ناسا رکورد احتراق پایدار موتور راکت انقلابی خود را شکست + ویدیو


ناسا تکنولوژی موتور تازه و انقلابی خود را در مرکز پرواز فضایی مارشال در هانتسویل ایالت آلاباما یک قدم پیش برده است. مهندسان این تأسیسات، موتور راکت انفجار چرخشی (RDRE) را که با چاپ سه‌بعدی تشکیل می‌بشود، برای ۲۵۱ ثانیه با نیروی ۲۶۳۱ کیلوگرم روشن نگه داشتند.

بیشتر از شش دهه است که ناسا برای ارسال فضاپیما و ماهواره به فضا به راکت‌های شیمیایی متکی بوده. این راکت‌ها کار خود را به‌خوبی انجام خواهند داد، اما نقطه ضعف‌شان این است که از سال ۱۹۴۲ به نزدیکی حد نظری خود رسیده‌اند. از زمان راکت‌های V2 آلمان، طراحی پایه اکثر راکت‌های سوخت مایع تحول قابل‌توجهی نداشته است.

ناسا با موتورهای RDRE به‌جستوجو تغییری بنیادی در طراحی موتور راکت‌ها است. به‌جای یک محفظه احتراق، که سوخت و اکسیژن در آن ترکیب خواهد شد تا با شدت‌های بالا بسوزند، در یک RDRE این دو داخل یک شکاف بین دو سیلندر هم‌محور خواهد شد. هنگامی این ترکیب آتش بگیرد، یک عکس العمل ترکیبی و یک موج شوک تشکیل می‌کنند. این موج با شدت زیاد زیاد در شکاف حرکت می‌کند و گرما و سختی بیشتری به‌وجود می‌آورد.

ادامه مطلب
اروپا برای اولین‌بار امواج ناشی از برخورد ستارگان را در فضا بازدید می‌کند

اگر این احتراق به پایداری برسد، موتور انقلابی ناسا می‌تواند نیرویی با بازدهی زیاد زیاد تر تشکیل کند. درحقیقت، ناسا می‌گوید که تست تازه احتراق به‌قدری قوی و طویل می بود که ملزومات فرود یک فرودگر یا احتراق در خلأ را برای یک مأموریت به ماه یا مریخ برآورده می‌کرد.

آزمایش احتراق موتور انقلابی ناسا را می‌توانید در ویدیوی زیر تماشا کنید.

چالش‌های موتور انقلابی ناسا

بااین‌حال، ناسا می‌گوید این تکنولوژی تا این مدت راه بسیاری تا رسیدن به بلوغ دارد. آزمایش‌های احتراق بیشتری ملزوم است تا مقیاس موتورها بزرگ‌تر بشود و دسته‌های نیروی مختلفی را در بربگیرد. اگر این کار با پیروزی انجام بشود، موتورهای راکت انفجار چرخشی می‌توانند در فرودگرها، مرحله های بالایی بوسترها و پیش‌رانش‌های ترمزی برای فرود آوردن محموله‌ها روی سطح مریخ منفعت گیری شوند.

ادامه مطلب
فناوری تازه پلاسما ناسا حمل‌ونقل محموله‌های بزرگ فضایی را سریع تر می‌کند

راکت‌های RDRE جهشی بزرگ در بازدهی طراحی‌ها تشکیل خواهند کرد. مقصد ناسا این است که هرچه زیاد تر به سیستم‌های پیش‌رانش سبک‌وزن نزدیک بشود. این سیستم‌ها به طراحان اجازه خواهند داد تا جرم و محموله بیشتری را به اعماق فضا بفرستند و قدمی مهم در برنامه‌های ماه و مریخ بردارند.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها