نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی
لوگوهای خودروسازان، فراتر از یک نماد ساده، داستانهایی پر رمز و راز را در خود جای دادهاند. این نشانهای تجاری که زیاد تر در قرن بیستم طراحی شدهاند، ترکیبی هنرمندانه از علم، فناوری و هنر می باشند. هر لوگو، پیامی منحصر به فرد را منتقل میکند و بازتابی از تاریخ، فرهنگ و قیمتهای شرکت سازنده است. در ادامه، به بازدید داستانهای دلنشین لوگوهای برخی از مشهورترین برندهای خودروسازی جهان میپردازیم.
ماجرای طراحی لوگوی مشهورترین برندهای خودروسازی جهان
لوگوی آلفا رومئو به سال ۱۹۱۰ برمیگردد، وقتی که شرکت به نام Anonima Lombarda Fabbrica Automobili یا A.L.F.A. شناخته میشد. جزئیات آن چندین دفعه تحول کرده، اما همیشه شامل دو اشاره به شهر میلان بوده است. مطرح دایرهای پرچم میلان که یک صلیب قرمز روی عرصه سفید را در سمت چپ نمایش میدهد و در روبه رو آن، عکس دلواپسکنندهای از مردی است که توسط ماری بلعیده میبشود، برگرفته از نشان خانوادگی خاندان ویسکونتی که از ژانویه ۱۲۷۷ تا اوت ۱۴۴۷ بر میلان حکومت میکردند.
اگرچه نشان آئودی از چهار حلقه متصل به هم راه اندازی شده، شرکت در ابتدا تنها با یکی از آنها نمایندگی میشد. آئودی در سال ۱۹۲۸ توسط DKW، خریداری شد. چهار سال سپس، بانک ساکسونی به DKW نظر داد که دو تولیدکننده محلی دیگر، Horch و Wanderer را در تلاش برای جلوگیری از فروپاشی صنعت ماشین در ایالت در دوره بحران مالی آلمان، خریداری کند. همه اعضای Auto Union تازه نشان چهار حلقه را پذیرفتند، اگرچه خود Auto Union (به جز در مسابقات) تا سپس از جنگ جهانی دوم به یک برند تبدیل نشد. DKW تنها یکی از شرکتهای مهم می بود که از جنگ جان سالم به در برد، اما هنگامی در سال ۱۹۶۵ اولین ماشین خود را با موتور چهار زمانه ساخت، مالک آن زمانش، فولکس واگن، تصمیم گرفت نام آن را حذف کند و آن را با نام تقریباً فراموش شده آئودی جانشین کند. از آن زمان، آئودی تنها منفعت گیریکننده از این لوگو بوده است.
لوگوی بنتلی از زمان تأسیس شرکت در سال ۱۹۱۹ تنها مقداری بهروزرسانی شده است. این لوگو شامل سخن B در یک دایره مرکزی است که توسط دو بال احاطه شده است. بال سمت چپ همیشه یک پر کمتر از بال سمت راست داشته، ویژگیای که در ابتدا برای تشخیص آسانتر لوگوهای ساخته شده توسط جاعلان بیدقت در نظر گرفته شده می بود. نماد بنتلی از سخن B (این بار نه در دایره) منفعت گیری کرده که در ابتدا و انتها قرار گرفته و بالهایی که در یک نقطه به دو طرف گسترش مییافتند، اما طبق معمولً و با آیرودینامیک زیاد تر، در امتداد خط مرکزی ماشین به عقب امتداد مییابند.
داستانی که میگوید لوگوی بیامدبلیو نشاندهنده پروانه هواپیماست، نزدیک به یک قرن است که حرف های میبشود، اما مطابق حرف های فرد جیکوبز، مدیر آرشیو BMW Group Classic، این داستان صحت ندارد. بیامدبلیو از شرکت سازنده موتور هواپیمای آلمانی Rapp تکامل یافت، که لوگوی آن یک شوالیه در مرکز دایرهای با نام شرکت در بالای مرز می بود. برای اهداف بیامدبلیو، نام طبیعتاً تحول کرد و شوالیه با چهار ربع جانشین شد، دو تای آنها سفید و دو تای دیگر آبی روشن. اینها رنگهای پرچم باواریا می باشند و به طور دقیق در ترتیب نادرست قرار گرفتهاند تا مقررات علامت تجاری سال ۱۹۱۷ را مراعات کنند. بدون شک، این نشان مقداری همانند پروانه به نظر میرسد و در واقع بیامدبلیو این را با قرار دادن آن روی پروانههای دو هواپیما در یک آگهی انتشار شده در سال ۱۹۲۹ (و حداقل یک بار دیگر، در سال ۱۹۴۲) پافشاری کرد. شرکت میدانست که داستان منشأ پروانهای لوگو نادرست است، اما جیکوبز میگوید برای زمان طویل تلاش مقداری برای اصلاح این افسانه کرد.
بیوک در آمریکا به گفتن برند سه سپر شناخته میبشود به این علت قابل فهمیدن که لوگوی جاری آن از سه سپر راه اندازی شده است. در واقع، این لوگو تنها برای نزدیک به نیمی از تاریخ شرکت منفعت گیری شده است، که از سال ۱۹۰۴ اغاز به فروش ماشین کرد. لوگوی مهم عمو سام را نشان میداد که بر روی کره زمین ایستاده می بود و نشان میداد که این شخصیت افسانهای تقریباً ۴۵۰۰ مایل قد دارد. یک سپر تکی برای اولین بار در سال ۱۹۳۷ منفعت گیری شد و سه سپر تا سال ۱۹۶۰ ظاهر نشد. با برخی وقفهها، مطرح مهم از آن زمان تا بحال منفعت گیری شده است. آخرین نسخه در ژوئن ۲۰۲۲ به روز شد. تا این مدت هم سه سپر وجود دارد، اگرچه آنها سادهتر از قبل می باشند، اما دایره اطراف حذف شده و سپرها اکنون به جای قرار گرفتن به طور مورب همانند قبل، کنار هم قرار گرفتهاند.
کادیلاک از زمان تأسیس در سال ۱۹۰۲ لوگوهای بسیاری طراحی کرده، اما تقریباً همه آنها یک عنصر مشترک دارند. این نشان خانوادگی کاشف فرانسوی آنتوان دو لا موت، سیور دو کادیلاک است که در سال ۱۷۰۱ قلعهای در زمینی که اکنون شهر دیترویت را اشغال کرده، تأسیس کرد. یک خط آشکار از نشان خانوادگی تا لوگوی امروزی کادیلاک وجود دارد، اما کم کم سادهتر شده است. اخیراً، کادیلاک همه رنگها را از لوگو حذف کرده و آن را کاملاً تک رنگ کرده است.
مارجری دورانت، دختر ویلیام دورانت، یکی از بنیانگذاران شرکت، در سال ۱۹۲۹ نوشت که پدرش لوگوی شرکت را خودش طراحی کرده می بود. سپس، ۳۲ سال سپس، انتشاراتی که پنجاهمین سالگرد شورولت را جشن میگرفت، ادعای کاملاً متغیری را نقل کرد که دورانت این مطرح را در سال ۱۹۰۸ روی کاغذ دیواری یک هتل فرانسوی دیده می بود. هر دو داستان در سال ۱۹۷۳ توسط همسر دوم دورانت و مادرخوانده مارجری، رد شد. او او گفت که ویلیام آن را در تبلیغی در روزنامهای که در هتلی در هات اسپرینگز، ویرجینیا، در سال ۱۹۱۲ میخواند دیده و حرف های می بود: «فکر میکنم این یک نشان زیاد خوب برای شورولت خواهد می بود.»
اسب خیزان یا cavallino rampante از وقتی که فراری یک تیم مسابقه می بود و نه یک تولیدکننده ماشین، بخشی از لوگوی فراری بوده است. این نشان در یک مستطیل عمودی (یا بعضی اوقات یک سپر) زیر رنگهای پرچم ایتالیا و روی عرصه زرد قرار دارد که امکان پذیر نشاندهنده شهر زادگاه انزو فراری، مودنا باشد، که پرچم آن زرد و آبی است. اسب همانند به نشانی است که خلبان جنگنده کنت فرانچسکو باراکا منفعت گیری میکرد و وقتی که والدین باراکا بعد از پیروزی فراری در یک مسابقه با آلفا رومئو در سال ۱۹۲۳ به او یک جایزه اهدا کردند، به فراری نظر شد. نشان خانوادگی خانواده باراکا اسب شبیهی دارد که به گمان زیادً منشأ اسب فراری است، اما یکی دیگر را میتوان روی پرچم اشتوتگارت یافت. مطابق یک داستان که میتوانید خودتان درمورد صحت آن قضاوت کنید، باراکا آن را پذیرفت چون اولین هواپیمایی که در جنگ جهانی اول سرنگون کرد، توسط یک خلبان بدشانس از اشتوتگارت هدایت میشد.
کلمه تکی روی لوگوی فورد نسخهای اصلاح شده اما نسبتاً دقیق از امضای خود هنری فورد، بنیانگذار شرکت است. این لوگو اولین بار در سال ۱۹۰۹، شش سال بعد از تأسیس شرکت، ظاهر شد. دو سال سپس، خط زیر آن حذف شد و کلمه برای اولین بار در یک بیضی قرار گرفت. در سال ۱۹۲۷، بعدعرصه بیضی آبی شد، همانطور که امروز هست. بیضی ۳۰ سال سپس باریکتر شد. از آن زمان تغییرات مقداری صورت گرفته است.
احتمالا شگفت باشد، اما این برند کاملاً بریتانیایی (اگرچه اکنون متعلق به هند است) طوری از گربهسانان که بومی آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی است، را نشان می دهد. عکس یک جگوار که اغاز به جهش به سمت طعمه خود میکند، اولین بار در سال ۱۹۴۵ ظاهر شد و از آن زمان تقریباً تغییری نکرده است. حالت بدن دقیقاً همان است، اما برخی اصلاحات انجام شده، از جمله یک افکت سه بعدی که در سال ۲۰۱۲ اضافه شد و تا این مدت هم وجود دارد. لوگوی جلوی هر مدل، عکس متغیری از جگوار اراعه میدهد. در اینجا، جگوار رو به جلو با حالتی خشمگین و دهان باز نگاه میکند، گویی تماشاگر طعمه است.
از شش برادر مازراتی، پنج نفر برای تشکیل یک شرکت خودروسازی با هم متحد شدند. برادر دیگر، ماریو، به ماشین علاقهای نداشت، اما او یک هنرمند می بود و لوگویی را طراحی کرد که اولین بار در سال ۱۹۲۶ معارفه شد. این لوگو شامل یک سهشاخه بر پایه سهشاخهای است که بخشی از فواره نپتون را راه اندازی میدهد، که از دهه ۱۵۶۰ در نزدیکی پیاتزا ماجوره در بولونیا قرار دارد. این لوگو در ابتدا در یک شکل مستطیلی قرار داشت که در سال ۱۹۳۳ با یک شکل بیضی جانشین شد، اما اکنون به تنهایی دیده است.
لوگوی مهم مزدا اولین بار در سال ۱۹۳۴ ظاهر شد و قبل از آخر قرن چندین بار جانشین شد. نسخه جاری نسبتاً تازه است و در ژوئن ۱۹۹۷ معارفه شد. این لوگو سخن M را مشخص می کند، اما در واقع از یک مطرح بال V شکل راه اندازی شده است. این لوگو در اکتبر ۲۰۱۵ مقداری بهروزرسانی شد و اکنون تضاد کمتری بین عناصر روشن و تیره نسبت به قبل دارد.
ستاره سهپر اولین بار توسط مرسدس در سال ۱۹۰۹ منفعت گیری شد. در ابتدا، چیزی اطراف آن نبوده است، اما در سال ۱۹۱۶ برای اولین بار در یک دایره قرار گرفت. هنگامی مرسدس ۱۰ سال سپس با بنز ادغام شد، حاشیه دایره بزرگتر شد تا بتواند نشان تاج برگ بنز را در خود جای دهد. اشاره به بنز دوام بسیاری نداشت. لوگو به زودی به یک ستاره سیاه ساده در یک دایره سیاه تبدیل شد. بعداً زیاد تر تطبیق داده شد و ظاهری فلزی و سهبعدی به خود گرفت که مرسدس-بنز، برخلاف مد جاری، تا این مدت آن را مسطح نکرده است.
میتسوبیشی یکی از قدیمیترین لوگوها در صنعت ماشین را دارد. این لوگو به دهه ۱۸۷۰ برمیگردد، وقتی که شرکت به گفتن یک شرکت کشتیرانی تأسیس شد، و از سه شکل الماس یا لوزی که در یک مثلث چیده شدهاند، راه اندازی شده است. دو تأثیر برای این طراحی وجود داشت. میتسوبیشی توسط ایواساکی یاتارو تأسیس شد، که نشان خانوادگی او شامل سه لوزی روی هم می بود. اولین کارفرمای او کلان یامائوچی می بود، که نشان آنها سه برگ بلوط را به همان شکل الماسهای لوگوی میتسوبیشی مشخص می کند. نام شرکت نیز لوگوی آن را توصیف میکند.
پژو در سال ۱۸۱۰ به گفتن تولیدکننده کالاهای فولادی تأسیس شد و نوامبر ۱۸۵۸ که برای اولین بار لوگویی با عکس یک شیر ثبت کرد. شیرها برای دندانهای نیرومندشان معروف می باشند، و این اشاره به این داشت که این ویژگی در رابطه ارههایی که پژو در آن زمان میساخت نیز صدق میکند. در ابتدا، شیر به طور کامل از نیمرخ دیده میشد که روی یک فلش رو به چپ راه میرفت. فلش به زودی ناپدید شد، اما شیر تا به امروز باقی مانده است. آخرین تحول در سال ۲۰۲۱ رقم خورد، وقتی که بدن کاملاً حذف شد. تنها سر، یال و یقیناً دندانها نگه داری شدند.
لوگوی پورشه از وقتی که اولین بار در اواخر سال ۱۹۵۲ روی فرمان خودروی اسپورت ۳۵۶ ظاهر شد، تقریباً هیچ تغییری نکرده است. این لوگو بر پایه نشان خانوادگی وورتمبرگ-هوهنتسولرن طراحی شد. این سپر چهار قسمت دارد، دو تا نشاندهنده سه شاخ سیاه روی عرصه زرد و دو تای دیگر نشاندهنده نوارهای قرمز و سیاه که پرچم ایالت وورتمبرگ-هوهنتسولرن را راه اندازی میدادند. درون این سپر، سپر فرد دیگر قرار دارد که شامل اسب خیزان همانند به فراری است که هم در پرچم و هم در نشان خانوادگی اشتوتگارت، جایی که پورشه در آن مستقر است، وجود دارد.
رنو با یک لوگوی بیضی شکل اغاز کرد و در سال ۱۹۰۶ به یک لوگوی گرد تحول داد. لوزی معروف در شکل مهم خود در سال ۱۹۲۵ ظاهر شد. تا سال ۱۹۷۲، این لوزی چنان با برند مرتبط شده می بود که نام رنو، که از سال ۱۹۲۳ روی لوگوها ظاهر شده می بود، بر این مبنا که دیگر زائد است، حذف شد. شکل لوزی چندین دفعه بهروزرسانی شده و تا همین اواخر یک افکت سهبعدی داشت. از زمان آخرین بهروزرسانی در سال ۲۰۲۱، زیاد مسطحتر به نظر میرسد، همانند تعداد بسیاری از لوگوهای دیگر این روزها.
دو سخن R درهمتنیده در لوگوی رولز-رویس نشاندهنده نام خانوادگی بنیانگذاران شرکت، چارلز رولز و سر هنری رویس است. در ابتدا قرمز می بود و در سال ۱۹۳۳ سیاه شد. این اتفاق تصادفاً در سالی رقم خورد که رویس درگذشت، اما ادعاهایی مبنی بر این که این تحول نشانهای از سوگواری می بود، به شدت مورد چالش قرار گرفته است. عکس بالا لوگو را به تنهایی مشخص می کند. هنگامی روی یک ماشین نصب میبشود، در یک مستطیل عمودی قرار میگیرد.
لوگوی جاری تویوتا اولین بار در سال ۱۹۸۹ روی مدلی به نام Celsior ظاهر شد. اگرچه در نگاه اول به نظر میرسد یک سخن T است، در واقع لوگو از سه بیضی راه اندازی شده است. مطابق حرف های تویوتا، بیضیهای داخلی نشاندهنده قلب مشتری و شرکت می باشند، در حالی که بیضی بزرگ اطراف آنها نشاندهنده جهان است. حتی فضای انگارً خالی که توسط بیضیها اشغال نشده، رسماً اصلاً خالی نیست. در عوض، نشاندهنده «قیمتهای بینهایت» تویوتا از جمله کیفیت، قیمت، نوآوری، ایمنی، محیط زیست، مسئولیت اجتماعی و لذت رانندگی است. لوگو در سال ۲۰۰۶ بهروزرسانی شد تا سهبعدیتر و فلزیتر به نظر برسد، اما در سال ۲۰۲۰ تویوتا تسلیم مد تازه سادگی شد و آن را به طور سیاه و سفید تخت بازسازی کرد.
لوگوی فولکسواگن – یک V روی یک W داخل یک دایره – یکی از سادهترین و موثرترین لوگوها در صنعت است، اگرچه در روزهای اولیه در مرکز یک مطرح زیاد پیچیدهتر قرار داشت. از زمان احیای شرکت بعد از جنگ جهانی دوم، تنها در جزئیات تحول کرد و در نهایت در سال ۲۰۱۲ به بیشترین سطح پیچیدگی خود رسید. هفت سال سپس، به شدت سادهسازی شد تا به شکل جاری خود درآمد.
دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار