فضاپیمای X-37B


پنجشنبه، ۲۸ دسامبر (بامداد جمعه به‌زمان ایران)، راکت فالکون هوی اسپیس ایکس به فضا برگشت تا فضاپیمای نظامی مرموز X-37B را برای یک مأموریت تحقیقاتی در مدار زمین قرار دهد. این هفتمین باری است که پهپاد فضایی X-37B راهی یک مأموریت می‌بشود.

راکت فالکون هوی سپس از چند هفته تأخیر محموله نظامی خود را از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا به فضا برد. با این که اسپیس ایکس این پرتاب را به‌طور مستقیم از وب‌سایت خود پخش کرد، دقیقاً اشکار نیست که مأموریت این پهپاد بدون سرنشین چه خواهد می بود.

اسپیس ایکس در وب‌سایت خود نوشته که پنتاگون مأموریت تازه فضاپیمای نظامی خود را USSF-52 نامگذاری کرده است. پنتاگون پیشتر اظهار کرده می بود که هفتمین مأموریت X-37B شامل چندین آزمایش نوآورانه و انقلابی خواهد می بود.

مطابق اظهار رسمی نیروی هوایی آمریکا «این آزمایش‌ها عبارت هستند از منفعت‌برداری از هواپیمای فضایی قابل منفعت گیری مجدد در رژیم‌های مداری تازه، آزمایش فناوری‌های آینده آگاهی دامنه‌ای فضایی و بازدید تاثییر تابش‌های فضایی روی مواد تهیه‌شده توسط ناسا.»

ادامه مطلب
رکوردشکنی ناسا؛ دریافت لیزر فضاپیمای سایکی از فاصله 16 میلیون کیلومتری
آخرین مطالب
این هفتمین مأموریت پهپاد فضایی X-37B در مدار زمین است.

فضاپیمای نظامی X-37B

محموله نظامی فالکون هوی، فضاپیمای X-37B، یک پهپاد فضایی به‌اندازه یک اتوبوس کوچک است که ظاهر آن شباهت بسیاری به شاتل‌های فضایی سرنشین‌دار دارد. این پهپاد در مأموریت‌های قبل خود آزمایش‌هایی برای ناسا انجام داده می بود. این آزمایش‌ها شامل بازدید تاثییر تابش‌های فضایی روی مواد و دانه‌های گیاهان می‌شدند.

X-37B، که از سال ۲۰۱۰ درحال منفعت‌برداری است، یک وسیله نقلیه آزمایش مداری است که ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی آمریکا (ULA)‌ آن را برای نیروی هوایی طراحی کرد. طول این فضاپیما نه متر و عرض بال‌های آن چهار و نیم متر است و انرژی‌اش با پنل‌های خورشیدی فراهم می‌بشود.

ادامه مطلب
بلندپروازی ایلان ماسک؛ مقصد‌گذاری برای 144 پرتاب اسپیس ایکس در 2024

این فضاپیما پیش‌تر پنج‌بار با راکت اطلس ۵ ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی و یک‌بار با راکت فالکون ۹ اسپیس ایکس به فضا رفته می بود.

پرتاب فالکون هوی دو هفته بعد از آن انجام شد که چین هواپیمای فضایی محرمانه شن‌لونگ (Shenlong) را به مدار فرستاد. رسانه‌های دولتی چینی اظهار کرده بودند که این فضاپیما برای «یک دوره وقتی» در مدار خواهد ماند.

مطابق اظهار این رسانه‌ها، شن‌لونگ قرار است فناوری‌های قابل منفعت گیری مجدد را بازدید کند و آزمایش‌هایی علمی انجام دهد و نتایج این مأموریت حمایتفنی برای کاربردهای صلح‌آمیز از فضا را فراهم خواهند کرد.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها