HDD و SSD


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی

هارد دیسک یکی از مقرون به صرفه‌ترین راه حلها برای ذخیره‌‌سازی اطلاعات، محتوای دیجیتال و داده‌ها است که این داده‌ها را به طور Non-volatile ذخیره می‌کند. Non-volatile به دستگاه‌های ذخیره سازی اطلاق می‌بشود که در صورت خاموش شدن سیستم، داده‌های ذخیره شده را نگه داری می‌کنند.

هر سیستمی یک هارد دیسک داخلی یا اینترنال دارد. اما با پیشرفت روز به روز دنیا و افزایش دیتاها و اطلاعات امکان پذیر با افتحافظه رو به‌ رو بشید که در این صورت می‌توانید با افزودن هاردهای اینترنال یا اکسترنال به گفتن یک درایو پشتیبانی، فضای ذخیره سازی سیستم خود را افزایش دهید.

دو نوع مهم از حافظه‌های اینترنال وجود دارد: HDD (دیسک سخت) و SSD (درایو حالت جامد). HDD‌ها نوع سنتی‌‌تر با تکنولوژی قدیمی‌تر می باشند. هارد دیسک‌های سخت از دیسک‌های چرخان برای بازیابی و ذخیره اطلاعات منفعت گیری می‌کنند، به این علت هر چه هارد دیسک سریع تر بچرخد، کارکرد سیستم شما سریع تر خواهد می بود. در ادامه به نکات مهمی اشاره می‌کنیم که به شما در خرید هارد دیسک اینترنال پشتیبانی خواهد کرد.

ادامه مطلب
روشنایی نور موبایل و لامپ در شب می‌تواند خطر ابتلا به دیابت 2 را افزایش دهد_دریای تکنولوژی
آخرین مطالب

هارد دیسک (HDD) چیست؟

درایو دیسک سخت یا HDD (مختصر شده Hard Disk Drive)، که زیاد تر به گفتن هارد درایو شناخته خواهد شد، دارای اجزای مکانیکی است که از الکترومغناطیس برای ذخیره داده‌ها منفعت گیری می‌کند. اولین هارد دیسک مغناطیسی که برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ با کامپیوتر ۳۰۵ RAMAC IBM معارفه شد، دنیا را تحول داد و به کاربران این امکان را داد که در نهایت به اطلاعات ذخیره شده خود بلافاصله دسترسی اشکار کنند.

HDD

هنگامی هارد دیسک را باز می‌کنید، تنظیماتی را مشاهده می‌کنید که زیاد همانند به سوزن یک دستگاه پخش ضبط در یک رکورد است. تفاوت اساسی در قالب مغناطیس اعمال شده در هارد دیسک است. بدون لمس، سر مغناطیسی هارد دیسک (سوزن پخش کننده ضبط) روی بازوی محرک آن می‌تواند به هر قسمتی از صفحه چرخان که با مواد مغناطیسی نیز پوشیده شده است دسترسی اشکار کند.

ادامه مطلب
ماهواره فرانسوی آستریکس به فضا پرتاب شد

با وجود فناوری نسبتا قدیمی، هارد دیسک‌ها هم چنان یک گزینه ذخیره سازی محبوب می باشند. این به لطف سال‌ها کارکرد خوب و افزایش فضای ذخیره سازی است. اما، هارد دیسک‌ها ایرادات و محدودیت‌های خود را دارند و به اندازه‌ی جانشین‌های جدیدتر سریع و بادوام نیستند. HDDها طبق معمول در دو نوع اکسترنال یا اینترنال در دسترس می باشند.


هارد دیسک اینترنال چطور کار می‌کند؟

هارد دیسک‌ها،‌ ساختاری مکانیکی دارند. در این ساختار اطلاعات به وسیله‌ی یک بازوی مکانیکی به نام هد (Head)، روی صفحه‌ی گردان پلاتر (Platter) نوشته و خوانده می‌بشود. با چرخش پلاتر، هد توسط بازوی مکانیکی به داده‌ی مورد نظر کاربر دسترسی اشکار می‌کند. اطلاعات به پشتیبانی این بازوها و منفعت گیری از مغناطیس خوانده و یا نوشته خواهد شد. این ساختار مکانیکی موجبات نویز، دما و مصرف انرژی بالا را در این ماژول فراهم می‌کند.

هارد دیسک‌ اینترنال

تفاوت هارد دیسک اینترنال با SSD در چیست؟

با وجود این که SSD و HDD در امر ذخره سازی کارکرد نسبتا یکسانی دارد، با این حال تفاوت‌های زیاد بسیاری برای خریدار دارند. حافظه‌های هارد دیسک قدیمی‌تر و با شدت کمتر می باشند. این حافظه‌ها در روبه رو SSD با قیمت بالاتر و عمر کمتر رقابت می‌کنند.