کاهش وزن و سرطان


اگرچه پژوهش‌ها نشان داده‌اند که چاقی با حداقل ۱۳ نوع سرطان مرتبط است، اما مطالعه‌ای تازه نتایج غیرمنتظره‌ای گفتن می‌کند. بر پایه این پژوهش، خطر ابتلا به سرطان در افرادی که افت وزن داشته‌اند، بالاتر از افرادی می بود که وزن کم نکرده بودند. این پژوهش از داده‌های سلامتی نزدیک به ۱۶۰ هزار نفر در طول حدوداً ۲۸ سال منفعت گیری کرده است.

بر پایه مقاله منتشرشده در JAMA، از بین شرکت‌کنندگان در این پژوهش، افرادی که بیشتر از ۱۰ درصد وزن بدن خود را کم کرده بودند، در سال سپس از این اتفاق به‌طور قابل‌توجهی در معرض خطر ابتلا به سرطان بودند. بیشترین موارد سرطان در این افراد مربوط به سرطان‌های دستگاه گوارش، معده، کبد، لوزالمعده و مجاری صفراوی بوده است. از سویی، افت وزن تأثیر کمتری بر مقدار ابتلا به سرطان‌های کولورکتال، ریه، سینه و پروستات دارد.

افت وزن می‌تواند علتافزایش ریسک ابتلا به سرطان بشود ۴

تأثیر افت وزن بر خطر ابتلا به سرطان

در این پژوهش شرکت‌کنندگان برحسب این که افت وزن آن‌ها تا چه اندازه برپایه برنامه و ارادی بوده است، به سه گروه تقسیم شدند: گروه با درجه «بالا» که هم با رژیم غذایی و هم با ورزش وزن خود را کم می‌کردند، گروه با درجه «متوسط» که یا غذای خود را بهبود می‌بخشیدند یا ورزش می‌کردند و گروه با درجه «کم» که هیچ‌یک را درست انجام نمی‌دادند.

ادامه مطلب
افزایش قابل‌دقت قیمت بلیت اتوبوس در نوروز ۱۴۰۳ در گرو ستاد تنظیم بازار

قابل دقت است که خطر ابتلا به سرطان در افراد گروه سوم بیشترین آمار را داشت. به این علت محققان می‌گویند که اگر بدون هیچ برنامه‌ای فردی وزن کم می‌کند، باید علت آن را بازدید کند. در این چنین افرادی، پزشکان امکان پذیر زیاد تر روی بازدید سرطان‌های ناحیه معده یا کبد تمرکز کنند.

از نظر دیگر، افت وزن اصولی (همانند گروه اول) فوایدی نیز دارد. به گفتن مثال، مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۲ انتشار شد، نشان داد افرادی که تغییرات قابل‌توجهی در سبک زندگی خود تشکیل می‌کنند، ۱۶ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با چاقی می باشند.

ادامه مطلب
این دستگاه تکلم را برای افراد دچار با مشکلات حنجره ممکن می‌کند_دریای تکنولوژی

به‌طور کلی این پژوهش بر اهمیت مدیریت وزن پافشاری می‌کند. همانطور که پژوهش‌هایی ثابت کرده‌اند که در برخی مناطق، همانند آمریکای شمالی، اروپا و خاورمیانه، چاقی در ۹ درصد از کل موارد سرطان نقش دارد و حتی امکان پذیر در ۲۵ سال آینده به با اهمیت ترین علت سرطان در زنان بریتانیا تبدیل بشود؛ افت وزن نیز در برخی موارد می‌تواند بر مقدار ابتلا به سرطان تأثیر بگذارد.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها