نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی
افت و توقف اراعه بنزین سوپر از یکسو و نیاز خودروهای تازه به سوخت باکیفیت، علتشده است تا فروش اکتان در پمپ بنزینها رونق بگیرد. حتی برخی جایگاهها با اصرار زیاد به مالکان خودروها، آنها را وادار به خرید اکتان میکنند. با وجود آنکه فروش اکتان در پمپبنزینها ممنوع اظهار شده است اما سود فروش این کار هم چنان افراد تعداد بسیاری را وسوسه میکند.
«رضا نواز» سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت در گفتگو با خبرگزاری ایرنا خبرداد فروش مکمل بنزین در جایگاههای سوخت ممنوع است و پیگرد قضایی دارد. به حرف های او، تقاضای مردم برای خرید مکمل سوخت افزایش یافته است. نتیجه ناظر ترویج سودجویی از طریق فروش اکتان هستیم.
به حرف های سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت، برخی جایگاهداران به طور اجباری مکمل بنزین میفروشند. این فروش بدون خبر مشتری یا با منفعت گیری از ترفندهای گوناگون انجام میبشود. در واقع مشتری بدون آنکه بخواهد یا بفهمد، اکتان خریده است و ناچار خواهد می بود تا هزینه بیشتری را بابت سوختگیری بپردازد.
بازار فروش اکتان تقلبی داغ شده است!
همزمان با افت کیفیت بنزین و دسترسی دشوار به بنزین باکیفیت، بازار اکتانهای تقلبی نیز به شدت داغ شده است. تعداد بسیاری از مکملهای سوخت اراعه شده در بازار که با اسامی خارجی به دست مشتریان میرسند، در واقع تقلبی می باشند. منفعت گیری از مکمل تقلبی علتایجاد گرفتگی در سیستم پاشش سوخت ماشین میبشود که در صورت ادامه این روال و بیتوجهی مالک، چارهای جز هزینه چندمیلیونی برای تعمیر موتور ندارد.
یکی از مواردی که فروش اکتان را در ایران رونق میبخشد، اراعه خودروهای توربوشارژر به بازار طی سالیان تازه است. حتی خودروسازان ایرانی نیز اتومبیلهایی با موتورهای توربوشارژر به بازار اراعه کردهاند که از جمله آنها میتوان به دنا پلاس توربوشارژر و شاهین اشاره کرد. اکثر خودروهای مونتاژی چینی حاضر در بازار ایران نیز به موتورهای توربوشارژر تجهیزمی باشند. اراعه زیاد این خودروها به بازار در کنار افت کیفیت بنزین و دسترسی دشوار به بنزین سوپر، فروش اکتان را در ایران رونق داده است.
عکس العمل نخست نهادهای مسئول به ماجرای فروش اکتان، ممنوعیت اراعه مکمل سوخت در پمپبنزینها بوده است. با این حال خبرگزاری تجارت نیوز باور دارد که این ممنوعیت پاسخگوی شرایط جاری نخواهد می بود؛ بلکه بازار سیاه فروش اکتان را در کشورمان تحکیم خواهد کرد. تنها راه جلوگیری از اراعه زیاد اکتانهای تقلبی به بازار که نتیجهای جز افت استهلاک خودروها ندارد، اراعه بنزین باکیفیت در همه جایگاهها است. حتی خودروهای داخلی که طی دهه ۱۳۹۰ به تشکیل رسیدهاند، برای فعالیت صحیح و افت استهلاک به بنزین یورو ۴ یا بنزین سوپر نیاز دارند.
دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار