نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی
یک پژوهش تازه برخی از با اهمیت ترین عوامل اثرگذار بر سن تشخیص «اختلال کمتوجهی-بیشفعالی» (ADHD) را آشکار کرده است. داشتن IQ بالاتر یکی از صفات مرتبط با تشخیص دیرتر است.
پژوهشگرانی از دو دانشگاه وسترن آنتاریو و کویینز در کانادا دادههای ۵۶۸ فرد بین چهار تا ۲۲ سال مبتلا به ADHD را مطالعه کردند. آنها عواملی دیگر، همانند جنسیت و حالت اقتصادی-اجتماعی آنها را نیز بازدید نمودند.
علاوه بر IQ، در افرادی که جایگاه اجتماعی-اقتصادی بیشتری دارند، و آنهایی که مادران غیرسفیدپوست دارند، ADHD دیرتر از وقتی که میسر است تشخیص داده میبشود. نمودهای بیرونی حرکت ناشی از ADHD نیز در سن تشخیص اثرگذار است؛ برای مثالً در آنهایی که علائم درونی دارند، اختلال بهطور میانگین دیرتر شناسایی میبشود.
افراد دچار ADHD تفاوتهایی در نحوه حرکت، تمرکز و کنترل انگیزههای خود نشان خواهند داد. این اختلال امکان پذیر آثاری قابلدقت روی یادگیری و رشد کودکان بگذارد، بعد هرچه تشخیص سریعتر باشد بهتر است.
ربط IQ با سن تشخیص ADHD در کودکان
پژوهشگران ابتدا دریافتند که IQ بالاتر علتمیبشود تا سن تشخیص ADHD افزایش اشکار کند. آنها سپس دریافتند که علائم مربوط به بیشفعالی-انگیزشی و علائم بیرونی در پسران و دختران سن تشخیص را افت میدهد.
تشخیص دیرهنگام یا عدم تشخیص علتمشکلات رفتاری، همانند نمرههای درسی پایینتر، میبشود. با این که پژوهشهای قبلی نشان داده بودند که ADHD در دختران و افرادی که IQ کمتر دارند دیرتر شناسایی میبشود، پژوهشگران حاضر میخواستند این عوامل را با یکدیگر بازدید کنند.
آنها مطابق پژوهشهای قبلی انتظار داشتند که تاثییر IQ روی دختران زیاد تر باشد؛ اما دادهها این چنین نشان ندادند. هم دختران و هم پسران کمابیش بهطوری شبیه تحتتأثیر این عامل بودند.
پژوهشگران نوشتهاند که در تحقیقهای آینده باید افراد بیشتری که ADHD در آنها تشخیص داده نشده گنجانده بشود، چون با این کار گمان مطالعه افرادی که بهعلت عوامل مذکور اختلال آنها نهان مانده است زیاد تر میبشود.
این یافتهها یک مطلب سودمند برای متخصصان سلامت و والدین دارد: بچههایی که باهوشتر بهنظر میرسند یا در نهانکردن علائم خود موفقتر می باشند، به گمان زیادً نادیده گرفته خواهد شد.
میدانیم که ADHD شکلهای مختلفی دارد و برخی از علائم و نشانههای آن به گمان زیادً از دید نهان میماند؛ خصوصاً در بچههایی که کارکرد درسی خوبی دارند.
یکی دیگر از پیچیدگیها این است که ADHD زیاد تر بهنادرست یک اختلال دیگر تشخیص داده میبشود. تعیین دقیق این که ADHD چه هست و چه نیست کار سختی است، اما این نوع پژوهشها به این مقصد پشتیبانی میکنند.
پژوهشگران نتایج مطالعه خود را در ژورنال British Journal of Clinical Psychology انتشار کردهاند.
دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار