معرفی مادربرد فاطر


شرکت‌های مختلفی در ایران می باشند که قطعات کامپیوتر را تشکیل می‌‌کنند. یکی از این شرکت‌ها که اخیراً داخل حوزه ساخت انواع مادربرد شده، «فاطر» نام دارد. فاطر شرکتی ایرانیست که انواع محصولات همانند مانیتور، کیس گیمینگ، لوازم جانبی همانند ماوس و کیبورد و اکنون، مادربرد را تشکیل می‌کند. شرکت فاطر اخیراً چهار مدل مادربرد جدیدش را از سری‌های H510 و H610 در کنار سری‌های B560 و B660 روانه بازار کرده است. اگر تصمیم دارید مادربردی با برچسب قیمتی معقول را در سبد خریدتان داشته باشید، این مادربردها از گزینه‌های ایرانی بازار با قیمت نسبتاً مناسبی می باشند. در ادامه نوشته هر چهار مدل مادربرد تازه فاطر را به‌صورت اجمالی معارفه می کنیم.

هنگامی که برای خرید مادربرد سری به بازار یا فروشگاه‌های اینترنتی بزنید، زیاد تر با اسامی برندهایی همانند ایسوس، گیگابایت و MSI مواجه خواهید شد. برندهای فرد دیگر هم در این حوزه فعالیت دارند، اما زیاد تر سهم بازار در اختیار سه شرکت نام‌برده قرار دارد و رقابت با آن‌ها به‌هیچ‌وجه کار ساده‌ای نیست. فاطر یکی از نام‌های نو در این صنعت است که از قضا گفتن «اولین سازنده مادربرد ایرانی» را هم با خود یدک می‌کشد.

ادامه مطلب
معلولان ایرانی نیازمند حمایتقانونی در عرصه دسترسی‌پذیری_دریای تکنولوژی

شرکت ایرانی فاطر چهار سری گوناگون از مادربردهایش با چیپست‌های سری H و B اینتل را در بازار سرزمین اراعه کرده که قیمت پایه آن‌ها از نزدیک به ۴ میلیون تومان اغاز می‌بشود. این مادربردها همه انها با فرم فکتور Micro ATX ساخته خواهد شد و از قطعات باکیفیتی همانند خازن‌های شرکت ژاپنی نیچیکان و ماسفت‌های آلفا امگا منفعت‌مند می باشند.

مادربرد فاطر B660M-D

معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی ۷۹
نام مادربرد فاطر B660M-D
چیپست اینتل B660
سوکت LGA1700
پردازنده‌های مورد پشتیبانی اینتل نسل ۱۲ و ۱۳
حافظه رم حداکثر ۶۴ گیگابایت از نوع DDR4 3200MHz
تعداد ماسفت‌ها ۱۱ عدد
ابعاد ۲۳۵ در ۲۰۷ میلی‌متر
وزن ۴۷۴ گرم
قیمت نزدیک به ۵ میلیون تومان با ۳۶ ماه گارانتی فاطر داده پردازی راحیل

مادربرد B660M-D بهترین مدل بین همه مادربردهای جاری فاطر است که نزدیک به ۵ میلیون تومان قیمت دارد. این مادربرد به چیپست اینتل B660 تجهیزشده که قابلیت‌های جذابی را برای مادربردهای اقتصادی به ارمغان می‌آورد. فاطر با به‌کارگیری سوکت LGA1700 در این مادربرد، امکان حمایتاز پردازنده‌های اینتل نسل ۱۲ و ۱۳ را هم به‌ارمغان آورده است. به این علت دستتان برای انتخاب بین پردازنده‌های جدیدتر اینتل باز خواهد می بود.

ادامه مطلب
دانه‌های بیلی در خورشیدگرفتگی کامل_دریای تکنولوژی
معرفی مادربرد فاطر
معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی ۸۰

مادربرد فاطر B660M-D به دو عدد اسلات رم تجهیزشده که امکان منفعت گیری از حافظه رم DDR4 3200MHZ تا حداکثر ۶۴ گیگابایت در آن فراهم است. در قسمت فضای ذخیره‌سازی نیز می‌توانید از دو عدد اسلات PCIe به‌همراه دو عدد M.2 منفعت گیری کنید تا فضای گسترده‌ای را برای نگهداری اطلاعات در اختیار داشته باشید.

معرفی مادربرد فاطر
معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی ۸۱
1700711844 818 معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی.webp
معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی ۸۲
1700711844 134 معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی.webp
معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی ۸۳

فاطر از درگاه‌های ارتباطی متنوعی در این مادربرد منفعت گیری کرده تا در کل ناظر به‌کارگیری چهار عدد USB-A 3.2، دو عدد USB-A 2.0، دیسپلی‌پورت، پورت اترنت گیگابیتی، درگاه DVI و دیگر پورت‌های مرسوم صدا و عکس هستیم. فاطر در مادربرد B660M-D از مجموعه ۱۱ عددی ماسفت (۹ عدد ماسفت CPU و ۲ عدد ماسفت رم) با ترکیب DRMOS منفعت گیری کرده که نوید کارکرد مناسب قطعات وابسته را می‌دهد.

مادربرد فاطر B560M-D

معرفی مادربرد فاطر
معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی ۸۴
نام مادربرد فاطر B560M-D
چیپست اینتل B560
سوکت LGA1200
پردازنده‌های مورد پشتیبانی اینتل نسل ۱۰ و ۱۱
حافظه رم حداکثر ۶۴ گیگابایت از نوع DDR4 3200MHz
تعداد ماسفت‌ها ۸ عدد
ابعاد ۲۲۷ در ۱۹۵ میلی‌متر
وزن ۴۲۹ گرم
قیمت نزدیک به ۵.۲ میلیون تومان با ۳۶ ماه گارانتی فاطر داده پردازی راحیل

مادربرد فاطر مدل B560M-D برای کاربرانیست که پردازنده‌های قدیمی‌تر اینتل را در اختیار دارند و می‌خواهند مادربردی تجهیزبه چیپست سری B اینتل را در اختیار داشته باشند. قسمت قابل‌توجهی از مشخصات مدل B560M-D با B660M-D یکسان بوده و ویژگی‌های شبیه بسیاری در آن‌ها به‌چشم می‌خورد؛ اما برخی تفاوت‌های کلیدی، این دو مادربرد را از یکدیگر نزدیک می‌کند.

ادامه مطلب
ترسناک‌ترین شخصیت‌های دنیای داستان‌ها
معرفی مادربرد فاطر
معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی ۸۵

این مادربرد به چیپست اینتل B560 تجهیزشده و سوکت LGA1200 در آن تعبیه شده است. با دقت به این مشخصات، مادربرد فاطر B560M-D از پردازنده‌های اینتل نسل ۱۰ و ۱۱ حمایتمی‌کند. به این علت اگر پردازنده‌ای از این دو نسل را در سیستم جاری خود دارید یا نمی‌خواهید برای خرید پردازنده تازه هزینه بسیاری را بپردازید، این مادربرد نیز از گزینه‌های پیش‌روی شما در سبد محصولات فاطر محسوب می‌بشود.

معرفی مادربرد فاطر
معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی ۸۶
1700711844 620 معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی.webp
معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی ۸۷
1700711844 670 معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی.webp
معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی ۸۸

مادربرد فاطر B560M-D از پورت‌های COM و اترنت گیگابیتی نیز منفعت‌مند شده تا کسب‌وکارهای گوناگون نیز بتوانند از قابلیت‌های گوناگون این درگاه‌ها منفعت گیری نمایند. دیگر قسمت‌های ارتباطی این مادربرد نیز همانند مدل B660M-D است اما خبری از دیسپلی‌پورت در آن نیست. دو اسلات PCIe با همراهی دو اسلات دیگر از نوع M.2 به‌شما امکان داشتن فضای ذخیره‌سازی گسترده را می‌دهد. حمایتاز حداکثر ۶۴ گیگابایت رم DDR4 3200MHZ یکی دیگر از قابلیت‌های شاخص این مادربرد قلمداد می‌بشود.

مادربرد فاطر H610M-K

معرفی مادربرد فاطر
معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی ۸۹
نام مادربرد فاطر H610M-K
چیپست اینتل H610
سوکت LGA1700
پردازنده‌های مورد پشتیبانی اینتل نسل ۱۲ و ۱۳
حافظه رم حداکثر ۶۴ گیگابایت از نوع DDR4 3200MHz
تعداد ماسفت‌ها ۹ عدد
ابعاد ۲۳۵ در ۲۰۷ میلی‌متر
وزن ۴۷۴ گرم
قیمت نزدیک به ۴.۲ میلیون تومان با ۳۶ ماه گارانتی فاطر داده پردازی راحیل

نوبت به مادربردهای سری H فاطر می‌رسد. این مادربردها در دو مدل با چیپست‌های اینتل H610 و H510 اراعه شده‌اند که ابتدا مشخصات مدل H610M-K را مرور می‌کنیم. پیش‌تردر مطلبی جداگانه مادربرد ایرانی فاطر H610M-K DDR4 را معارفه کرده بودیم. این محصول با برچسب قیمتی نزدیک به ۴.۲ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد. از آن‌جایی که این مادربرد با سوکت LGA1700 اراعه شده که به‌لطف آن می‌توانید پردازنده‌های تازه اینتل سری نسل ۱۲ و ۱۳ را روی آن به‌کار بگیرید.

ادامه مطلب
نگاهی به قیمت هونگچی H5 در بازار آزاد، یکی از گران‌ترین چینی‌های بازار + جدول_دریای تکنولوژی

مدل H610M-K در قسمت ارتباطات از مجموعاً ۶ عدد پورت USB-A، اترنت گیگابیتی و دیسپلی‌پورت برخوردار است تا بتوانید دستگاه‌های مختلفی را از طریق آن به رایانه شخصی خود متصل کنید. تعداد ماسفت‌های مادربرد فاطر H610M-K DDR4 بعد از مدل B660M-D، بیشترین تعداد را بین همه مادربردهای جاری فاطر دارد تا امکان منفعت گیری یقین از آن در کارهای نه‌چندان سنگین را داشته باشید. دو اسلات PCIe در کنار جایگاه M.2 در این مادربرد جا خوش کرده‌اند. حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه رم DDR4 3200MHZ نیز در این مادربرد قابل منفعت گیری است.

1700711844 927 معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی.webp
معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی ۹۰

پیش‌تر در مطلبی جداگانه قیاس مادربرد H610M-K فاطر با نمونه شبیه از ایسوس را با شما به‌اشتراک گذاشتیم. در ادامه نیز این قیاس را به‌صورت ویدیویی تماشا خواهید کرد:

مادربرد فاطر H510M-K

1700711844 391 معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی.webp
معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی ۹۱
نام مادربرد فاطر H510M-K
چیپست اینتل H510
سوکت LGA1200
پردازنده‌های مورد پشتیبانی اینتل نسل ۱۰ و ۱۱
حافظه رم حداکثر ۶۴ گیگابایت از نوع DDR4 3200MHz
تعداد ماسفت‌ها ۸ عدد
ابعاد ۲۲۷ در ۱۹۵ میلی‌متر
وزن ۴۱۲ گرم
قیمت نزدیک به ۴ میلیون تومان با ۳۶ ماه گارانتی فاطر داده پردازی راحیل

درنهایت نوبت به ارزان‌قیمت‌ترین مادربرد فاطر، یعنی H510M-K می‌رسد. این مادربرد با منفعت‌مندی از چیپست اینتل H510 و سوکت LGA1200 توانایی حمایتاز پردازنده‌های قدیمی‌تر نسل ۱۰ و ۱۱ اینتل را دارد. درنتیجه اگر تصمیم دارید سیستم نسبتاً اقتصادی داشته باشید و زیاد دست به‌جیب نشوید، مادربرد H510M-K فاطر می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

ادامه مطلب
اولین مأموریت مریخی هند، مانگالیان، به مدار سیاره رسید
معرفی مادربرد فاطر
معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی ۹۲
1700711844 526 معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی.webp
معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی ۹۳
1700711844 757 معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی.webp
معارفه چهار مادربرد ایرانی فاطر با قیمت اقتصادی ۹۴

این مادربرد از پورت‌های مختلفی همانند ۶ عدد USB-A، اترنت گیگابیتی و دیسپلی‌پورت منفعت گیری می‌کند. فاطر پورت پر منفعت گیری COM را در این مادربرد نیز تعبیه کرده است. مادربرد اقتصادی فاطر H510M-K قابلیت حمایتاز حافظه‌های PCIe و M.2 همراه با حافظه رم DDR4 3200MHZ تا سقف ۶۴ گیگابایت را نیز دارد.

جمع‌بندی

فاطر سبد قطعات کامپیوتری خود را با مادربردهای جدیدش به‌روز کرده تا اولین تولیدکننده رسمی این محصول در کشورمان باشد. این مادربردهای اقتصادی انتخابی مناسب برای کاربرانی می باشند که تصمیم دارند با هزینه نه‌چندان زیاد، کیس کامپیوتر خود را اسمبل کنند. به این علت اگر از این دسته کاربران هستید می‌‌توانید به این چهار مدل مادربرد فاطر نیز نگاهی بیندازید. همراه با هر کدام از این مادربردها، ۳۶ ماه گارانتی فاطر داده پردازی راحیل نیز اراعه می‌بشود.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها