نحوه انجام معاملات تعهدی در نوبیتکس


سلب مسئولیت: دیجیاتو فقط نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درمورد محتوای آن ندارد.

معامله های تعهدی برای نخستین‌بار در ایران با مدل شرعی و قانونی مصوب شورای فقهی سازمان بورس ازسوی صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس به اجرا درآمده و کاربران ایرانی می‌توانند به دور از ریسک‌های پلتفرم‌های خارجی، از سرویس‌های مالی که در بازارهای جهانی اراعه می‌بشود، منفعت گیری کنند. 

موقعیت خرید و فروش تعهدی، موقعیتی است که کاربر با قرار دادن مبلغ ریالی یا تتری به‌گفتن وجه ضمانت، از کاربران دیگر که دارایی خود را در استخر شراکت قرار داده‌اند، وکالت خرید و فروش دارایی رمز ارزی را دریافت می‌کند. این سرویس از مدتی پیش با امکان منفعت گیری از ضریب پنج در اختیار کاربران نوبیتکس قرار گرفته است.

ادامه مطلب
نکات مهم مربوط به تعمیر ساعت که نباید از دست بدهید!

معامله های تعهدی در بازارهای جهانی به‌گفتن مارجین شناخته خواهد شد، اما خرید وفروش تعهدی تفاوت‌های ماهوی با خرید وفروش مارجین دارد. در مارجین، کاربر با گرفتن قرض از بستر معاملاتی، می‌تواند به پشتیبانی اهرم تا چند برابر مقدار دارایی خود خرید وفروش کند و سود خود را به همین مقدار افزایش دهد. اما در معامله های تعهدی، چیزی تحت گفتن قرض و پرداخت سود در ازای این قرض وجود ندارد و کاربری که تصمیم دارد داخل خرید وفروش بشود، با گذاشتن مبلغی به‌گفتن وجه ضمانت، طی قراردادی در بستر پلتفرم، وکالت خرید و فروش با دارایی کاربری دیگر را که وکالت‌دهنده نام دارد، می‌گیرد و بعد از بستن خرید وفروش، وجه وکلت‌گرفته‌شده را بازمی‌گرداند و در صورت کسب سود، بخشی از سود را به وکالت‌دهنده می‌دهد.

نحوه ورود به معامله های تعهدی

برای منفعت گیری از قابلیت معامله های تعهدی در نوبیتکس، کاربر باید دارایی ریالی یا تتری خود را از کیف پول اسپات به کیف پول تعهدی خود انتقال دهد. برای این کار کافی است از پنل کاربری‌تان در نوبیتکس داخل کیف‌های من شده و روی گزینه انتقال کلیک کنید تا صفحه زیر باز بشود. دقت داشته باشید که برای منفعت گیری از قابلیت‌ معامله های تعهدی، باید همه شرایط و قوانین این معامله های توسط کاربر مطالعه و پذیرفته بشود.

ادامه مطلب
استرس کودکان و کنترل ان با فعالیت ورزشی
نحوه انجام معامله های تعهدی در نوبیتکس ۹

سپس کاربر می‌تواند در صفحه بازار و در سربرگ معامله های تعهدی، عمل به خرید یا فروش تعهدی ارز دیجیتال (رمزدارایی) موردنظر خود کند. بازارهای واجد شرایط برای فعال شدن امکان معامله های تعهدی بر پایه مقدار معامله های روزانه و ریسک فعال‌سازی از سوی نوبیتکس تعیین می‌بشود. اکنون اکثر بازارهای حاضر به ریال و تتر واجد شرایط برای فعال‌سازی امکان معامله های تعهدی می باشند. بسته به سطح شراکت و مقدار مبادلات هر کوین، کم کم همه کوین‌های حاضر در بازار ریالی و تتری نوبیتکس برای منفعت گیری در معامله های تعهدی در دسترس خواهند می بود.

برای انجام خرید وفروش تعهدی سپس از انتخاب کوین مورد نظر و ضریبی که می‌خواهید برای خرید وفروش داشته باشید، مطابق تحلیلتان روی گزینه خرید یا فروش کلیک کرده و داخل خرید وفروش شوید.

1706170151 338 نحوه انجام معامله های تعهدی در نوبیتکس
نحوه انجام معامله های تعهدی در نوبیتکس ۱۰

سپس از ثبت خواست، کاربر باید چشم به راه پر شدن سفارشش باشد. اگر بخشی از خواست یا همه آن پر بشود، موقعیت تعهدی اغاز خواهد شد. کاربر می‌تواند موقعیت را در قیمت موردنظر خود به آخر رساند. اما دو حالت دیگر نیز برای پایان موقعیت وجود دارد؛ لیکویید شدن و انقضای موقعیت. در ادامه هر سه حالت را بازدید می کنیم.

ادامه مطلب
سود سالانه سونی برای اولین‌بار در 24 سال قبل از سامسونگ زیاد تر شد

محدودیت وقتی، کارمزد تمدید وکالت و سهم استخر شراکت

سپس از ثبت خواست، کاربر باید چشم به راه پر شدن سفارشش باشد. اگر بخشی از خواست یا همه آن پر بشود، موقعیت تعهدی اغاز خواهد شد. کاربر می‌تواند موقعیت را در قیمت موردنظر خود به آخر رساند. اما دو حالت دیگر نیز برای پایان موقعیت وجود دارد؛ لیکویید شدن و انقضای موقعیت. در ادامه هر سه حالت را بازدید می کنیم.

معامله های تعهدی در نوبیتکس دارای محدودیت وقتی است. هر موقعیتی که باز می‌بشود، تا ساعت ۲۴ همان روز ادامه دارد. اگر در این زمان موقعیت تعهدی توسط کاربر به پایان نرسد، به‌صورت خودکار برای روز سپس تمدید می‌بشود. تمدیدِ زمان وکالت می‌تواند تا ۳۰ روز ادامه داشته باشد.

اگر کاربر موقعیت را در همان روز اول به پایان رساند، کارمزدی از وجه ضمانت کسر نخواهد شد و این چنین همه سود موقعیت به کاربر تعلق خواهد گرفت. اما اگر موقعیت برای روزهای بعدی تمدید بشود، کارمزد از آن کسر می‌بشود. این کارمزد در موقعیت‌های ریالی به ازای هر یک میلیون تومان یا کمتر، ۱۰۰۰ تومن است و در موقعیت‌های تتری به ازای ۳۰ تتر یا کمتر، ۰.۰۳ تتر است. این چنین این کارمزد علاوه بر موققعیت‌های باز، به خواست‌های باز هم تعلق می‌گیرد.

ادامه مطلب
پستکس، اولین هاب پستی ایران

با تمدید شدن موقعیت، به ازای هر روزی که تمدید ادامه اشکار می‌کند، ۲ درصد از سود محقق‌شدهٔ موقعیت خرید به استخر شراکت یا وکالت‌دهندگان تعلق می‌گیرد. این مبلغ سپس از پایان موقعیت خرید محاسبه می‌بشود. برای مثال اگر موقعیت سپس از ۱۰ روز با ۵۰۰ تتر سود بسته بشود، ۳۰ درصد از این سود که معادل ۱۵۰ تتر است به استخر شراکت تعلق می‌گیرد. بدیهی است که اگر موقعیت با زیان بسته بشود، مقدار زیان از وجه ضمانت وکالت‌گیرنده کسر می‌بشود و استخر شراکت و وکالت‌‌دهندگان سهمی از زیان نخواهند داشت.

با آخر روز سی‌ام، اگر موقعیت توسط کاربر بسته نشود و یا لیکویید نشود، خرید وفروش به‌صورت خودکار به آخر می‌رسد و سود و یا زیان آن محاسبه می‌بشود.

در صورتی که مقدار زیان موقعیت تعهدیِ باز با مقدار وجه ضمانت برابر بشود، اصطلاحاً موقعیت لیکویید می‌بشود. هنگامی موقعیت لیکویید می‌بشود، عملاً ضمانت خرید به‌صورت خودکار از محل وجه ضمانت انجام شده و موقعیت فروش بسته می‌بشود، یعنی کل زیان خرید وفروش از وجه ضمانت کاربر کسر می‌بشود.

ادامه مطلب
15 اتفاق سریال بازی تاج و تخت که منطقی نبودند

لیکویید شدن از لحاظ عددی وقتی رخ می‌دهد که نسبت ضمانت به ۱ رسیده باشد، اما برای پوشش ریسک‌های تغییرات شدید قیمت، در معامله های با ضریب یک وقتی که نسبت ضمانت به ۱.۱ برسد، عملیات لیکویید شدن به‌صورت خودکار در نوبیتکس انجام خواهد شد و مقداری از وجه ضمانت که باقی مانده است به کیف پول تعهدی کاربر بازگردانده می‌بشود. نسبت لیکویید شدن برای ضرایب بالاتر متفاوت است.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها