
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی
پارسماشین طی سالیان تازه، مشغول گسترش و تهیه ال ۹۰ ایرانی موسوم به کادیلا یا پی ۹۰ بوده است. نسخه اولیه این ماشین در نیمه دوم ۱۴۰۲ رونمایی شد. در آن زمان پارسماشین وعده داد تشکیل ال ۹۰ ایرانی را از زمستان ۱۴۰۲ اغاز کند، با این حال این چنین قولای در عمل رخ نداد. در حاشیه نمایشگاه تحول صنعت ماشین ۱۴۰۳، مدیران پارسماشین وعده دادند تا تشکیل پروژه پی ۹۰ یا همان کادیلا طی ماههای پایانی سال ۱۴۰۳ اغاز بشود.
این چنین بخوانید: عکس العمل رسانههای فرانسوی به معارفه سایپا کادیلا؛ ال ۹۰ ایرانیزه مورد تمسخر قرار گرفت!
«عبدالله سلطانی ثانی»، مدیرعامل پارسماشین، در گفتگو با خبرنگاران وعده داد ال ۹۰ ایرانی یا همان پروژه پی ۹۰ تا آخر سال ۱۴۰۳ به مرحله اراعه در بازار برسد. مدیرعامل پارس ماشین این چنین از تشکیل نسخه الکتریکی این ماشین نیز خبر داده است. یقیناً تا این مدت اشکار نیست نسخه الکتریکی پی ۹۰ با چه مشخصاتی روانه بازار خواهد شد.
ال ۹۰ ایرانی، ترکیبی از رنو لوگان و سایپا شاهین پلاس
ماشین پی ۹۰ محصول تازه پارسماشین است که بر پایه مشخصات فنی مشترک با شاهین پلاس سایپا و یقیناً نسل اول رنو لوگان یا همان تندر ۹۰ اراعه میبشود. این ماشین از پلتفرم و اتاق رنو لوگان نسل اول منفعت میبرد اما پیشرانه آن دیگر موتور محبوب K4M نیست. بهجای این پیشرانه، موتور تازه گروه سایپا یعنی ME16 زیر کاپوت پی ۹۰ قرار گرفته است. این پیشرانه در واقع نسخه ایرانیزه موتور EC5 پژوسیتروئن است و میتوان آن را نمونه سایپایی موتور TU5 پلاس ایرانماشین نامید. حداکثر راندمان این پیشرانه، ۱۱۳ اسببخار قوت و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور است. گیربکس پنج سرعته دستی نیز ماموریت انتقال قوت به چرخهای جلو را در این ماشین بر مسئولیت دارد.
محصول تازه پارسماشین یعنی پی ۹۰ با استانداردهای ۸۵گانه اراعه خواهد شد، به این علت تجهیزاتی همانند سیستم کنترل پایداری را روی این ماشین خواهیم دید. این چنین سیستم صوتی به همراه نمایشگر و سیستم تهویه نیمه اتوماتیک نیز در این ماشین دیده میبشود.
ال ۹۰ ایرانی یا همان پی ۹۰، فاصله خالی بین شاهین معمولی (با موتور هشت سوپاپ M15 توربوشارژر) و شاهین پلاس را پر خواهد کرد. سایپا برای جلوگیری از داخل شدن صدمه به بازار محصولاتش، شاهین پلاس را با گیربکس اتوماتیک روانه بازار خواهد کرد. به این علت پی ۹۰ به گمان زیادً با قیمتی کمتر و گیربکس دستی به دست مشتریان خواهد رسید. از هماکنون میتوان او گفت که رقبای مهم پی ۹۰ پارس ماشین، تارا دندهای V1 پلاس و شاهین دندهای G می باشند. قیمت نهایی این ماشین نیز در محدوده نزدیکی نسبت به رقبایش تعیین خواهد شد.
دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار