
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی
سایپا هفته قبل در مراسمی با گفتن کلینیک خودرویی سایپا، شاهین پلاس را در اختیار خبرنگاران خودرویی قرار داد. به حرف های «مهدی آقاطاهریان»، معاون بازاریابی و فروش سایپا، این ماشین چشم به راه است شورای رقابت قیمت را اظهار کند. بعد از اظهار قیمت، فروش و اراعه شاهین پلاس اغاز خواهد شد. بااینحال آیا سایپا تصمیم دارد شاهین پلاس را جانشین تیپهای جاری این ماشین کند؟
مشخصات فنی محصول تازه سایپا چیست؟
شاهین پلاس، برخلاف سه تیپ جاری این ماشین شاهین G، شاهین GL و شاهین G اتوماتیک، از پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ME16 منفعت میبرد. این ماشین نسخه سایپایی موتور EC5 پژو سیتروئن به حساب میآید. ایرانماشین نسخه خودش را با نام TU5 پلاس روی تارا و رانا پلاس قرار داده است. این پیشرانه حداکثر میتواند ۱۱۱ اسببخار قوت و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور آزاد کند. این رقم های نسبت به راندمان پیشرانه ۱.۵ لیتری هشتسوپاپ M15 TC کمترند. یقیناً توربوشارژر از این ماشین حذف شده تا پیچیدگی کمتری در قسمت فنی ناظر باشیم.
گیربکسی که برای نسخه تازه شاهین در نظر گرفته شده است، جعبهدنده ششسرعته اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE است. این جعبهدنده هماکنون در محصولات ایرانماشین همانند تارا اتوماتیک و دناپلاس توربوشارژر اتوماتیک منفعت گیری خواهد شد؛ به این علت میتوان او گفت شاهین پلاس از نظر فنی، با تارا اتوماتیک برابری میکند و فقط تفاوت ظاهری بین این دو ماشین وجود دارد.
آیا شاهین پلاس جانشین تیپهای قبلی این ماشین خواهد شد؟
سایپا و زیرمجموعه آن، پارسماشین، برنامه تشکیل دو محصول تازه را همزمان پیش میبرند. این خودروها شاهین پلاس و پی ۹۰ یا همان ال ۹۰ ایرانی می باشند. پی ۹۰ پارسماشین گیربکس دندهای دارد، درحالیکه شاهین پلاس اتوماتیک است. باتوجهبه سایپا چند ماه است شاهین G دندهای و اتوماتیک را اراعه نکرده و برای آنها فراخوان نداده است، این امکان وجود دارد که نسخه تازه شاهین و پی ۹۰ پارسماشین محصولات جانشین در نظر گرفته شوند. ایرانماشین سال قبل برنامه شبیهی را پیاده کرد. حاصل این برنامه جایگزینی تارا V1 پلاس و تارا V4 LX با تارا دندهای V1 و تارا اتوماتیک V2 می بود.
روال تشکیل و اراعه شاهین از سال قبل بهکندی پیش میرود و سایپا نیز با انبوهی از تعهدات شاهین در قالب مرحله دوم سامانه یکپارچه دستبهگریبان است. جایگزینی شاهین پلاس و پی ۹۰ با تعهدات شاهین در زمستان ۱۴۰۳، راهی آسان و سودآور پیش پای سایپا خواهد می بود. بر پایه گمانهزنی برخی رسانهها، قیمت نسخه تازه شاهین نزدیک به ۸۱۰ الی ۸۴۰ میلیون تومان تعیین خواهد شد؛ با خودرویی گرانتر از تارا اتوماتیک سروکار داریم. یقیناً امکان دارد قیمت تارا اتوماتیک نیز طی ماههای آینده ۳۰ درصد افزایش یابد و به نزدیک به ۸۹۰ میلیون تومان برسد.
دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار