درمان جدید سرطان، تومور مغزی کشنده را در عرض چند روز کوچک می‌کند


اسکن مغز یک مرد ۷۲ ساله مبتلا به یک نوع سرطان زیاد تهاجمی با نام گلیوبلاستوما، اشکار کرده که اندازه تومور او چند روز بعد از دریافت یک درمان ابتکاری تازه افت یافته است.

گلیوبلاستوما ازجمله سرطان‌های کشنده محسوب می‌بشود و انگارً ۹۵ درصد بیماران مبتلا به آن در عرض پنج سال جان خود را از دست خواهند داد. محققان مرکز سرطان عمومی Mass در ایالات‌متحده از درمان جدیدی برای مقابله با این سرطان منفعت گیری کرده‌اند که مبتنی بر سیستم ایمنی بدن خود بیمار است و می‌تواند در شرایطی که دیگر درمان‌ها با ناکامی روبه رو خواهد شد، پیروزی‌آمیز باشد.

درمان تازه سرطان، تومور مغزی کشنده را در عرض چند روز کوچک می‌کند ۷

در این روش، تعدادی از سلول‌های CAR T بیمار جمع‌آوری خواهد شد و پزشکان آن‌ها را به‌طوری مهندسی می‌کنند که بتوانند نشانگرهای سطح بیرونی سلول‌های سرطانی را شناسایی کنند. سپس همین سلول‌ها مجدد به بدن بیمار تزریق خواهد شد.

یک نشانگر رایج مربوط به گلیوبلاستوما، نوع جهش‌یافته‌ای از پروتئینی به‌ نام گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی (EGFR) است که پتانسیل‌هایی برای درمان با سلول‌های CAR T دارد. یقیناً گلیوبلاستوما به‌ روشهای مختلفی ظاهر می‌بشود که این کار فرایند مهندسی مجدد آن‌ها را مقداری دشوار می‌کند.

ادامه مطلب
تلسکوپ فضایی جیمز وب و تحول دانش ما از عالم
آخرین مطالب

برای تسلط بر این مشکل، محققان راهی اشکار کرده‌اند که از طریق آن می‌توان سلول‌های CAR T را تشویق کرد تا آنتی‌بادی‌هایی تشکیل کنند که به‌جستوجو EGFRهای غیرمتغیر می باشند.

آزمایش رویکرد تازه درمان سرطان

درمان تازه سرطان، تومور مغزی کشنده را در عرض چند.webp
MRI مغز بیمار ۷۲ ساله

برای آزمایش این روش درمان، سه بیمار انتخاب شدند که همه انها به‌ نوعی از گلیوبلاستوما مبتلا بودند.

اولین بیمار، مردی ۷۴ ساله می بود که تومور او بعد از درمان استاندارد دارویی و پرتودرمانی عود کرده می بود. یک روز بعد از دریافت این درمان تازه، اسکن MRI افت قابل‌دقت اندازه تومور این مرد را نشان می‌داد. یقیناً چند ماه سپس، اسکن‌های بعدی از پیشرفت مجدد سرطان او خبر دادند.

ادامه مطلب
آزمایش خون سریع و ارزانی که ممکن است سرطان را قبل از پیدایش علائم تشخیص دهد

بیمار دوم یک زن ۵۷ ساله مبتلا به گلیوبلاستوما می بود که تومور او نیز پنج روز بعد از دریافت درمان تازه کوچک‌تر شد، اما یک ماه سپس، علائم سرطان مجدداً به بدن او برگشت.

بیمار سوم که یک مرد ۷۲ ساله می بود، بعد از دریافت درمان هیچ نشانه‌ای از برگشت سرطان نداشت و این چنین عوارض جانبی محدودی ازجمله تب را برای زمان کوتاهی توانایی کرد.

دانشمندان با اشاره به این توضیحات، در مقاله خود نوشته‌اند:

«مطالعه ما این نوشته را اثبات می‌کند که آنتی‌ژن‌های سطحی متعدد را می‌توان به‌طور هم‌زمان با منفعت گیری از سلول‌های CAR T مورد مقصد قرار داد و قبول می‌کند که EGFR یک مقصد درمانی مناسب برای گلیوبلاستوما است.»

نتیجه پژوهش حاضر در مجله The New England Journal of Medicine انتشار شده است.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها