نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی
AMD با اراعه تراشههای سری رایزن AI 300 عمل به اراعه قابلیت جدیدی کرده است که تحتگفتن «حافظه گرافیکی متغیر» در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. ویژگی VGM به دارندگان لپتاپهای دارای پردازندههای تازه این شرکت امکان تعلق بخشی از حافظه رم به حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی را با تنها یک کلیک میدهد تا توانایی بهتری در بازیها داشتهباشند.
ویژگی حافظه گرافیکی متغیر AMD چیست و چه کاربردی دارد؟
شرکت AMD بهتازگی در پست انتشار شده داخل وبلاگ خود از قابلیت حافظه گرافیکی متغیر (VGM) رونمایی کرده است که میتواند نرخ فریم بازیها در محصولات دارای پردازندههای تازه این شرکت را افزایش دهد. گیمرها با منفعت گیری از ویژگی حرف های شده میتوانند عمل به تعلق حافظه رم به پردازنده گرافیکی دستگاه خود نمایند؛ بدون آنکه نیاز به اعمال تنظیمات پیچیدهای داشتهباشند. اپلیکیشن دسکتاپ آدرنالین در دستگاههای دارای پردازنده سری رایزن AI 300 عمل به اراعه قابلیت مذکور میکند و تنها با فشردن یک کلید میتوان از آن منفعت گرفت.
مطابق حرف های AMD، صاحبان دارای دستگاههای سازگار با قابلیت Variable Graphic Memory میتوانند تا حداکثر ۷۵ درصد از حافظه رم لپتاپ یا کامپیوتر خود را به حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی تبدیل نمایند. یقیناً حداکثر مقدار قابل منفعت گیری در این جهت وابسته به مقدار کلی حافظه رم دستگاه خواهد می بود و در محصولاتی که حافظه رم کمتری دارند، ناظر افت این رقم هستیم. بر پایه جزئیات اعلامی، حداقل ۱۶ گیگابایت حافظه باید تحت هر شرایطی برای پردازنده مهم دستگاه باقی بماند؛ یعنی اگر یک لپتاپ با ۳۲ گیگابایت حافظه رم داشتهباشیم، میتوانیم ۸ گیگابایت از آن را به امور گرافیکی تعلق دهیم.
ویژگی حافظه گرافیکی متغیر میتواند برای صاحبان دستگاههایی که از پردازنده گرافیکی بدون حافظه اختصاصی مجزا منفعت میبرند، زیاد کاربردی باشد. یقیناً AMD حرف های است که این ویژگی فعلاً تنها در اختیار کاربران لپتاپهای سری Strix Point دارای پردازنده رایزن AI 300 قرار خواهد گرفت و دیگر دستگاهها از جمله مینی کامپیوترهای مبتنی بر این پلتفرم فعلاً از آن نصیب می باشند. یقیناً گمان بسیاری وجود که در آینده نزدیک ناظر اراعه ویژگی VGM برای دیگر محصولات دارای پردازندههای این شرکت هم باشیم.
بر پایه دادههای انتشار شده از سوی رسانه TheVerge، کارکرد قابلیت حافظه گرافیکی متغیر در بازیهای گوناگون، متفاوت است و نمیتوان انتظار بهبود یکسانی در همه عناوین را داشت. برای مثال برخی بازیها از جمله Alan Wake 2 نیازمند حداقل ۶ گیگابایت حافظه گرافیکی اختصاصی می باشند و در غیر این صورت، کاربران با پیغامهای خطای مختلفی روبه رو خواهند شد. همین نوشته علتشده است تا دارندگان کنسولهای بازی دستی از جمله استیم دک، ایسوس ROG Ally و لنوو Legion Go با مشکلاتی در اجرای بازیها مواجه باشند و تنظیمات دستگاه خود را بهصورت دستی تحول دهند.
ویژگی تازه پردازندههای AMD میتواند مشکل را رفع نماید؛ اگرچه تا این مدت خبری از حمایتآن در کنسولهای بازی دستی نیست. جدول دادههای انتشار شده نشانمیدهد که برخی از عناوین همانند Control، بهبود بسیاری زمان افزایش حافظه اختصاصی گرافیکی را ناظر بودهاند؛ درحالیکه نرخ فریم در برخی از بازیها ثابت یا حتی بعد از افزایش حافظه گرافیکی، افت اشکار کرده است.
AMD از قابلیت فرد دیگر تحتگفتن Fluid Motion Frames 2 هم برای تراشههای خود پردهبرداری کرده است که با منفعت گیری از هوشمصنوعی، میتواند عمل به تشکیل خودکار فریم برای بهبود توانایی در بازیها و عکس روانتر نماید. این شرکت ادعا کرده است که فعال کردن همزمان دو قابلیت VGM و FMF2 در برخی بازیها تأثیر زیاد محسوسی خواهد داشت؛ بهطوری که در Far Cry 6 توانسته است نرخ بهروزرسانی عکس را از ۶۵ به ۱۰۵ فریم در ثانیه افزایش دهد.
دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار