
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی
شلوغی و هیاهوی زندگی شهری از یکطرف و ترجیحات مامایز نسل زد از طرف دیگر، جهت افزایش تمایل افراد به دورکاری میبشود. از طرف دیگر، از آنجایی که کارمندان دورکار در محل کار وجود ندارند، زیاد زمانها به چشم نمیآیند یا از یاد میروال. زیادزمانها فردی حواسش نیست که چه مقدار زحمت میکشند. در این نوشته نگاهی داریم به نشانه فرسودگی شغلی کارمندان دورکار.
علاوه بر این، از آنجایی که طبق معمولً حقوق و مزایای دورکاری کمتر است، افراد امکان پذیر با چند جا همکاری کنند. در نهایت، تصمیم داریم دقت شما را به این مسئله جلب کنیم که کارمندان دورکار هم از فرسودگی شغلی در امان نیستند.
چطور فرسودگی شغلی را تشخیص دهیم؟
اگرچه سازمانها و مدیران انگیزه قوی برای مقابله با فرسودگی شغلی دارند، اما زیاد تر تشخیص آن بهخصوص در کارکنان دورکار دشوار است. خوشبختانه، راهبردهای مؤثری وجود دارند که مدیران میتوانند از آنها برای بهبود توانمندیشان در شناسایی علائم فرسودگی شغلی در تیمهایشان منفعت گیری کنند، حتی وقتی که همه کارمندان فعالیت حضوری ندارند.
در واقع، با دقت زیاد تر به نشانههای رفتاری و ارتباطی، مدیران میتوانند توانایی خود را در برسی فرسودگی شغلی کارکنان را بهبود دهند، حتی در جلساتی که در شبکههای اجتماعی یا در فضای دیجیتال برگزار میبشود.
فرسودگی شغلی کارمندان دورکار: مشکل مرسومی که نادیده گرفته میبشود
اگر کارمند دورکار هستید و حس میکنید که دچار فرسودگی شغلی شدهاید، برای همدلی، فقطً میتوانیم به این مسئله اشاره کنیم که بر پایه گزارش گالوپ، انتظار میرود که سه نفر از هر چهار کارگر در ایالات متحده در مرحلهای از دوران کاریشان به فرسودگی شغلی دچار شوند. برخی تخمینها نیز نشان خواهند داد تقریباً یکی از دو کارگر در این سرزمین، بهطور مستمر، دچار فرسودگی شغلیاند. این وضع گزارششده آمریکا است. من و شما که در قلب خاورمیانه گیرافتادهایم!
کارمندان زیاد تر آگاه نیستند که دچار فرسودگی شغلی شدهاند و آن را با استرس معمولی کار نادرست میگیرند یا آن را بخشی از سازگاری طبیعی با فشارهای کاری تفسیر میکنند.
از این قبل، کارمندانی هم که از این نوشته آگاه می باشند، زیاد تر از این که فرسودگی شغلی را گزارش کنند، درمورداش سخن بزنند یا این حالت را به روی خودشان بیاورند، شرمنده خواهد شد. چرا؟ چون میترسند که در این حالت، خودشان تقصیر کار شناخته شوند یا ضعیف برداشت شوند.
شرایط کاری امروزی، بهخصوص کارهای ترکیبی یا همان هیبرید خودمان!، کار از خانه، یا سیاستهای کار از هر کجا، زمان شناسایی فرسودگی شغلی اعضای تیم را از مدیران میگیرد یا افت میدهد. همین نوشته، علتمیبشود که امکانات و توانایی مدیران برای پشتیبانی به کارمندان یا حمایتاز آنها کمتر و محدودتر بشود.
خوشبختانه، راههای مؤثری وجود دارند که مدیران میتوانند توانمندیشان را در شناسایی علائم فرسودگی شغلی در تیمهایشان بهبود دهند، حتی وقتی که نزدیکی فیزیکی مکرری با اعضای تیم خود ندارند. در واقع، با یادگیری دقت زیاد تر به نشانههای رفتاری و ارتباطی، مدیران میتوانند بهطور قابل توجهی توانایی خود را در برسی فرسودگی شغلی در کارکنان دورکار بهبود دهند.
در ادامه، ۵ نشانه فرسودگی شغلی کارمندان دورکار را با هم مرور میکنیم:
۱.مشاهده تغییرات در سطح شراکت
فرسودگی شغلی به هر شکلی که ظاهر بشود، طبق معمولً الگوهای رفتاری معمولی کارمند را تحول میدهد. کارمندانی که قبلاً فعال بودند، امکان پذیر منفعلتر یا منزوی شوند. این یکی از حرکت نشانه فرسودگی شغلی کارمندان دورکار است.
به افت سطح شراکت کارکنان دقت کنید، چرا که مطالعات تحلیلی نشان دادهاند که عدم شراکت کارمندان، در زیاد تر اوقات، مقدمهای بر فرسودگی شغلی است، بهخصوص وقتی که ماموریت های فرد، تا این مدت با ساعات کاری طویل و فشارهای خارجی بیمعنی و بیمقصد همراه باشد.
به شراکت پرشور کارمندان دورکار در جلسات از راه دور دقت کنید. افت ناگهانی شور و شوق، شراکت کمتر در او گفت و گوها، اجتناب از تماس چشمی، یا خاموش کردن مکرر دوربینها (به اختصاصی اگر طبق معمولً این کار را نمیکنند) میتوانند نشانههایی از فرسودگی شغلی باشند.
۲. نظارت بر کارکرد کاری و مهلتهای تعیینشده
بهجستوجو الگوهایی از افت کارکرد، از دست رفتن مهلتها، یا افزایش تعداد خطاها در کارشان باشید. اگر کارمندی که طبق معمولً کارکرد مساعد دارد، سر ناسازگاری برمیدارد، امکان پذیر نشانگر فرسودگی شغلی باشد، بهخصوص وقتی که با دیگر علائم ترکیب میبشود !
دقت کنید که یکی از ویژگیهای اساسی فرسودگی شغلی این است که افراد حس میکنند منبع های، آزادی، یا زمان ملزوم را برای انجام کارشان ندارند. به این علت، بهسادگی میتوانید بازدید کنید که آیا افراد حس میکنند که سازمان از آنها حمایتمیکند؟ آیا حس میکنند که شرایطی برای رشد و پیروزی دارند؟ آیا واقعاً این چنین امکاناتی فراهم شده است؟ اصلاً دور از انتظار نیست که ارامش و یکنواختی حالت حاضر، عرصهساز فرسودگی شغلی بشود.
۳. جستوجوی علائم خستگی یا فرسودگی
کارمندانی که دچار فرسودگی شغلی شدهاند، امکان پذیر در جلسات خسته یا پریشان به نظر برسند. امکان پذیر مکرراً خمیازه بکشند، کمانرژی باشند یا بیحوصله بهنظر برسند.
منفعت گیری زیاد از عباراتی همانند «زیاد سرم شلوغ است!» یا چیزی نیست، فقط خستهام!» میتواند نشانههایی از فرسودگی شغلی باشد، بهخصوص وقتی که کارمندان ترجیح خواهند داد بهصراحت بگویند که فرسوده شدهاند.
۴. پیگیری تغییرات در ارتباطات
تغییرات در ارتباطات، همانند افت پاسخگویی به ایمیلها یا چتها، یا جوابهای مختصرتر و کمتر اندیشیده شده، میتوانند نشاندهنده فرسودگی شغلی باشند. کارمندانی که دیگر ایدهای نمیدهند، به نظر میرسد که از او گفت و گوهای تیمی منزوی خواهد شد یا جلسات را از دست خواهند داد، امکان پذیر به علت فرسودگی شغلی، بیانگیزه شوند. به حرف های اریکا دهاوان در کتاب جدیدش با گفتن زبان بدن دیجیتال، حتی تغییرات رفتاری و ارتباطی ظریف میتوانند مطلبهای روانشناختی مهمی را در محیطهای مجازی نشان دهند. به این علت، حساس باشید به این که کارمندان دورکار چه میگویند، چطور میگویند و چطور به نظر میرسند.
۵. برگزاری جلسات بازدید منظم تکبهتک
برگزاری جلسات بازدید منظم و تکبهتک با کارمندان برای شناسایی فرسودگی شغلی زیاد حیاتی است. مدیران باید با همدلی به آنها نزدیک شوند. در محیطهای مجازی یا جلسات کاری از راه دور سؤالات آخرباز سوال کنید. برای مثالً این که «آیا فکر میکنید بار ماموریت های و مسئولیتها روی دوش شما سنگینی میکند؟» یا «وضعیتتان خستهکننده است؟» یا «زیر سختی کار هستید؟» میتواند به مدیران پشتیبانی کند تا حالت روحی و روانی کارمندان را برسی کنند.
بدون شک، توانایی مدیران در شناسایی علائم فرسودگی شغلی در کارمندانشان مستقیماً مشابه با هوش عاطفی (EQ) خودشان خواهد می بود. مدیرانی با هوش عاطفی بالا به طور طبیعی خوب می باشند در تشخیص احساسات گزارشهای مستقیمشان و حساستر به تغییرات جزئی در رفتارهای دیگران. برخی پژوهشهای تحلیلی نشان خواهند داد که نمرات هوش عاطفی بهطور مدام و مثبت با شناخت دقیق احساسات دیگران مرتبط است.
برای کارمند دورکاری که فرسوده شده چه کنیم؟
قبل از این که مدیران چه مقدار خوب میتوانند علائم معتبری از فرسودگی شغلی در کارمندانشان شناسایی کنند، این فقط نیمی از کار است. در واقع، نیمه دیگر پشتیبانی به کارمندان در مقابله با مشکلات فرسودگی شغلی است. اکثر مدیران طبق معمولً نمی توانند دستتنها این نوشته را مدیریت کنند. به این علت هدایت کارمندان به منبع های درست، حمایتو متخصصان، همانند روانشناسان بالینی، مربیان سلامت و حمایتپزشکی، بهطور کلی، ایمنتر از این است که مدیران بهتنهایی و در نقش متخصص دست به کار شوند. در ادامه، برخی از اقداماتی پیشنهادی را گفتن میکنیم که مدیران با آن میتوانند به کارمندانی پشتیبانی کنند که تحت تأثیر فرسودگی شغلی قرار گرفتهاند:
۱. بازنگری بار کاری و برتریها
با کارمند همکاری کنید تا وظایفی را شناسایی کنید که میتوانند به دیگران واگذار شوند، به تأخیر بیفتند، یا سادهسازی شوند. بر توزیع مجدد مسئولیتهای غیرضروری تمرکز کنید تا سختی سریع افت یابد.
برای مثالً بگویید: «بیایید بار کاری جاری شما را بازبینی کنیم و برتریها را تعیین کنیم. من راههایی برای توزیع بقیه ماموریت های بین تیم اشکار خواهم کرد.»
۲. ترغیب به زمان بازسازی
کارمند را تشویق کنید تا وقتی را برای استراحت تعلق دهد یا مرزهای کاری را تعیین کند. خیال کارمندان دورکار را راحت کنید که غیر از ساعات کاری و اداری و بهاختصاصی شبها، آخر هفتهها و تعطیلات با آنها کاری ندارید و میتوانند استراحت کنند.
برای مثالً بگویید: «این اواخر زیاد زحمت کشیدهاید. امیدوارم در تعطیلات پیش رو با خیال راحت استراحت کنید و خوش بگذرانید.»
۳. تشویق به برقراری ربط مؤثر
فضایی امن تشکیل کنید تا کارمند بدون هراس از قضاوت، احساسات خود را گفتن کند. در جلسات منظم و تکبهتک حمایتمستمر اراعه دهید.
برای مثالً بگویید: « اصل حالت چطور است؟ کمکی از دست ما برمیآید؟ تعارف نکن!»
۴. ترغیب به تنظیمات کاری انعطافپذیر
اقداماتی همانند کار از راه دور، ساعات کاری انعطافپذیر، یا یک برنامه کاری افتیافته تا کارمندان اعتدال بیشتری بین کار و زندگیشان اشکار کنند.
برای مثالً بگویید: «آیا تحول ساعات کاری یا کار از خانه برای مدتی پشتیبانیکننده است؟ بیایید برنامهای بسازیم که بهتر برای شما کار کند.»
فرسودگی شغلی کارمندان دورکار را دریابید
مدیر هستید؟ به یاد داشته باشد یکی از با اهمیت ترین یافتههای تحقیقاتی علمی در رابطه فرسودگی شغلی و شراکت، تأثیر رهبری بی فایده است. به این علت، در حالی که میخواهید برای شناسایی فرسودگی شغلی تلاش کنید، یادتان باشد که نقش شما در سازمان یا تیمتان، پررنگ است. شما فقط یک تماشاچی منفعل نیستید. امکان پذیر خودتان بخشی از علت فرسودگی شغلی کارمندان باشید.
رهبران بااستعداد و مدیران توانمند جلسات منظم برگزار میکنند و شرایط ملزوم، از جمله امنیت روانی، فراهم میآورند. این امکانات، به کارمندان اجازه میدهد احساسات خود را بهطور واقعی و بدون هراس نشان دهند.
به همین ترتیب، سازمانها امکان پذیر بخواهند دقت داشته باشند که بهترین راه برای افت و پیشگیری از فرسودگی شغلی در نیروی کارشان، استخدام و پشتیبانی به پیشرفت شغلی افراد با لیاقت است. اگر در دنیایی زندگی میکردیم که این نوشته بهشکل عرف در میآمد، احتمالا فرسودگی شغلی وجود نداشت یا دستکم گسترش نمییافت.
فرقی نمیکند که کارمند دورکار هستید یا مدیر سازمان، خوشحال میشویم که تواناییهایتان درمورد راه حلهای شناسایی و تسلط بر فرسودگی شغلی را با ما در بین بگذارید.
منبع: HBR
دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار