
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دریای تکنولوژی
خودروسازان بزرگ و کوچک ایرانی، مدام از افتارز گله های داشتهاند و این نوشته را دلیلی برای افت تشکیل ماشین گفتن میکنند. بااینحال حتی ارزپاشی از سوی دولت نیز علتنشده است رشد تشکیل ماشین اتفاق افتد. تشکیل ماشین هم چنان با فاصله قابلتوجهی از تقاضا عقب است و به نظر نمیرسد این فاصله حداقل در مختصرزمان جبران بشود.
به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد و بر پایه آمارهای بانک مرکزی، سال قبل ۶ میلیارد و ۷۱۷ میلیون دلار ارز برای واردات قطعات و لوازم یدکی ماشین پرداخت شده است. از این مقدار ۴ میلیارد و ۲۹۴ میلیون دلار از محل سامانه نیما فراهم شده است.
رشد تشکیل ماشین در یک قسمت، اعتدال را به بازار برنمیگرداند
مطابق آمارهای اراعهشده از سوی سه مرجع یعنی گمرک، سازمان گسترش تجارت و این چنین بانک مرکزی؛ وزارت صمت برای خودروسازان خصوصی طی سال قبل ارزپاشی کرده است. بااینحال خودروسازان دولتی و این چنین شرکتهای واردکننده ماشین از این ارزپاشی سهم چندانی نداشتهاند.
به نظر میرسد راهکار وزارت صمت برای افزایش اراعه، ارزپاشی برای شرکتهای خودروساز خصوصی است. با رشد تشکیل ماشین در قسمت مونتاژیها، اراعه اتومبیل به بازار افزایش مییابد. بااینحال افزایش دیدنی تشکیل خودروهای مونتاژی، علتتعادل بازار نشده است.
قیمت خودروهای مونتاژی از توانایی خرید اکثر مصرفکنندگان ایرانی بالاتر است. به این علت حتی درصورت رشد تشکیل چندبرابری خودروهای مونتاژی، بازهم اعتدال در بازار تشکیل نمیبشود. اعتدال در بازار ماشین تنها وقتی تشکیل خواهد شد که تشکیل خودروهای داخلی به اندازه از بین بردن نیاز بازار باشد. از نظر دیگر سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار ماشین وارداتی واقعی به بازار ایران برسند. منظور از ماشین وارداتی واقعی، خودروهای وارداتی از برندهای نقل جهانی همچون کیا، تویوتا، هیوندای، نیسان و رنو است.
ارزپاشی با مقصد رشد تشکیل ماشین در قسمت مونتاژی و عدم تخصیص ارز کافی به واردات ماشین یا تشکیل خودروهای داخلی، تنها علتعدم اعتدال زیاد تر در بازار ماشین شده است. بینتیجهبودن راهکار ارزپاشی در قسمت خودروهای مونتاژی برای مدیریت بازار، مشخص می کند که صنعت ماشین سرزمین برای برونرفت از حالت جاری به برنامههای جامع، دقیق و همهجانبه بهتری نیاز دارد.
دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار