ساخت ماده‌ای برای کلاه‌ ایمنی که خطر ضربه مغزی را 30 برابر کاهش می‌دهد


محققان فوم سبک‌وزن جدیدی از نانولوله‌های کربنی ساخته‌اند که درصورت منفعت گیری از آن در کلاه ایمنی، انرژی ناشی از ضربه را ۳۰ برابر بهتر از آسترهایی که هم‌اکنون برای کلاه‌های نظامی منفعت گیری می‌بشود، افت می‌دهد. به حرف های دانشمندان، این فوم می‌تواند در حوادث نظامی و ورزشی از ضربه مغزی افراد جلوگیری کند یا گمان آن را به‌مقدار قابل‌توجهی افت دهد.

صدمه تروماتیک مغزی (TBI) یکی از علل اصل ناتوانی دائمی و مرگ ورزشکاران و نظامیان محسوب می‌بشود. به‌همین علت در کلاه ایمنی که برای افراد نظامی و ورزشکار ساخته می‌بشود، باید از مواد آستری منفعت گیری بشود که گمان ضربه مغزی را افت می‌دهد. اکنون محققان دانشگاه «ویسکانسین مدیسون» در این حوزه دست به عمل بزرگی زده‌اند. آن‌ها با مقصد جلوگیری یا افت تاثییر TBI ناشی از ضربه، ماده فوم سبک‌وزن جدیدی ساخته‌اند که برای ساخت کلاه ایمنی می‌توان از آن منفعت گیری کرد.

ساخت ماده‌ای برای کلاه‌ ایمنی که خطر ضربه مغزی را ۳۰ برابر افت می‌دهد ۴

کلاه‌های ایمنی جاری به‌طوری طراحی شده‌اند که علتمی‌بشود سر افراد و کلاه در زمان ضربه، حرکت لغزشی داشته‌ باشند و این کار شدت حرکت چرخشی را افت می‌دهد. اما فوم ساخته‌شده توسط دانشمندان با مکانیسم تحول‌ شکل منحصر‌به‌فرد خود می‌تواند نقض‌های رویکرد قبلی را رفع کند.

ادامه مطلب
Canva برای رقابت جدی‌تر با ادوبی، ابزارهای طراحی Affinity را خرید_دریای تکنولوژی

محققان در مطالعه خود که در ژورنال علمی Experimental Mechanics انتشار شده است، ادعا می‌کنند که فوم آن‌ها، تقریباً ۳۰ برابر زیاد تر از فوم‌های قبلی علتکاهش شدت ضربه می‌بشود. آن‌ها توضیح خواهند داد که فوم ساخته‌شده برای منفعت گیری به‌گفتن مواد پوششی در کلاه‌های محافظ مدرن مناسب خواهد می بود و مقصد آن نه‌تنها افت شدت ضربه، بلکه با مدیریت انرژی جنبشی چرخشی ناشی از ضربه‌های مورب، جلوگیری از ضربه مغزی است.

از دیگر ویژگی‌های قابل‌دقت فوم ساخته‌شده توسط دانشمندان می‌توان به رسانایی و انتشار کردن حرارتی بسیار آن اشاره کرد که علتمی‌بشود کلاه در محیط‌های گرم خنک بماند. علاوه بر کلاه ایمنی، تیم تحقیقاتی اظهار کرده که از فوم آن‌ها می‌توان در بسته‌بندی‌های الکترونیکی و سیستم‌ها به‌منظور جلوگیری از صدمه‌ ناشی از ضربه و خنک‌نگه‌داشتن لوازم الکترونیکی منفعت گیری کرد.

ادامه مطلب
افت وزن فرایند پیر شدن مغز را تا ۹ ماه کند می‌کند



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها