
[ad_1]
مدتی پیش شورای رقابت خود را از مسئولیت قیمتگذاری ماشین کنار کشید و این ماموریت را به سازمان حمایتاز مصرفکنندگان و وزارت صمت سپرد. بااینحال، این شورا در ساخت فرمول تازه قیمت ماشین دخیل بوده است. بر پایه گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، شورای رقابت فرمول خود را در دستورالعمل ابلاغی به سازمان حمایتاز مصرفکنندگان و تولیدکنندگان گنجانده است. این فرمول علتتحول قیمت خودروها در کارخانه خواهد شد که یقیناً درنهایت ناظر افزایش بهای ماشین خواهیم می بود.
این چنین بخوانید: قیمتگذاری ماشین به وزارت صمت سپرده شد؛ اغاز تدریجی آزادسازی نرخها
فرمول تازه قیمتگذاری ماشین از روش بهای همهشده به علاوه سود پیروی میکند. براینمبنا، خودروسازان میتوانند قیمت محصولات خود را از ترکیب بهای همهشده ساخت محصول به همراه ۲.۵ درصد سود تعیین کنند. اظهار این فرمول علتمیبشود تا بهانههای خودروسازان مبنی بر سودآور نبودن تشکیل برای همیشه همه بشود، چرا که آنها بهازای تشکیل هر ماشین ۲.۵ درصد سود میکنند. این فرمول در جلسه مشترک وزارت صمت، خودروسازان و قطعهسازان بهدست آمده و مورد قبول شورای رقابت نیز قرار گرفته است.
مثالی از فرمول تازه تعیین قیمت ماشین
بهطور مثال، اگر هزینه همهشده تشکیل یک ماشین ۴۰۰ میلیون تومان باشد، کارخانه مجاز است تا آن را ۴۱۰ میلیون تومان قیمتگذاری کند. یقیناً این قیمت تنها مربوط به بهای ماشین است که در اختیار کارخانه قرار میگیرد. اضافهشدن دیگر پرداختهای قانونی نظیر بیمه، مالیات و هزینههای شمارهگذاری نزدیک به ۱۵ درصد دیگر به بهای خودروی فرضی ما اضافه میکند تا قیمت آن به نزدیک به ۴۷۱ میلیون تومان برسد.
منفعت گیری از این فرمول تازه، علتافزایش قیمت ماشین در کارخانه خواهد شد. یقیناً دراِزای افزایش قیمت، اراعه خودروها نیز افزایش خواهد یافت. یقیناً دستورالعمل تازه ماشین هم چنان محدودیتهایی را برای فروش ماشین به وجود اورده است. این محدودیتها علتخواهد شد تا اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه برقرار بماند؛ هرچند امکان پذیر این اختلاف افت یابد.
[ad_2]
منبع