
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی
این روزها شرکتهای بزرگی همانند مایکروسافت، آمازون و متا کارکنان خود را اخراج به سادگی و با برچسب کمکاری و «کارکرد ضعیف» اخراج میکنند. اما واقعاً کارکرد ضعیف یعنی چه و چطور میتوان از این برچسب خطرناک دوری کرد؟
کریس ویلیامز، معاون اسبق منبع های انسانی مایکروسافت با بیشتر از ۴۰ سال توانایی نظر جالبی دارد. او میگوید این که فقط ماموریت خود را درست انجام دهید کافی نیست. او پیشنهاد میکند که کارمندان فعالانه تلاش کنند تا در سازمان دیده شوند و قیمتشان اشکار باشد.
کمکاری یا کارکرد ضعیف واقعاً یعنی چه؟
در نگاه اول، به نظر میرسد که شرکتها برای افت هزینهها، افرادی را اخراج میکنند که کارکرد مساعد ندارند. اما در عمل، این برسیها زیاد تر اتفاقی و غیرمنصفانه انجام میبشود.
تعداد بسیاری از کارمندان باسابقه، حتی افرادی که دههها بازخوردهای مثبت داشتند، یک دفعه با یک برسی منفی غیرمنتظره روبه رو شدهاند که به اخراجشان منجر شده است.
درست است که کارمندان واقعاً ضعیف (افرادی که مدام از معیارهای عملکردی سازمان پایینتر می باشند) باید از سازمان جدا شوند، اما حقیقت این است که شرکتها بعضی اوقات از این برچسب بهگفتن بهانهای برای تعدیل نیرو منفعت گیری میکنند.
این روش به شرکتها پشتیبانی میکند که:
- بهجای این که اخبار تعدیل نیرو به برندشان صدمه بزند، اخراجها را بخشی از روال «افزایش کیفیت نیروی کار» اظهار میکنند.
- استانداردهای خود را بالا نشان دهند و خود را شرکتی سختگیر و باکیفیت معارفه کنند.
- از پرداخت مزایای آخر کار و تعهدات قانونی در برخی موارد فرار کنند.
- و حتی از تهمت هایی همانند تبعیض سنی یا تبعیض شغلی جلوگیری کنند، چون همیشه میتوانند بگویند: «مشکل کارکرد کارمندها بوده است!»
چرا خوب بودن کافی نیست؟
شرکتها طبق معمولً سیستمهایی دارند که کارکرد ضعیف کارکنان را به مرور زمان بازدید و اصلاح کنند. اما در زمان تعدیل نیرو، مدیران برای اشکار کردن نفرات زیاد تر تحت سختی قرار میگیرند و بعضی اوقات افراد را بدون علت منطقی انتخاب میکنند.
معیارهای نامشخص و سلیقهای علتمیبشود حتی کارمندان توانمند هم قربانی شوند. برای مثالً:
- عدم دیده شدن: اگر فردی خارج از تیم شما از کارتان خبر نداشته باشد، امکان پذیر زیاد راحت کنار گذاشته شوید.
- نداشتن ارتباطات قوی: روابط کاری و سیاستهای درون سازمانی نقش مهمی در تصمیمات اخراج دارند.
- تاثییر آخرین کارکرد: اگر زمان بسیاری است که کار چشمگیری نکردهاید، امکان پذیر شما را نادیده بگیرند.
بعد برای این که برچسب «کارکرد ضعیف» نخورید، باید هم در کارتان خوب باشید و هم دیده شوید.
چطور برچسب کمکار و ضعف کارکرد نخوریم؟
کریس ویلیامز چهار راهکار کلیدی اراعه میدهد:
۱. کاری کنید که فراتر از متوسط تیم خود دیده شوید
نباید فقط مدیر مستقیمتان از شما شناخت داشته باشد؛ بلکه باید افراد بیشتری در سازمان از تأثیر شما آگاه باشند. چطور؟
- روی پروژههای مهم و دیدهشده داوطلب شوید.
- در جلسات، گزارشهای کاری خود را به مدیران ارشد اراعه دهید.
- مسئولیت قسمتهایی از کار را بر مسئولیت بگیرید که به تیمهای دیگر مرتبط است.
۲. با تیمهای دیگر همکاری کنید
هرچه افراد بیشتری شما را بشناسند، کمتر گمان دارد که برچسب «کمکاری» بخورید.
- رابط بین تیم خود و دیگر تیمهای سازمان، باشید.
- در پروژههای مشترک با دیگر قسمتها شراکت کنید.
- در برنامههای که افراد گوناگون در آن وجود دارند، نقش داشته باشید.
۳. جابهجایی بین تیمها را توانایی کنید
توانایی کار در قسمتهای گوناگون سازمان نهتنها به رشد حرفهای شما پشتیبانی میکند، بلکه علتمیبشود که در موقعیتهای گوناگون مورد قیمت باشید. حتی اگر جابهجایی شما انگارً با مسیر شغلیتان هماهنگ نباشد، بهطور غیرمستقیم امنیت شغلی شما را افزایش میدهد.
۴. شبکهسازی فراتر از تیم خود را جدی بگیرید
اگر نمیتوانید در تیمهای دیگر کار کنید، حداقل ارتباطاتی با آنها تشکیل کنید.
- با همکاران قسمتهای دیگر ربط بگیرید.
- با مدیران همسطح رئیس خود آشنا شوید و تعامل داشته باشید.
- با افراد خارج از حوزه کاری خود ربط برقرار کنید، حتی اگر فقط در یک گپ مختصر باشد.
بهترین دفاع، دعوا است!
اگر مدیران شرکت بخواهند درمورد تعدیل نیرو تصمیم بگیرند، بدترین اتفاق این است که همه سریع با اخراج شما موافقت کنند.
اگر قبلاً اشتباهات بزرگی کرده باشید، به گمان زیادً دیر شده و دفاع از شما سخت خواهد می بود. اما اگر هیچکس شما را نشناسد، به همان اندازه خطرناک است!
نباید فردی در جلسه بپرسد: “این کیه؟”
حتی اگر همیشه کارکرد مساعد داشتهاید، اگر فردی درمورد شما چیزی نداند، در معرض خطر خواهید می بود.
راهحل؟
فعالانه دیده شوید، شبکهسازی کنید و یقین شوید که افراد مهم سازمان قیمت کار شما را میدانند.
در دنیای امروز، تنها خوب بودن کافی نیست. باید کاری کنید که همه بدانند که خوب هستید!
کریس ویلیامز، معاون اسبق منبع های انسانی مایکروسافت است و بیشتر از ۴۰ سال توانایی در حوزه مدیریت تیمها و مشاوره مدیران ارشد دارد.
دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار