نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی
این روزها جذب توانایی های شغلی نسل زد در بازار کار یکی از دغدغههای سازمانها است. از یک سو، برخی از کارفرمایان و مدیران سازمان نمی توانند با نسل زد کنار همراه شوند و از نظر دیگر، نسل زد نمی توانند تعداد بسیاری از پیشنهادهای شغلی را بپذیرند و نابسامانیهای سازمانی را تاب بیاورند. آرزوهای نسل Z دارد همهچیز را در قیاس با نسلهای قبل تحول میدهد. چشمانداز انتخابهای شغلی هم یکی از این موارد است.
برخلاف نسلهای قبلی، نسل Z از ترکیبی منحصر به فرد از قیمتها، ازجمله علاقه به فناوری، تمایل به تشکیل تأثیر ملموس و ضمانت به پایداری، هدایت میبشود. با ورود به نیروی کار، آنها بهسمت مشاغلی جذب خواهد شد که نهتنها ارامش مالی را فراهم میکند بلکه با باورهای شخصی و اهداف اجتماعی آنها همسو است. از نقشهای فنی در تحلیل دادهها و امنیت سایبری تا مسیرهای پربار در بهداشت روان و آموزش، این حرفهایهای جوان دارند پیروزی را از نو تعریف میکنند.
در این مقاله، ۷ شغل محبوب نسل Z را بازدید میکنیم. مطابق آخرین تحقیقات منتشرشده این شغلها عبارت است از:
۱. درمانگر بهداشت روان (روانپزشک / روانشناس)
آگاهی از مسائل بهداشت روان یکی از ویژگیهای بارز این نسل است. برخلاف نسلهای قبلی، نسل Z زیاد تر درمورد بهداشت روان سخن بگویید میکند و اهمیت آن را تشخیص میدهد. تمایل به تشکیل تأثیر اجتماعی ملموس، همراه با تمایل به مقابله با بحران بهداشت روان، تعداد بسیاری را بهسمت حرفههای درمانگری بهداشت روان جذب میکند. این حوزه، نهتنها رضایت شخصی بلکه پتانسیل رشد شغلی قابلتوجهی را نیز اراعه میدهد. تقاضا برای متخصصان بهداشت روان مجرب روال فزاینده دارد، چون شناخت اجتماعی از نیازهای بهداشت روان افزایش مییابد و زمانهای بسیاری برای افرادی فراهم میکند که داخل این حوزه خواهد شد.
طبق معمولً مدرک کارشناسی ارشد در روانشناسی، مشاوره یا کار اجتماعی مورد نیاز است. مدارک تخصصی در راه حلهای درمانی خاص، همانند درمان شناختیرفتاری (CBT) یا درمان دیالکتیکی حرکت (DBT)، میتوانند تخصص درمانگر را افزایش دهند. تواناییهای نرم همانند همدلی، گوش دادن فعال و هوش اضطراب برای ورود به این حرفه، تواناییهایی حیاتی می باشند، چون به درمانگران پشتیبانی میکنند تا مطمعن و ربط با مراجعان خود تشکیل کنند. علاوه بر این، گسترش حرفهای مداوم در این حوزه پویا، زیاد الزامی است.
۲. تحلیلگر داده
تحلیل داده برای نسل Z به علت ترکیب حل قضیه، تعامل با فناوری و وعده شغلی آیندهمحور جذابیت دارد. نسل زد، این بومیان دیجیتال، انگار بهطور ذاتی دارای تواناییهای فناورانه می باشند و این نوشته علتمیبشود که آنها برای نقشهای دادهمحور مناسب باشند. توانایی استخراج بینشهای عملی از دادههای بزرگ نهتنها کنجکاوی تحلیلی آنها را برآورده میکند، بلکه آنها را در جایگاه داراییهای مورد قیمت در هر صنعتی معارفه میکند. جذابیت شکلدهی به استراتژیهای کسب و کار و تصمیمگیریهای مبتنی بر دادهها به جذابیت این حرفه میافزاید.
ابزارهای تحلیلگر دادهها متنوع می باشند و شامل فناوریها و راه حلهای مختلفی خواهد شد. ابزارهایی همانند SQL، پایتون و R برای دستکاری دادهها اساسی خواهد شد. در حالی که اکسل هم چنان یکی از اصول مهم سازماندهی دادهها است. ابزارهای تصویری همانند Tableau یا Power BI برای اراعه دادهها بهصورت قابلفهمیدن و ملموس منفعت گیری خواهد شد و بینشها را برای سهامداران قابلدسترسی میکنند. الگوریتمهای یادگیری ماشینی و تحلیل آماری توانمندیهای یک تحلیلگر دادهها را گسترش خواهند داد و به آنها امکان خواهند داد روندها را کشف کنند و نتایج آینده را پیشبینی کنند. این ابزارها برای پیمایش در چشماندازهای گسترده دادههای کسب و کارهای امروزی الزامی می باشند.
۳. مهندس نرمافزار
مهندسی نرمافزار برای نسل Z جذابیت دارد، چون ترکیبی از نوآوری، خلاقیت و پتانسیل درآمد زیاد است. توانایی ساخت و شکل دادن به دنیای دیجیتال بهشدت با نسل زد که با فناوری احاطه شدهاند، همخوانی دارد. این حرفه حس توانمندی میدهد، چون مهندسان نرمافزار معماران برنامهها و سیستمهای مدرن می باشند. با تکامل مداوم فناوری، تقاضا برای مهندسان نرمافزار ماهر هم چنان زیاد است. این نوشته، هم امنیت شغلی و هم زمان کار روی پروژههای پیشرفته را فراهم میکند.
در حالی که برنامهنویسی در قلب مهندسی نرمافزار قرار دارد، این حرفه به مجموعه تواناییهای متنوعی نیاز دارد. حل قضیه و تفکر انتقادی الزامی می باشند و به مهندسان پشتیبانی میکنند تا راهحلهای کارآمدی برای چالشهای پیچیده اراعه دهند. روحیه همکاری و کار تیمی نیز مهم است، چون مهندسان نرمافزار زیاد تر در تیمها کار میکنند و نیاز به تواناییهای ارتباطی قوی دارند. علاوه بر این، فهمیدن معماری سیستم، اصول طراحی و توانایی کاربری برای تشکیل نرمافزار مؤثر و کاربرپسند حیاتی است.
۴. متخصص بازاریابی
بازاریابی یک حوزه پویا است که بهطور مداوم به فناوریها و ترجیحات مصرف کننده تازه تطبیق مییابد. نسل Z در تخصصهایی همانند بازاریابی شبکههای اجتماعی، که از پلتفرمهایی همانند اینستاگرام و تیکتاک برای افزایش آگاهی از برند و تعامل منفعت گیری میکنند، برتری دارد. بازاریابی محتوایی یکی دیگر از حوزههایی است که نسل زد در آن میدرخشند. چون روایتهای جذابی گفتن میکنند که دقت را جلب میکند و او را به عمل دعوت میکند. بازاریابی اثرگذار نیز فضایی است که نسل Z در آن برتری دارد. این نوشته، با دقت به فهمیدن اصالت و ارتباطاتی است که برای کمپینهای موفق الزامی است.
رویکرد مبتنی بر داده
یکی از تفاوتهای اساسی برای بازاریابهای نسل Z وابستگی آنها به تحلیل دادهها برای خبررسانی استراتژیهایشان است. با تحلیل حرکت مصرف کننده و کارکرد کمپین، آنها میتوانند کوششهای خود را برای حداکثر تأثیر بهینه کنند. این رویکرد مبتنی بر داده، نهتنها اثربخشی کمپینهای بازاریابی را افزایش میدهد، بلکه نتایج قابلاندازهگیری اراعه میدهد که میتوانند برای بهبود استراتژیهای آینده منفعت گیری شوند. نسل Z با داده و فناوری راحت حرکت میکند و همین نوشته، آنها را برای رهبری در چشمانداز متغیر بازاریابی دیجیتال قرار میدهد.
۵. پرستار
پرستاری یکی از محترمترین و پرطرفدارترین حرفهها باقی میماند و نسل Z با اشتیاق این سنت را ادامه میدهد. با ضمانت به تشکیل تفاوت ملموس در زندگی مردم، تعداد بسیاری از افراد این نسل به تأثیر مستقیم پرستاری بر بهبود زندگی مردم جذب خواهد شد. توانایی اراعه مراقبت در لحظات بحرانی، انگیزهدهندهای قوی است و زمانهای متنوع در این حوزه آن را به یک انتخاب شغلی دلنشین تبدیل میکند.
پرستاری علاوه بر مراقبتهای تختخوابی سنتی، عرصههای تخصصی بسیاری را اراعه میدهد. پرستاران مراقبتهای اختصاصی در واحدهای مراقبتهای اختصاصی کار میکنند و بیماران بهشدت بیمار را مدیریت میکنند. پرستاران کودکان در مراقبت از کودکان تخصص دارند، در حالی که پرستاران بهداشت روان بر درمان بیماران دارای شرایط روانی تمرکز میکنند. هر تخصص به آموزش نیاز دارد، اما فرصتی اراعه میدهد برای انجام کار تخصصی در عرصههایی که با علاقهها و اهداف شغلی شخصی هماهنگ می باشند.
۶. طراح بازی ویدئویی
برای نسل Z، بازی کردن فقط یک سرگرمی نیست. بازی برای آنها عشق است. عشقی که تعداد بسیاری را به جستوجو حرفه در طراحی بازی ویدئویی الهام میبخشد. جذابیت در زمان ترکیب خلاقیت با تواناییهای فنی برای تشکیل ازمایش ها فراگیر نهفته است. طراحی بازی ویدئویی این زمان را برای نسل Z فراهم میکند تا بتوانند عشق خود به داستانگویی، هنر و فناوری را به یک حرفه تبدیل کنند. حرفهای که برای آنها هم پاداش خلاقانه به ارمغان میآورد و هم دستاورد مالی دارد. با رشد صنعت بازی، تقاضا برای طراحان نوآور نیز افزایش مییابد. چون آنها میتوانند مرزهای امکانات بازیها را گسترش دهند.
مسیرهای شغلی در صنعت بازی
صنعت بازی ویدئویی مجموعهای گسترده از نقشها را اراعه میدهد که هر کدام به جنبههای گوناگون خلق بازی تعلق دارد. برنامهنویسان بازی بر جنبههای فنی تمرکز میکنند و کدی مینویسند که به همهچیز نیرو میبخشد، از حرکات شخصیتها تا فیزیک بازی. هنرمندان و انیماتورها عناصر بصری را به زندگی میآورند و شخصیتها، محیطها و نمودهایی تشکیل میکنند که زیباییشناسی بازی را تعریف میکنند.
طراحان بازی، از طرف دیگر، معماران گیمپلی می باشند که قوانین، چالشها و تعامل های را طراحی میکنند که بازی را دلنشین میکند. علاوه بر این، نقشهایی همانند طراحان مرحله های در تشکیل مرحله های بازی تخصص دارند، در حالی که طراحان صدا توانایی شنیداری را مدیریت میکنند. با گسترش صنعت، زمانها در عرصههایی همانند حقیقت مجازی (VR) و حقیقت افزوده (AR) نیز پدیدار خواهد شد و مرزهای جدیدی برای کاوش خلاقانه و نوآوری فراهم میکنند.
۷. طراح گرافیک
این نسل با رسانههای بصری، از شبکههای اجتماعی تا تبلیغات آنلاین، احاطه شده است و فهمیدن عمیقی از داستانگویی بصری به وجود اورده است. برای نسل Z، طراحی گرافیک فقط زیباییشناسی نیست، بلکه ابزاری قوی برای انتقال مطلبها، تشکیل احساسات و تأثیرگذاری بر ادراک است. راحتی آنها با ابزارها و پلتفرمهای دیجیتال، این امکان را فراهم میکند تا بهطور یکپارچه خلاقیت را با فناوری ترکیب کنند و آنها را در تشکیل طراحیهای بصری برجسته و اثرگذار ماهر سازند.
طراحی گرافیک تخصصهای بسیاری اراعه میدهد. همین نوشته، این امکان را فراهم میکند که طراحان بتوانند بر عرصههایی تمرکز کنند که با علاقه و تواناییهایشان هماهنگ می باشند. برای مثالً انیمیشن و گرافیکهای حرکتی، شامل تشکیل تصاویر پویا برای ویدئوها، تبلیغات و رسانههای دیجیتال است. طراحی رابط کاربری (UI) بر عناصر بصری رابطهای دیجیتال تمرکز دارد و مطمعن میدهد که آنها هم کارکردی و هم قشنگ می باشند.
برندسازی یکی دیگر از عرصههای مهم است که طراحان هویت بصری یک شرکت، از جمله لوگوها، مطرحهای رنگی و تصاویر کلی برند تشکیل میکنند. هر تخصص، نهتنها به مجموعهای منحصر به فرد از تواناییها نیاز دارد، بلکه زمانهای شغلی متمایزی نیز اراعه میدهد که طراحی گرافیک را به شغلی متنوع و پربار تبدیل میکند.
نسل زد چه شغلهایی را زیاد تر دوست دارد؟
مجموعه متنوعی از شغلها و حرفههای مورد علاقه نسل Z نشاندهنده ترکیب منحصر به فردی از خلاقیت، تسلط فناوری و تمایل قوی به تأثیرگذاری است. چه از طریق درمان ذهنها به گفتن یک درمانگر بهداشت روان، حل مسائل پیچیده به گفتن یک تحلیلگر دادهها یا دفاع از فضاهای دیجیتال در جایگاه متخصص امنیت سایبری، نسل Z دارد شغل معنیدار و پیروزیآمیز را از نو تعریف میکند. نسل زد، طبق معمولً شغل خود را با ترکیبی از اشتیاق، عملی بودن و ضمانت عمیق به خلق آیندهای بهتر هدایت میبشود و آنها را برای رونق بازار کار پویا و متغیر امروزی آماده و توانمند میکند. اگر از نسل زد هستید یا اگر با این نسل در ربط هستید، خوشحال میشویم علایق شغلی این نسل را با ما در بین بگذارید.
دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار