نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی
حجم زیاد تصمیمات میتواند به راحتی هر مدیری را خسته، سردرگم و دچار استرس کند. اینجا است که مدیرانِ با هوش اضطراب بالا از قانون ۱۰-۱۰-۱۰ پشتیبانی میگیرند تا تصمیمات بهتر و شفافتری بگیرند.
به گفتن یک رهبر یا کارآفرین پرمشغله، شما هر روز باید مجموعهای از تصمیمات را بگیرید. برخی از این تصمیمات کوچک می باشند، همانند انتخاب ناهار یا مبل، در روبه رو برخی دیگر از این تصمیمات تأثیرات عمیق و بلندمدتی دارند، همانند تحول استراتژی کسبوکار یا منفعت گیری از زمانهای تازه.
در این چنین فضای پرتصمیمی هر فردی میتواند حس استرس کند. در اینجا قانون ۱۰-۱۰-۱۰ به پشتیبانی شما میآید. این قانون چهارچوب ساده و شفاف برای فهمیدن عواقب و اثرات تصمیمات مدیریتی است.
در ادامه، نحوه کار قانون ۱۰-۱۰-۱۰ و دلایل این که چرا این قانون برای برسی تصمیمات مختصرزمان و طویل مدت زیاد مناسب است، توضیح داده شده است.
قانون ۱۰-۱۰-۱۰ چیست؟
قانون ۱۰-۱۰-۱۰ شما را تشویق میکند تا پیامدهای تصمیمات خود را در سه بازه وقتی متفاوت برسی کنید:
- ۱۰ دقیقه: در لحظه یا در مختصرزمان، نسبت به این تصمیم چه احساسی خواهید داشت؟
- ۱۰ ماه: در بینزمان، تأثیر این تصمیم چه خواهد می بود؟
- ۱۰ سال: در طویل مدت، این تصمیم چطور زندگی، کسبوکار یا روابط شما را تحول خواهد داد؟
این چارچوب شما را وادار میکند تا از جهتهای گوناگون به تصمیمات خود نگاه کنید. در این مدل هم احساسات مختصرزمان و هم قیمتهای طویل مدت در نظر گرفته میبشود. در قدم سپس تصمیماتی اتخاذ میبشود که با با اهداف و برتریهای شما همراستا است.
مرحله های منفعت گیری از قانون ۱۰-۱۰-۱۰
تعریف آشکار تصمیم
ابتدا تصمیمی که باید بگیرید را شفاف اشکار کنید. تصمیم هر چه دقیقتر باشید، منفعت گیری از این چارچوب آسانتر خواهد می بود. برای مثال، سوال کنید: آیا باید یک خط تشکیل تازه راهاندازی کنم، آن هم در حالی که تیم من حسابی مشغول است؟
برسی دیدگاه ۱۰ دقیقهای
از خود سوال کنید: این تصمیم در لحظه – یعنی در فاصله ده دقیقه چه تأثیری بر من خواهد گذاشت؟ احساسات، سطح استرس و پاداشها یا چالشهای سریع را در نظر بگیرید. برای مثالً راهاندازی یک محصول تازه امکان پذیر در مختصرزمان علتایجاد هرجومرج بشود، اما میتواند شوق و انگیزهای تازه تشکیل کند.
برسی دیدگاه ۱۰ ماهه
سپس فکر کنید: این تصمیم در ۱۰ ماه آینده چه پیامدی خواهد داشت؟ در این مرحله باید نتایج بینزمان را برسی کنید، از جمله خطرات و مزایای احتمالی. اگر اکنون یک استراتژی تازه را پیادهسازی کنید، آیا در ۱۰ ماه آینده این استراتژی میتواند به یک جریان درآمدی قابل دقت تبدیل بشود؟ یا امکان پذیر تا این مدت با مشکلاتی در جذب مشتریان روبه رو باشد و انرژی و منبع های غیرضروری مصرف کند؟
فکر تأثیر ۱۰ ساله
در نهایت، از خود سوال کنید: این تصمیم چطور در ۱۰ سال آینده بر زندگی، حرفه یا کسبوکار من تأثیر خواهد گذاشت؟ این دیدگاه طویل مدت ضمانت میکند که انتخابهای شما با تعهدات و قیمتهای مهم شما همراستا باشند. به عبارت دیگر، تصمیمات شما باید با قیمتهای بنیادی و چشمانداز بلند زمان شما هماهنگ باشند.
اگر تصمیم شما موفق باشد، امکان پذیر شرکت شما به گفتن رهبر بازار شناخته شوید. با این هم اگر ناکامی بخورید امکان دارد به زیان مالی، کوچک شدن شرکت یا حتی ورشکستی منجر بشود.
چرا قانون ۱۰-۱۰-۱۰ موثر است؟
قانون ۱۰-۱۰-۱۰ شما را ناچار میکند تا هم عکس العملهای احساسی و هم پیامدهای منطقی یک تصمیم را در نظر بگیرید. به همین علت شما چیزهایی که طبق معمولً نادیده گرفته خواهد شد را در نظر میگیرید. از آنجایی که رهبران و کارآفرینان زیاد تر تحت سختی برای تصمیمگیری سریع می باشند، این چارچوب آنها را تشویق میکند تا فراتر فشارهای لحظهای تصمیم بگیرند.
شیوه منفعت گیری از قانون ۱۰-۱۰-۱۰
دفعه سپس که با یک تصمیم سخت روبه رو شدید، قانون ۱۰-۱۰-۱۰ را امتحان کنید. نه تنها به شما پشتیبانی میکند تصمیمات هوشمندانهتری بگیرید، بلکه امکان پذیر اسایش ذهن و مطمعن به نفسی به شما بدهد که میدانید همه جوانب را در نظر گرفتهاید. این رویکرد میتواند به بهبود کیفیت تصمیمات شما و افزایش اثربخشی رهبری شما منجر بشود.
مثال عملی از منفعت گیری قانون ۱۰-۱۰-۱۰
فکر کنید شما در حال فکر کردن به باز کردن یک شعبه تازه برای کسبوکار خود هستید. با منفعت گیری از قانون ۱۰-۱۰-۱۰، میتوانید تصمیم خود را به شکل زیر برسی کنید:
- ۱۰ دقیقه: حس شوق و نگرانی از این تصمیم چیست؟
- ۱۰ ماه: آیا شعبه تازه توانسته است مشتریان بیشتری جذب کند و سودآوری کسبوکار را افزایش دهد؟
- ۱۰ سال: آیا این شعبه به گسترش پایدار کسبوکار شما پشتیبانی کرده و موقعیت شما را در بازار تثبیت کرده است؟
رهبران با هوش اضطراب چطور از قانون ۱۰-۱۰-۱۰ منفعت گیری میکنند؟
رهبران با هوش اضطراب بالا با ترکیب این قانون با توانمندیهای خود، تصمیماتی میگیرند که نه تنها منطقی و مؤثر می باشند، بلکه با قیمتها و اهداف طویل مدت آنها نیز همسو می باشند. در اینجا چند نمونه از چگونگی منفعت گیری آنها را مرور میکنیم
مدیریت احساسات لحظهای
این چنین رهبرانی فهمیدن میکنند که تصمیمات تحت تأثیر احساسات لحظهای همانند استرس یا شوق میتوانند نادرست باشند. با منفعت گیری از قانون ۱۰-۱۰-۱۰، آنها از خود میپرسند که این تصمیم در ۱۰ دقیقه آینده چه احساسی در آنها تشکیل میکند؟ آیا این احساسات بر قضاوت آنها تأثیر میگذارد؟ این به رهبران سازمان پشتیبانی میکند تا از تصمیمگیریهای عجولانه و اضطراب جلوگیری کنند.
فهمیدن تأثیرات بینزمان
آنها به خوبی میدانند که تصمیمات امروز، تأثیرات قابل توجهی در آینده خواهند داشت. با بازدید تأثیرات ۱۰ ماهه، آنها میتوانند پیامدهای احتمالی تصمیم خود را در بینزمان پیشبینی کنند و برای آنها برنامهریزی کنند. این به رهبران سازمان پشتیبانی میکند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنند و زمانها را غنیمت بدانند.
همسو کردن تصمیمات با قیمتهای طویل مدت
رهبران با هوش اضطراب بالا به قیمتها و اهداف طویل مدت خود اهمیت بسیاری خواهند داد. با بازدید تأثیرات ۱۰ ساله، آنها مطمعن حاصل میکنند که تصمیماتشان با این قیمتها همسو است و به آنها در دستیابی به اهدافشان پشتیبانی میکند. این رویکرد به آنها پشتیبانی میکند تا از تصمیماتی که امکان پذیر در مختصرزمان دلنشین به نظر برسند اما در طویل مدت زیان اور باشند، اجتناب کنند.
همدلی با ذینفعان
رهبران با هوش اضطراب تأثیر تصمیمات خود را بر دیگران نیز در نظر میگیرند. با منفعت گیری از قانون ۱۰-۱۰-۱۰، آنها از خود میپرسند که این تصمیم چطور بر کارکنان، مشتریان، سهامداران و دیگر ذینفعان تأثیر میگذارد. این همدلی به آنها پشتیبانی میکند تا تصمیماتی بگیرند که نه تنها برای سازمان، بلکه برای همه ذینفعان نیز سودمند باشد.
منبع: Inc
دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار