این دستگاه تکلم را برای افراد درگیر با مشکلات حنجره ممکن می‌کند


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی

محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (UCLA) دستگاهی نرم، نازک و کششی به اندازه نزدیک به ۱ اینچ مربع اختراع کرده‌اند که به پوست خارجی گلو متصل می‌بشود؛ این دستگاه با هوش مصنوعی به افرادی که تارهای صوتی بی فایده دارند پشتیبانی می‌کند تا کارکرد صوتی خود را بازیابند.

افراد مبتلا به اختلالات صدا و حنجره، ازجمله آن‌هایی که دارای شرایط پاتولوژیک تارهای صوتی می باشند یا افرادی که بعد از جراحی سرطان حنجره در نقاهت به‌سر می‌برند، زیاد تر امکان پذیر سخن بگویید‌کردن برایشان مشکل یا غیرممکن باشد. دستاورد تازه محققان اکنون می‌تواند به پشتیبانی این افراد بیاید.

بر پایه مقاله منتشرشده در نیچر، دستگاه بیوالکتریک جدیدی که توسط «جون چن» (Jun Chen)، استادیار مهندسی زیستی در دانشکده مهندسی UCLA و همکارانش ساخته شده، قادر است حرکت ماهیچه‌های حنجره فرد را تشخیص دهد و سیگنال‌ها را با پشتیبانی هوش مصنوعی به گفتار تبدیل کند. دقت این دستگاه نزدیک به ۹۵ درصد است.

ادامه مطلب
سیستم بینایی این پروانه می‌تواند به شناسایی سرطان با دقت 99 درصد کمک کند

دستگاهی تازه برای سخن بگویید‌کردن بدون تارهای صوتی

این دستگاه ۱.۲ اینچی، وزنی نزدیک به ۷ گرم دارد و ضخامت آن تنها ۰.۰۶ اینچ است و به راحتی با چسب دوطرفه به گلوی فرد در نزدیکی تارهای صوتی می‌چسبد.

دستگاه تازه از تکه‌های مختلفی راه اندازی شده است. یک تکه از این دستگاه، سیگنال‌های تولیدشده توسط حرکات ماهیچه‌ فرد را به سیگنال‌های الکتریکی قابل‌تحلیل با دقت بالا تبدیل می‌کند. سپس این سیگنال‌های الکتریکی با منفعت گیری از یک الگوریتم یادگیری ماشینی به سیگنال‌های گفتاری و در نهایت این سیگنال‌های گفتاری به صداهای قابل‌فهمیدن تبدیل خواهد شد.

اختلالات صدا در همه گروه‌های سنی رایج است. تحقیقات نشان داده است که نزدیک به ۳۰ درصد از افراد حداقل یکی از اختلالات متنوع صدا را در طول زندگی خود توانایی می‌کنند. بااین‌حال، با رویکردهای درمانی، همانند جراحی و صدادرمانی، بازیابی صدا می‌تواند از سه ماه تا یک سال طول بکشد. این چنین دستگاه‌های حنجره الکترونیکی دستی و یا سوراخ‌کردن نای زیاد تر برای بیماران ناخوشایند است. اکنون این دستگاه تازه، مشکلات راه حلهای مرسوم را ندارد.

ادامه مطلب
سامسونگ از ظاهر حلقه سلامتی گلکسی رینگ پرده برداشت

محققان با آزمایش این دستگاه روی چند بیمار، دقت آن را ۹۴.۶۸ درصد برسی کردند و می‌گویند می‌تواند به راحتی خواسته گوینده را به مخاطب رساند.

دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها