با دقت به شیشه‌ای بودن قاب پشتی، همان گونه که انتظار می‌رود، اثرانگشت بسیاری روی آن باقی می‌ماند. یقیناً اگر از قاب برای گوشی خود منفعت گیری می‌کنید این نوشته نباید اهمیت زیاد بسیاری داشته باشد. این چنین قاب پشتی گلکسی A55 کاملاً تخت طراحی شده است و هیچ انحنایی ندارد. این طراحی ارگونومی دستگاه را نیز بهبود بخشیده است.

فریم فلزی گوشی گلکسی A55

روی قاب پشتی گلکسی A55 فقط دوربین سه‌گانه، فلش LED و لوگوی سامسونگ به‌چشم می‌خورند. لنز دوربین‌های این گوشی به‌صورت جزیره‌ای و با فاصله‌ای اندک از هم روی این تکه قرار گرفته‌اند. بیرون‌زدگی دوربین‌های این گوشی زیاد نیست و به همین علت مشکل بسیاری تشکیل نمی‌کند. این چنین وقتی که آن را روی یک سطح قرار می‌دهید، ارتفاع ایجادشده به‌علت وجود دوربین، علتعدم اعتدال گوشی نخواهد شد. این چینش دوربین‌ها را در دو سری S23 و S24 سامسونگ نیز دیده بودیم.

روی فریم آلومینیومی گوشی A55، دکمه‌های پاور و تنظیم صدا، پورت USB-C، اسلات سیم‌کارت، اسپیکر استریو و میکروفون‌ها قرار گرفته‌اند. سامسونگ در این گوشی نیز همانند نسل قبلی آن، از جک هدفون منفعت گیری نکرده است.

ادامه مطلب
6 دلیلی که خرید CRM برای سالن های زیبایی اهمیت دارد

حسگر اثرانگشت اپتیکال گلکسی A55 زیر نمایشگر آن قرار گرفته که دسترسی راحتی دارد و شدت آن در شناسایی اثرانگشت کاربر نیز قابل‌قبول است. این گوشی در ۴ رنگ آبی یخی، آبی تیره، لیمویی و بنفش روشن تشکیل شده. ما نیز برای بازدید این گوشی در دیجیاتو، نسخه آبی یخی را در اختیار داریم.

به قاب جلویی این گوشی می‌رسیم؛ جایی که سامسونگ بین‌رده تازه خود را به یک نمایشگر ۶.۶ اینچی سوپر امولد تجهیزکرده است. ملزوم به ذکر است که نمایشگر در نسخه قبلی ۶.۴ اینچی می بود. نمایشگر ۶.۶ اینچی A55 توسط شیشه گوریلا گلس ویکتوس پلاس محافظت می‌بشود که مقاومت آن را بالاتر می‌برد. نمایشگر ۸۵.۸ درصد از بدنه جلویی گوشی را می‌پوشاند و با این که حاشیه‌ها زیاد کم است، اما سامسونگ می‌توانست این حاشیه را از این هم کمتر کند. دوربین جلوی این گوشی نیز در بالای نمایشگر و در یک حفره قرار گرفته است و دقت بسیاری را به خود جلب نمی‌کند.
منفعت‌مندی از استاندارد IP67 برای مقاومت در برابر گردوغبار و آب تا عمق ۱ متری و به زمان ۳۰ دقیقه، از ویژگی‌های قابل‌دقت گلکسی A55 محسوب می‌بشود که یقیناً در نسخه قبلی نیز دیده می‌شد.

نمایشگر

نمایشگرهای سامسونگ همیشه سخن‌های بسیاری برای گفتن داشته‌اند. گوشی A55 نیز همانند دیگر بین‌رده‌های این برند، نمایشگر زیاد خوبی دارد و به‌تنهایی می‌تواند در نبرد تلفنهای بین‌رده علتبرتری این مدل بشود. سامسونگ در گلکسی A55 از یک نمایشگر ۶.۶ اینچی سوپر امولد منفعت گیری کرده است که از HDR10+ حمایتکرده و رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی دارد؛ یقیناً می‌توانید برای صرفه‌جویی در انرژی، آن را به ۶۰ هرتز افت دهید.

نمایشگر در بررسی گوشی A55

در گلکسی سری A5x امسال، به‌نظر نمی‌رسد که هیچ ترقی مهمی در نمایشگر صورت گرفته باشد؛ شما هم چنان تصویری با وضوح ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل دریافت می‌کنید. اما تفاوت‌ها شامل یک صفحه‌نمایش ۶.۶ اینچی مقداری بزرگ‌تر (نسبت به ۶.۴ اینچ در A54) و نرخ تازه‌سازی متغیر برای صرفه‌جویی در انرژی می‌بشود.
علاوه‌براین، حاشیه‌ پایین نمایشگر به نسبت کوچک‌تر شده است، اما دیگر تکه‌ها همانند قبل باقی مانده‌اند. هرچند ترجیح می‌دادیم سامسونگ این حاشیه‌ها را به‌طور کلی از بین ببرد، اما اندازه‌ آن‌ها در گوشی سامسونگ A55 در منفعت گیری روزمره آزاردهنده نیست.

نمایشگر گوشی گلکسی A55 توسط گوریلا گلس ویکتوس پلاس محافظت می‌بشود و انتظار می‌رود که نسبت به گوریلا گلس ۵، به‌طور قابل‌توجهی مقاومت بیشتری در برابر خراش‌ و سقوط داشته باشد.

ادامه مطلب
ابرمنظومه ماهواره ای G60 رقیب استارلینک

به‌طور کلی، نمایشگر Galaxy A55 5G برای هر منفعت گیری‌ای، توانایی خوبی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این چنین مقدار روشنایی صفحه‌نمایش مناسب است و در زیر نور مستقیم خورشید با مشکل بسیاری در دیدن جزئیات نمایشگر مواجه نخواهید شد.

بهبود دیگر در قسمت نمایشگر به کالیبراسیون رنگ مربوط می‌بشود. همان گونه که اشکار است، سامسونگ چیزهای بسیاری را تحول نداده، اما حداقل A55 رنگ‌های دقیق‌تری نسبت به نسل قبلی خود دارد.

برخی از جنبه‌های دیگر این گوشی همچون تشخیص اثرانگشت که در زیر نمایشگر قرار دارد، هم چنان کارکرد چندان خوبی ندارد. طبق معمولً یک تا دو ثانیه طول می‌کشد تا سنسور اثرانگشت شما را تشخیص دهد. خبر خوب این که این سنسور دقیق است و در طول دوره بازدید هیچ تشخیص اشتباهی از آن ثبت نکردیم.

گزینه بیومتری فرد دیگر که می‌توانید انتخاب کنید، تشخیص چهره است. اگر اثرانگشت را غیرفعال کنید، تشخیص چهره سریع تر عمل می‌کند؛ اما به‌اندازه تشخیص اثرانگشت امن نیست. به‌هرحال درنهایت شما باید تصمیم بگیرید که از چه تنظیماتی برای قفل‌کردن گوشی خود منفعت گیری کنید.

نرم‌افزار و رابط کاربری

A55 به همراه اندروید ۱۴ و رابط کاربری One UI 6.1 اراعه شده است. این گوشی چهار سال به‌روزرسانی نرم‌افزار و پنج سال حمایتاز پچ‌های امنیتی دریافت می‌کند. متأسفانه، امسال هم حمایت۷ ساله از سری A سامسونگ را مشاهده نخواهیم کرد و این زمان‌زمان حمایتگوشی فقط به سری پرچمدار Galaxy S24 تعلق دارد.

One UI 6.1 توانایی‌ای کاربرپسند اراعه می‌دهد. ویژگی‌هایی همانند ابزارک‌هایی که در حالت قفل گوشی وجود دارند، دسترسی آسان به اطلاعات را فراهم می‌کنند. علاوه‌براین، کاربران می‌توانند با منفعت گیری از پالت رنگی، سیستم A55 خود را با رنگی مطابق با والپیپر خود سفارشی‌سازی کنند.

این چنین ویژگی‌هایی همانند Quick Share امکان انتقال بدون دردسر فایل‌ها را بین دستگاه‌های اندروید و کامپیوترهای ویندوزی فراهم می‌کند؛ شبیه ویژگی AirDrop اپل.

بازدید گوشی A55 در کارکرد سخت‌افزار

گلکسی A55 5G با چیپست تازه اگزینوس ۱۴۸۰ اراعه شده است. این چیپ بر پایه فرایند ۴ نانومتری ساخته شده و در همه جنبه‌ها از نسل قبلی خود، یعنی اگزینوس ۱۳۸۰ که در گلکسی A54 5G منفعت گیری شده می بود، بهتر است. همان گونه که در نتایج بنچمارک‌ها مشاهده می‌کنید، کارکرد به‌طور کلی افزایش یافته است. این چنین کارایی انرژی نیز بهبود یافته است.

ادامه مطلب
درآمد تیک‌تاک از بازار آمریکا انگارً به رقم بی‌سابقه 16 میلیارد دلار رسید
نام گوشی Antutu 9 GeekBench 5
Multi-Core
PCMark
Work 3.0
۳DMark
WL Unlimited
۳DMark
WLE Unlimited
گلکسی A55 ۶۳۵۵۹۸ ۳۳۵۲ ۱۳۲۰۸ ۳۹۰۵ ۱۰۳۴
گلکسی A54 ۵۱۶۶۲۰ ۲۷۳۸ ۱۳۱۲۸ ۲۸۴۵ ۷۹۶
گلکسی A53 ۴۱۹۵۳۴ ۱۸۵۰ ۱۱۴۸۴ ۲۲۶۶ ۶۲۲
نمایشگر گوشی گلکسی A55

علاوه بر توانایی بازی، کارکرد A55 در رابط کاربری و منفعت گیری از رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها بدون اشکال و لگ می بود. در رابطه حافظه RAM هم ملزوم به ذکر است که امسال سامسونگ تصمیم گرفته مدل پایه را از ۸ گیگابایت اغاز کند و دیگر خبری از نسخه ۶ گیگابایتی نیست.

ما بازی PUBG را روی این گوشی اجرا کردیم. بازی پابجی بدون مشکل و با بیشترین کیفیت روی این گوشی اجرا شد و همچین بعد از ۳۰ دقیقه بازی، دمای گوشی زیاد بالا نرفت.

دوربین

مشخصات دوربین گلکسی A55 5G همانند A54 5G است و با سه لنز اراعه می‌بشود. این سه لنز شامل دوربین مهم ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی خواهد شد. ما واقعاً امیدوار بودیم که یک دوربین تله‌فوتو جانشین دوربین ماکرو بشود، اما سامسونگ تصمیمی برای تحول مسیر دوربین‌ تلفنهای بین‌رده خود نداشته است.

دقت داشته باشید با وجود این که دوربین مهم ۵۰ مگاپیکسلی است، تصاویری که ثبت می‌کند، ۱۲.۵ مگاپیکسلی می باشند. این نوشته به‌علت منفعت گیری از Pixel Binning است که به‌طور اصولی به معنی تشکیل پیکسل‌های بزرگ‌تر از پیکسل‌های کوچک‌تر است. اگر می‌خواهید از رزولوشن کامل دوربین مهم منفعت گیری کنید، حالت ۵۰ مگاپیکسلی وجود دارد؛ اما دقت کنید که برای گرفتن عکس در این حالت نیاز به نور کافی دارید.

بررسی گوشی A55: عکاسی با لنز اصلی 50 مگاپیکسلی

در ادامه بازدید گوشی A55 به قابلیت فیلم‌برداری می‌رسیم. در قسمت فیلم‌برداری می‌توانید ویدیوها را با کیفیت ۴K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه یا ۱۰۸۰p با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط کنید. ملزوم به ذکر است که لرزه‌گیر گوشی A55 بهترین لرزه‌گیری است که در تلفنهای بین‌رده دیده‌ایم.

زمان فیلم‌برداری به مسئله خوبی رسیدیم؛ زمان معاوضه بین دوربین مهم ۵۰ مگاپیکسلی و اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی تفاوت زیاد بسیاری بر مقدار کنتراست و رنگ‌ها دیده نمی‌بشود. این علتمی‌بشود که در نگاه اول پیوستگی عکس در ویدیوها نگه داری بشود.

هر دو دوربین کارکرد مساعد در HDR دارند و سایه‌ها و نقاط روشن را به‌خوبی ثبت می‌کنند. درحالی‌که تا این مدت هم مقدار مناسبی از کنتراست در عکس نگه داری می‌بشود.

بازدید گوشی A55؛ تکامل‌یافته‌ترین بین‌رده برند سامسونگ دریای تکنولوژی.webp
1713898796 915 بازدید گوشی A55؛ تکامل‌یافته‌ترین بین‌رده برند سامسونگ دریای تکنولوژی.webp

دوربین مهم A55 در شرایط کم‌نور کارکرد مناسبی دارد. هرچند مقدار نویز عکس به مقدار روشنایی بستگی دارد، اما به‌طور کلی، عکس‌های ثبت‌شده در نور کم کاملاً قابل منفعت گیری می باشند؛ مخصوصاً این که نوردهی و پردازش غیرواقعی در تصاویر دیده نمی‌بشود. همین نوشته علتمی‌بشود که تصاویر به حقیقت نزدیک‌تر باشند.

بررسی گوشی A55: عکاسی در شب لنز اصلی 50 مگاپیکسلی

حالت پرتره نیز کارکرد قابل‌قبولی دارد. هرچند در جداسازی سوژه و بعد‌عرصه مقداری مشکل دیده می‌بشود، اما نتیجه نهایی برای عکاسی پرتره یک گوشی بین‌رده کاملاً مناسب است. این چنین اگر نورپردازی خوبی داشته باشید، می‌توانید عکس‌های زیاد زیبایی ثبت کنید.

عکاسی سلفی در بررسی گوشی A55

دوربین سلفی گوشی A55 بدون‌شک از نقاط قوت آن نیست. این دوربین هیچ تفاوتی با نسل قبل خود ندارد و می‌تواند عکس‌های متوسطی به ثبت رساند. یقیناً درصورت نورپردازی خوب و برداشتن بار نورسنجی از دوربین، می‌توانید از قابلیت این لنز به‌خوبی منفعت‌مند شوید.
در آخر، امکانات زوم گلکسی A55 را داریم که به زوم دیجیتال محدود است، چون دوربین تله‌فوتوی اختصاصی وجود ندارد. می‌توانیم بگوییم که زوم ۲X قابل منفعت گیری است، اما زوم زیاد تر، همانند ۵X یا ۱۰X، کیفیت را به‌شدت پایین می‌آورد. بهترین راهکار ممکن برای عکاسی زوم آن است که در حالت ۵۰ مگاپیکسلی عکس گرفته و سپس زوم را در عکس اعمال کنید.

ادامه مطلب
اپیمتئوس، قمر زحل کشف شد

باتری و شارژ

ظرفیت باتری گوشی A55 5G Galaxy هم چنان همان ۵۰۰۰mAh باقی مانده است. بااین‌حال، همان گونه که از نتایج آزمایش‌های باتری مشاهده می‌کنید، عمر باتری نسبت به نسل قبلی به‌نحوه چشمگیری افزایش یافته است.
در بازدید گوشی A55 دیدیم که این گوشی توانست یک روز کامل با کاربری‌هایی همانند بازی، پخش ویدیو و مرور رسانه‌های اجتماعی، نزدیک به ۶ تا ۷ ساعت شارژدهی داشته باشد که حتی بعد از یک روز با منفعت گیری سنگین، طبق معمولً نزدیک به ۳۰ درصد باتری باقی می‌ماند. تراشه Exynos 1480 تازه قرارگرفته در گوشی A55 5G در قسمت مصرف برق به‌طور دیدنی بهتر نیست، اما موفق شد بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زیاد تر از نسل قبلی عمر باتری داشته باشد. شدت شارژ از سال قبل تحول نکرده و همان ۲۵ وات است. در آخر نیز باید اشاره کنیم که این گوشی از شارژ بی‌سیم حمایتنمی‌کند.

جمع‌بندی

در این نوشته به بازدید گوشی A55 پرداختیم. بین‌رده تازه ساسمونگ نسبت به نسخه سال قبل خود پیشرفت‌هایی از نظر ظاهر و کارکرد به‌همراه داشته است. پیشرفت عملکردی این گوشی در این کلاس تلفنها چندان اشکار نیست، چون چیپ A54 نیز کارکرد زیاد خوبی برای یک گوشی بین‌رده داشت. اکنون در نسخه تازه زیاد تر ناظر بهینه‌سازی در مصرف انرژی هستیم که همین نوشته تبدیل افزایش طول عمر گوشی شده است. اما تفاوت ظاهری این گوشی می‌تواند برای تعداد بسیاری از کاربران حائز اهمین باشد.
گلکسی A55 صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر به همراه فریم آلومینیومی دارد. این چنین اندازه لنزها در قاب شیشه‌ای پشت گوشی بزرگ‌تر است. به‌طور کلی، A55 زیاد زیاد تر از نسخه قبل به پرچمدارها نزدیک شده. در بازدید گوشی A55 دیدیم که سامسونگ تلاش داشته این گوشی از نظر کیفیت ساخت و متریال منفعت گیری‌شده، حس یک گوشی بالارده را به کاربر منتقل کند و تا حد بسیاری نیز موفق شده است.

نظر شما درمورد گوشی سامسونگ گلکسی A55 چیست؟! به‌ نظر شما با دقت به برآیند تغییرات، این گوشی قیمت خرید بالاتری نسبت به A54 دارد؟ نظر خود را با ما در بین بگذارید.

دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی



منبع