هلیکوپتر نبوغ به پایان کار خود در مریخ رسید + ویدیو


هلیکوپتر نبوغ (Ingenuity) ناسا بعد از سه سال خدمت در سیاره سرخ، اکنون برای آخرین بار در مریخ پرواز کرده است. ناسا هفته قبل خبرداد که بعد از هفتاد و دومین پرواز نبوغ، ارتباطش با آن را از دست داده است. هرچند آژانس فضایی ایالات متحده بعداً خبرداد که موفق‌شده با هلیکوپتر خود تماس بگیرد، اما اکنون اظهار شده که یکی از تیغه‌های روتور فیبرکربن Ingenuity بعد ازفرود ۱۸ ژانویه صدمه دیده است و نبوغ دیگر قادر به پرواز نیست.

نبوغ تا بحال از کارکرد برنامه‌ریزی‌شده اولیه خود کارکرد زیاد بهتری داشته است. ناسا ابتدا این هلیکوپتر را برای انجام حداکثر پنج پرواز آزمایشی در زمان ۳۰ روز طراحی کرده می بود، اما زیاد تر از سه سال به پرواز در مریخ در ادامه گفت. Ingenuity در کل بیشتر از ۱۴ برابر زیاد تر از چیزی که ابتدا پیش‌بینی‌شده می بود پرواز کرده و زمان پرواز آن در کل بیشتر از دو ساعت بوده است.

ادامه مطلب
وویجر 1 بعد از ماه‌ها اختلال، مجدد به زمین داده‌های قابل‌فهمیدن ارسال کرد_دریای تکنولوژی

خداحافظی با هلیکوپتر نبوغ

«بیل نلسون»، مدیر ناسا در بیانیه خود او گفت:

«سفر تاریخی Ingenuity، اولین هواگرد یک سیاره دیگر، به آخر رسید. هلیکوپتر زیاد زیاد تر و دورتر از چیزی که فکر می‌کردیم پرواز کرده است و به ناسا پشتیبانی کرد تا کاری که در آن بهترین هستیم را انجام دهد و غیرممکن‌ها را ممکن کند. ناسا با مأموریت‌هایی همانند Ingenuity، راه را برای پرواز‌های آینده در منظومه شمسی و اکتشاف هوشمندتر و ایمن‌تر انسان به مریخ و فراتر از آن هموار می‌کند.»

ناسا بعد از پنج پرواز اولیه نبوغ، تصمیم گرفت که فعالیت این هلیکوپتر را به‌گفتن یک نمایش عملیاتی ادامه دهد و از آن زمان تا بحال، Ingenuity به‌گفتن دیده‌بان مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) عمل کرده است.

ادامه مطلب
عکس باتری آیفون 16 پرو آشکار شد؛ بزرگ‌تر از نسل قبل با هیت‌‌سینک گرافنی
هلیکوپتر نبوغ به آخر کار خود در مریخ رسید + ویدیو ۴

تا این مدت اشکار نیست که تیغه روتور نبوغ چطور صدمه دیده و ناسا در حال بازدید این نوشته است که آیا تیغه به سطح خاصی برخورد کرده است یا خیر. این چنین فاصله Perseverance نسبت به نبوغ زیاد زیاد است تا بتواند نگاهی به آن بیندازد. دانشمندان ناسا در سایه عکس دوربین خود هلیکوپتر این صدمه را مشاهده کرده‌اند.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها