قیمت خودرو

[ad_1]

از زمان اغاز مجدد تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی و پیچیده شدن شرایط بازار ماشین، چندین دفعه ناظر وعده ارزانی قیمت ماشین بودیم. این قولها از سوی مسئولان دولتی یا نمایندگان مجلس نقل می‌شدند اما در نهایت آن‌چه رقم خورد، افزایش زیاد تر نرخ‌ها و افت قوت خرید مصرف‌کننده می بود.

از ابتدای امسال و با ورود بازار ماشین به شرایط رکود، این قولها بار دیگر تکرار شدند. مسئولان وزارت صنعت و این چنین برخی نمایندگان مجلس در اظهارنظرهایی خوش‌بینانه، از مشتریان می‌خواستند تا خرید ماشین را به تاخیر بیندازند، چرا که ماشین به زودی ارزان خواهد شد. این قولها هم چنان در حال تکرار است، آن‌هم در روزهایی که قیمت ماشین روال صعودی را طی می‌کند.

این چنین بخوانید:‌ فرمول تازه قیمت ماشین با همکاری وزارت صمت و شورای رقابت اشکار شد

کارشناسان و فعالان حوزه ماشین از زمان‌ها پیش در رابطه این حالت به مشتریان هشدار داده بودند. شرایط بازار ماشین در ایران به طوری نیست که قیمت‌ها زیاد تر از حد مشخصی افت یابند. در نتیجه نرخ‌ها طی بازه خاصی به کف خود رسیدند. در واقع تابستان و پاییز ۱۴۰۲، بهترین زمان برای خرید ماشین بودند. قیمت ماشین با اغاز زمستان ۱۴۰۲ روال صعودی به خود گرفت. امروز که در دومین ماه از زمستان به سر می‌بریم، نرخ‌ها هم چنان رو به افزایش می باشند. خودروسازان نیز با افت تشکیل و هم چنان عدم صدور فاکتور محصولات تازه، این روال را تشدید می‌کنند.

محرک‌های افزایش قیمت ماشین در دنیای حقیقت‌ها

افکار عمومی نیز اکنون نسبت به مساله واردات ماشین بی اعتنا شده‌اند. خودروهای وارداتی آن‌قدر دیر، کم و گران به بازار ایران رسیدند که نمی‌‌توانند اثری بر شرایط بازار داشته باشند. بر پایه آمار وزارت صمت، تا بحال نزدیک به چهار هزار ماشین وارداتی پلاک دریافت کرده‌اند. این تعداد اندک ماشین تحویل شده معادل ۱۳ درصد از کل متقاضیان خودروهای وارداتی است که از اسفند سال قبل تا به امروز چشم به راه تحویل ماشین خود می باشند.

شرایط جاری بازار اکنون مورد اعتراض رسانه‌های داخلی از جمله خبرگزاری تسنیم نیز قرار گرفته است. رسانه‌های داخلی مقصد انتقادات خود را به سمت وزیر صمت گرفته‌اند، فردی که مسئول مدیریت بازار ماشین است و چندین دفعه قولهای مختلفی در خصوص ارزانی قیمت‌ها و افت التهاب بازار نقل کرده است.

برخلاف سالیان قبل، مشتریان در اغاز نوروز ۱۴۰۳ تمایلی برای خرید ماشین از خود نشان خواهند داد. از نظر دیگر اراعه ماشین به بازار نیز محدود شده است. مالکان خودروهای وارداتی بعد از تحویل آن‌ها را با خودروبر به پارکینگ خود منتقل می‌کنند تا کارکرد ماشین افزایش نیابد و بتوانند این خودروها را به گفتن اتومبیل صفر کیلومتر بفروشند.

افرادی که موفق به تحویل گرفتن خودروهای مونتاژی یا داخلی شده‌اند نیز تمایلی به فروش آن‌ها اکنون ندارند، چرا که به باور آن‌ها قیمت ماشین در سال تازه افزایش بیشتری اشکار می‌کند و آن‌ها می‌توانند اتومبیل خود را با نرخ بالاتری بفروشند. این روال از سوی شرکت‌های خودروسازی نیز مشاهده می‌بشود. خودروسازان از صدور فاکتور برای خودروهای آماده تحویل خودداری می‌کنند و این چنین اراعه محصولات خود را به سال تازه موکول کرده‌اند. به این علت حداقل تا اردیبهشت ۱۴۰۳، اراعه قابل توجهی را از سوی مالکان و این چنین خودروسازان در بازار نخواهیم دید.

[ad_2]

منبع