
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی
کدام شرکت را برای کار ترجیح میدهید؟ شرکتی که مدیران قدردان دارد و مدام بهجستوجو نشاندادن سپاس خود به نیروی کار است یا شرکتی که در آن، فردی فهمید مقدار کوششهای شما نیست و تلاشی برای بهبود جو محیط کاری نمیبشود؟
پژوهشهای متعدد ثابت کردهاند که سپاس در محیط کار، مزایا بسیاری دارد. از تحکیم ارتباطات تیمی گرفته تا بهبود روحیه و کارکرد کارکنان. اما رهبران و مدیران، چطور باید سپاس را در فرهنگ سازمانی جا دهند؟
مزایای سپاس از نیروی کار
نوعدوستی، اثری دو سویه دارد؛ این یعنی چه؟ یعنی حرکت مهربانانه، هم بر خود شخص تاثییر میگذارد و هم مخاطب او. حرکت مهربانانه جهت ترشح اکسیتوسین میبشود که به هورمون عشق معروف است. اکسیتوسین، در تشکیل پیوندهای اجتماعی و عاطفی، نقشی حیاتی دارد. سپاس نیز تاثییر شبیهی دارد؛ با این تفاوت که تاثییر آن چند برابر است. سپاس کردن، هم بر شخص قدردان، هم مخاطب او و هم افرادی تاثییر میگذارد که ناظر رخدادن آن می باشند.
سپاس علاوه بر این که حس خوبی به فرد قدردان میدهد، میل پشتیبانی به دیگران را در او تشکیل میکند. این نتیجه پژوهشی روی حرکت دانشجویان است. از شرکتکنندگان در پژوهش خواسته شد تا پیشنهادنامه همکلاسیهای خود را ویرایش کنند. این دانشجویان بعد از کار خود، پیامی خنثی یا سپاس دریافت کردند. دانشجویانی که از آنها سپاسگزاری شده می بود، امکان پشتیبانیکردن به همکلاسی خود را در آینده دو برابر تخمین زدند.
ابراز سپاس، روابط را تحکیم میکند و به ناظر این اتفاق، حس خوب و صمیمیت میدهد (در روبه رو دهنده و گیرنده حرکت). حرکت خوب، به همه منفعت میرساند. نمایش حس قدرشناسی، فرهنگ محیط کاری را بهبود میدهد و از بدرفتاری بین همکاران میکاهد.
اگر تا این مدت قانع نشدهاید که سپاس خود را در محیط کار ابراز کنید، دقت کنید که مزایا سپاس بر سلامت روان در محیط کار، از نظر علمی ثابت شده است. چه فوایدی؟ برای مثال، افت سختی خون و افزایش سطوح تغییرپذیری ضربان قلب (HRV) که هر دو نشاندهنده سلامت جسمانی می باشند. پژوهش تازه فرد دیگر نشان داد که گمان مرگ در افرادی که زیاد تر در معرض سپاس می باشند، کمتر است. همین به تنهایی باید برای تشکیل فرهنگ سپاس کافی باشد.
چطور سپاس را در محیط کار گسترش دهیم؟
سپاسگزاری، عمل کوچکی است که تأثیری شگرف دارد. برای سپاسگزاری ملزوم نیست کارهای سخت و پردردسر انجام دهیم یا هدایای گرانقیمت بخریم. برای سپاسگزاری یا سپاس، همین احوالپرسی ساده یا ارسال مطلب مختصر محترمانه نیز مایه دلگرمی است. رهبران سازمانی میتوانند با برخی عمل های، فرهنگ سپاس را در محیط کار تشکیل کنند.
در روزهای منتهی به سال نو، میتوان جلسات سپاس از راه دور و آنلاین برگزار کرد. در این جلسات، همه از مدیران تا کارجوها شرکت میکنند و به هر کس، وقتی داده میبشود تا سپاس خود را با چند کلمه ابراز کند. این جلسات، روحیه اعضای تیم را بهشدت تحکیم میکند. نصب تابلوهای سپاس هم زیاد موثر است. برای کارکنان دورکار هم میتوان تابلوهایی به شکل مجازی تشکیل کرد.
سپاس مدیران از تلاش سخت کارکنان در طول سال میتواند از طریق برگزاری جشنهای تیمی صورت پذیرد. جشنهای کوچک تا بزرگ، با سوپرایزها و مهمانهای خاص، یا انجام فعالیتها و شرکت در رویدادهای مفرح همراه یکدیگر، در ذهن کارکنان خاطرهانگیز خواهد شد.
مدیران این چنین میتوانند با منفعت گیری از راه حلهای گوناگون، به کارکنان هدیه بدهند. از مرخصی با حقوق تا روز بدون جلسه یا کار نیمهزمان در برخی روزها برای استراحت زیاد تر. برای مثال، شرکت لینکدین، یک هفته مرخصی بدون حقوق به همه کارکنانش هدیه میدهد یا شرکت اسلک، روزهای جمعه را بدون جلسه میگذراند تا کارکنان بتوانند به کار خود مشغول شوند یا زیاد تر استراحت کنند. این فعالیتهای خلاقانه، ضمن سپاس از کار کارمندان، فرسودگی روحی و روانی آنها را افت میدهد.
ضمانت به نگه داری اعتدال کار و زندگی کارکنان، راه مطمئنی برای سپاسگزاری از نیروی کار است که همزمان، روحیه آنها را تحکیم میکند و حال و هوای کل شرکت را عوض میکند. مدیران با ابراز سپاس بهشکلی منظم در شرکت، میتوانند فضای کار حمایتگر و پرانگیزه تشکیل کنند که در آن، همه خود را مورد قیمت میدانند. این هدیه به گمان زیادً سازمان شما را در همه طول سال، سر پا نگه میدارد.
سپاس مدیران سازمانی را تا چه حد مهم میدانید؟
سپاس از کارمند، با اهمیت ترین عامل نگه داری نیروست. بازدیدها نشان خواهند داد که ابراز ساده سپاس، ربط بین اعضای تیم را قوی و تعامل را در محیط کار تحکیم میکند.
به نظر شما، سپاس چه مقدار در نگه داری نیروی کار مؤثر است؟ آیا سپاس را بهحدی مهم برسی میکنید که بتوانید به آن، با اهمیت ترین استراتژی مدیریتی بگویید؟ در این صورت، چه راه حلهایی را برای ابراز سپاس در محیط کار نظر میکنید؟ لطفاً نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان «چطور» در بین بگذارید.
منبع: fastcompany
دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار