نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی
چیزی که طبق معمولً عموم مردم را در رابطه هواپیماهای نظامی تحت تأثیر قرار می دهد شدت آنهاست. چرا نباید تحت تاثییر قرار بگیرید؟ اینها ماشین آلاتی ساخته شده توسط انسان می باشند که سریعتر از شدت صوت حرکت می کنند و علتشکسته شدن دیوار صوتی می شوند – و یک انسان در کابین خلبان نشسته است که در برابر نیروی جی که این چنین سرعتی تشکیل می کند مقاومت خواهد کرد. اما حداکثر ارتفاعی که یک هواپیما می تواند به آن برسد به همان اندازه دیدنی بوده و زمان های منحصر به فردی را برای خلبانان و محققان فراهم می کند. خطوط هوایی تجاری طبق معمولً بین ۳۱,۰۰۰ تا ۴۲,۰۰۰ پا پرواز می کنند، اما این اعداد در قیاس با ارتفاع پرواز برخی از جت های جنگنده چیزی نیست.
پرواز در ارتفاع بالا مزایایی دارد. ارتفاع بالا به سنسورها دید وسیعی از مقصد را برای خلبانان فراهم کرده و به آن ها اجازه می دهد بالاتر از شرایط آب و هوایی نامناسب پرواز کرده و می توان مطالعات خاصی را در این ارتفاعات بالا برای علم انجام داد.
همه جت های زیر در خدمت نیستند، اما برخی از آنها با وجود سنشان هم چنان در حال پرواز می باشند. قبل از این که سوال کنید چرا رکورد پرواز رابرت وایت با هواپیمای آزمایشی X-15 در ارتفاع در ارتفاع ۳۱۴,۶۸۸ فوتی در سال ۱۳۶۲ در این نوشته ذکر نشده است، باید بگوییم که این هواپیما از نظر فنی یک موشک و در عین حال آزمایشی است. هواپیماهای که ما معارفه کرده ایم در برخی از ظرفیت ها به طور فعال توسط ارتش یک سرزمین به خدمت گرفته شده اند.
Mirage F1 ساخت داسو در ارتفاعی بالاتر از F-22 و F-35 پرواز می کند
Dassault Aviation یک کمپانی هوافضای فرانسوی است که به علت ساخت هواپیماهای جنگنده پرکاربرد همانند Rafale برای کشورهای سراسر جهان شناخته شده است. جنگنده Mirage F1 ساخت داسو با تغییراتی در طراحی های معمول این کمپانی همراه می بود. برای اغاز، بر خلاف Mirage III با بال دلتا، که میراژ اف-۱ برای جایگزینی آن ساخته شده می بود، F1 دارای طراحی بالهای جاروی می بود در حالی که بالها بالاتر از بدنه قرار می گرفتند. این طراحی به هواپیما پشتیبانی می کند با شدت کمتری نسبت به طراحی بال مثلثی روی زمین فرود بیاید.
میراژ F1 اولین پرواز خود را در سال ۱۹۶۴ انجام داد، اما تا سال ۱۹۷۴ داخل خدمت نیروی هوایی فرانسه نشد. این هواپیما با یک موتور توربوجت Snecma Atar 9K-50 ساخته شد که قادر به تشکیل نزدیک به ۱۶,۰۰۰ پوند نیروی پیشرانه می بود. حداکثر شدت آن به بیشتر از ۲ ماخ می رسید.
میراژ اف ۱ میتواند به حداکثر ارتفاع ۶۰,۷۰۰ پایی برسد، که میتواند برای یک جت جنگنده مناسب همه شرایط آب و هوایی سودمند باشد، و این ارتفاع پرواز به طور قابلتوجهی بالاتر از ارتفاع پرواز F-22 Raptor و F-35A LIightning 2 آمریکایی است. این تفاوت ارتفاع پرواز زیاد قابل دقت است چون هر دو هواپیمای آمریکایی از جنگنده های نسل پنجم می باشند در حالی که میراژ F1 یک جنگنده نسل چهارمی است. در حالی که سقف پرواز یک جت معیاری برای قیمت کلی آن نیست، دلنشین است که یک هواپیمای قدیمی می تواند بالاتر از اکثر جت های پیشرفته مدرن پرواز کند. نیروی هوایی ایالات متحده سقف پرواز هر دو جت نسل پنجمی خود را «بالاتر از ۵۰,۰۰۰ فوت» اظهار کرده است. امکان پذیر به دلایل امنیتی، سقف دقیق پرواز این هواپیماها توسط نیروی هوایی ذکر نشده باشد، اما آنچه ذکر شده است طبق معمولً بیشترین سقفی است که جت می تواند با خیال راحت پرواز کند.
U-2 Dragon Lady سابقه ای طویل در قابل مطمعن بودن دارد
قسمت اسکانک ورکس در لاکهید مارتین در دهه ۱۹۵۰ به طور مخفیانه روی گسترش هواپیمای جاسوسی U-2 کار کرد و اولین پرواز آن در سال ۱۹۵۵ انجام شد. علیرغم این که مخفیانه ساخته شده می بود، این هواپیما در نهایت به شناخته شده ترین هواپیمای جاسوسی با ارتفاع پرواز بالا در تاریخ تبدیل شد و وقتی در سال ۱۹۶۰ به شهرت رسید که خلبان فرانسیس گری پاورز سوار بر یکی از آنها در آسمان اتحاد جماهیر شوروی سرنگون شد، و یک نشست برنامه ریزی شده بین دیپلمات های ایالات متحده و شوروی را لغو کرد.
U2 هم مورد علاقه سازمان سیا و هم نیروی هوایی ایالات متحده می بود. حتی نیروی دریایی ایالات متحده نیز می خواست از بانوی اژدها منفعت گیری کند و یک فروند را نیز برای فرود بر روی یک ناو هواپیمابر دریافت کرد. این هواپیمای جاسوسی به طور مداوم قابلیت مطمعن بودن خود را ثابت کرده است، و نیروی هوایی نیز مدام برای نزدیک به هفت دهه دلیلی برای به پرواز درآوردن U-2 اشکار کرده است، از جمله منفعت گیری از آن در عراق و افغانستان برای شناسایی نشانههایی از مین ها و بمبهای کنار جادهای. این دوره طویل خدمت برای هواپیمایی که انتظار نمی رفت بیشتر از دو سال دوام بیاورد، زیاد تاثیرگذار است. اکنون انتظار می رود بانوی اژدها در سال ۲۰۲۶ دیگر بازنشسته بشود.
به گفتن یک هواپیمای جاسوسی که نیاز به پرواز بر فراز مناطق متخاصم داشت، بدون این که شناسایی بشود، U-2 باید مرتباً در ارتفاعات بیشتر از ۷۰,۰۰۰ پایی پرواز می کرد. فراتر از عملیات های نظامی خود، ناسا نیز از U-2 های اصلاح شده برای مطالعه جو زمین منفعت گیری می کند. بانوی اژدها با مطالعه جو غریبه نیست چون سیا در ابتدا در طول جنگ سرد، از آن برای نظارت بر جو بالای زمین به منظور یافتن شواهدی مبنی بر آزمایش های سلاح هسته ای منفعت گیری می کرد.
MiG-31 دارای بیشترین سقف پرواز برای جت های جنگنده است
MiG-31 Foxhound یک جنگنده مشتق شده از جت جنگنده MiG-25 Foxbat است، اما از سیستم آویونیک دیجیتال بهتری برخوردار است. این رهگیر از دهه ۷۰ در خدمت نیروی هوایی روسیه و قزاقستان بوده است. با رفع کردن چند نقطه ضعف و کاستی که در Foxbat وجود داشت، MiG-31 به دو موتور توربوفن کارآمد Solovyev D-30F6 با نسبت بای بعد کم تجهیزشده می بود. هر موتور می توانست ۲۱,۰۰۰ پوند نیروی پیشرانه خشک تشکیل کند. در همین حال، با بعد سوز، نیروی پیشرانه تولیدی هر موتور به بیشتر از ۳۴,۰۰۰ پوند می رسید. رسیدن Foxhound به محدوده شدت ۳.۲ ماخ کاملاً در دسترس می بود. با این حال، انجام این کار برای خلبانان کاملاً ایمن نیست، به این علت ۲.۸۳ ماخ حداکثر شدت پیشنهاد شده برای این جنگنده است.
با این حال، هنگامی سخن بگویید از ارتفاع به بین میآید، این جنگنده میتواند تقریباً ارتفاعی شبیه SR-71 Blackbird ساخت آمریکا داشته و به ارتفاع ۸۲,۰۰۰ پا برسد، در حالی که نرخ صعود آن در هر ثانیه ۲۸۸ متر است. در ژوئیه ۲۰۲۰، روسیه برنامه نوسازی و تمدید دوره خدمت MiG-31 را اغاز کرد، جنگنده ای که تا این مدت در نیروی هوایی این سرزمین پرواز کرده و روسیه در طول جنگ خود با اوکراین به طور گسترده ای به آن متکی بوده است. اوکراین اکنون جت های جنگنده ای ندارد که بتواند با شدت و سقف پرواز فاکس هاوند رقابت کند. به این علت در حالی که اوکراین توانسته در دریا کارکرد مساعد در روبه رو کشتی های جنگی روسیه داشته باشد اما به همان اندازه برای نبردهای هوایی آماده نیست.
جت های معدودی می توانند با SR-71 Blackbird رقابت کنند
تعداد معدودی از هواپیماها می توانند به ارتفاع پروازی شبیهی با SR-71 Blackbird برسند، زیاد کمتر از آنچه که احتمالا انتظار داشته باشید. دو موتور توربوجت جریان محوری Pratt & Whitney J58 آن که هر کدام ۳۲,۵۰۰ پوند نیروی پیشرانه تشکیل میکردند، نه تنها به این هواپیمای جاسوسی اجازه میدادند با شدت ۳,۵۴۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند، که SR-71 Blackbird را به سریعترین جت ساخته شده تا بحال تبدیل می کرد، بلکه ارتفاع پروازی آن را نیز به بیشتر از ۸۵,۰۰۰ فوت می رساندند. از آن ارتفاع، پرنده سیاه می توانست در هر ساعت نزدیک به ۱۰۰,۰۰۰ مایل مربع را بازدید کند. در حالی که بلک برد یک هواپیمای جاسوسی عالی می بود، بازدهی شبیه U-2 را نداشت و برای دولت آمریکا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار در سال هزینه داشت.
پرواز به ارتفاع ۸۵,۰۰۰ پا مشکلات بسیاری را برای طراحان لاکهید نیز تشکیل می کرد. در حالی که در آن ارتفاع، دمای اطراف هواپیما منفی ۶۰ درجه سانتیگراد می بود، پرواز با این شدت به این معنی نیز می بود که گرمای شدید مشکل ساز می شد. برای از بین بردن این مشکل، Skunk Works ناچار می بود بدنه هواپیما را عمدتاً از تیتانیوم بسازد و شکنندگی این فلز نیز مشکلات خاص خودش تشکیل می کرد. این چنین این هواپیما به یک سیستم حمایتاز زندگی تخصصی و لباس فضایی مانندی برای خلبانان نیاز داشت.
علیرغم این که نیروی هوایی SR-71 را در دهه ۹۰ بازنشسته کرد، ناسا تا سال ۱۹۹۹ به منفعت گیری از آن در ادامه گفت چون صعود تا ارتفاع ۸۵,۰۰۰ پای و این چنین پرواز سه برابر سریعتر از شدت صوت زمان های تحقیقاتی منحصر به فردی را فراهم می کرد.
MiG-25 رکورد جهانی ارتفاع پرواز را در اختیار دارد
SR-71 Blackbird شناخته شده ترین جت در عرصه رسیدن به ارتفاع پرواز قابل دقت است، اما رکورد این حوزه را در اختیار ندارد. این گفتن به جت Mikoyan-Gurevich (MiG)-25 Foxbat تعلق دارد، یک جنگنده مافوق صوت که توسط اتحاد جماهیر شوروی برای شناسایی نیز منفعت گیری میبشود. یقیناً نه هر MiG-25ی. در خارج از خط مونتاژ، این جت جنگنده میتوانست به سقف پرواز ۷۹,۰۰۰ فوتی و شدت ۲.۸۳ ماخ برسد. با این حال، در همان سالی که فرانچایز «جنگ ستارگان» اغاز شد، خلبان آزمایشی و «قهرمان اتحاد جماهیر شوروی» الکساندر واسیلیویچ فدوتوف داخل کابین خلبان یک MiG-25RB اصلاح شده شد و آن را تا ارتفاع ۱۲۳,۵۲۳ فوتی بالا برد. برای فهمیدن بهتر این عدد باید بدانید که این چنین ارتفاعی معادل ۳۷.۶ کیلومتر است. قله اورست تنها ۲۹,۰۳۲ فوت (۸.۸۵ کیلومتر) ارتفاع دارد.
اما این یک نسخه آزمایشی از فاکسبت می بود که از موتورهای R15BF2-300 به جای توربوجتهای تک محور R-15B-300 منفعت گیری میکرد. مطابق رکوردهای جهانی گینس، “این ارتفاع طی یک صعود تقریباً عمودی بدست آمد.” با این حال، یک فاکسبات معمولی به سختی به حدی قابل مطمعن می بود که بتواند به سقف پرواز معمول خود برسد و فقط برای چند دقیقه بدون داشتن موشک میتوانست این کار را انجام دهد. در حالی که MiG-25RB در زمان ثبت این رکورد یک هواپیمای آزمایشی می بود، اتحاد جماهیر شوروی از آن به گفتن یک بمب افکن تاکتیکی منفعت گیری کرد.
دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار